Resultaten Beheermaatregelen 2018

vogel
Shuttershock

Beheer in de gebieden zorgt jaar na jaar voor resultaten. Hieronder verzamelden we enkele mooie resultaten van volgehouden beheer overheen de jaren. Soms werd de natuur een aardig handje geholpen door de droge zomer van 2018.

Provincie Vlaams-Brabant

moerassprinkhaan_kevin-feytons
Kevin Feytons

Wijgmaalbroek

In tegenstelling tot heel wat gebieden in de zuidelijke Dijlevallei gaat het de Wielewaal en Nachtegaal nog voor de wind in het Wijgmaalbroek. Tijdens de jaarlijkse Big Day werden door de natuurstudiewerkgroep Dijleland ook nog Koekoek, Grauwe klauwier, Hop en Ortolaan gespot. De aanwezigheid van deze soorten is niet toevallig: bij het beheer besteedt het beheerteam veel aandacht aan ongewervelden. Zo wordt er gelet op geleidelijke overgangen aan bosranden, open bossen, poelen, takkenwallen, takkenrichels en veel zwaar dood hout zowel liggend als rechtopstaand. Deze maatregelen zijn vooral gunstig voor grote insecten: sprinkhanen (Sabel-, Greppel- en Bramensprinkhaan), libellen, waterroofkevers, hoornaars, meikevers en grote loopkevers.

Grote Getevallei

Bijzondere soorten veroveren het natuurgebied Grote Getevallei (Linter, Zoutleeuw). Het gevoerde natuurbeheer van de afgelopen jaren, in combinatie met het opmerkelijk warme, maar ideale vlinderweer in de zomer van 2018, zorgde voor enkele leuke waarnemingen. Zo werd een populatie Hooibeestjes ontdekt op een historisch permanent grasland, maar ook Klaverblauwtje, Keizersmantel, Staartblauwtje en Eikenpage doken op naast lokaal talrijk Gele luzernevlinder. Niet alleen dagvlinders gedijden goed, ook libellen en sprinkhanen vonden de weg terug naar deze riviervallei. Zuidelijke oeverlibel, Zuidelijke keizerlibel, Zuidelijke glazenmaker en Bosbeekjuffer werden allen waargenomen. Maar de meest opvallende uitbreiding was die van de Greppelsprinkhaan. Van deze grote, luidruchtig zoemende sprinkhaan doken overal in de streek exemplaren op, ook in bermen ver buiten de natuurgebieden. Als beloning voor het uitgevoerde natuurherstel van de afgelopen jaren, werd er ook een populatie van de zeldzame Moerassprinkhaan ontdekt. Zijn aanwezigheid is een goede graadmeter voor de kwaliteit van deze bijzondere graslanden of ruigten. Deze waarnemingen motiveren niet alleen de lokale vrijwilligers om hier verder werk te maken van het natuurherstel in de Grote Getevallei, maar ze onderstrepen te meer de potenties van deze leemrijke riviervallei top-natuurgebied met Europese allures.

Staartblauwtje

Provincie Limburg

Jeneverbes
GaiBru Photo

Lommelse heidegebieden

In de Lommelse heidegebieden werden in 2018 50 zaailingen van Jeneverbes ontdekt.

Veewei

Tijdens de droge zomer zijn er in de Veewei heel wat zaailingen van Grove Den afgestorven in de droge heidevegetaties. Deze hulp is mooi meegenomen in het heidebeheer.

Pinus sylvestris L
grondwatermeter

‘t Plat

De droge zomer van 2018 zorgde er voor dat de grondwaterstanden historisch laag waren. In meer dan 20 jaar dat de waterstanden in ’t Plat gemeten worden door de lokale vrijwilligers, werd er nog nooit zo’n laag peil gemeten.

Vloeiweiden aan de Watering

Het steeds noordelijker oprukken van everzwijnen is duidelijk zichtbaar in enkele noord-zuid gerichte gebieden zoals Dommelvallei en Abeekvalei. Daarom werd er in de Vloeiweiden aan de Watering te Lommel een raster geplaatst om de everzwijnen tegen te houden. Hierdoor kunnen deze top glanshavergraslanden beschermd worden.

Everzwijn - Shutterstock
NP