Tuinvogels onder de loep: wat leren we van het Grote vogelweekend 2021?

15 april 2021

Jaarlijks zetten tienduizenden Vlamingen zich schrap om de vogels in hun tuin te tellen. Tijdens de jongste editie van Het Grote Vogelweekend op 30 en 31 januari 2021 telden 73.442 deelnemers de tuinvogels in 43.191 Vlaamse tuinen. Daarmee blijkt de tuinvogeltelling veruit de grootste publiekscampagne van Natuurpunt. In totaal werden er 1.314.387 vogels geteld. Dit jaar bundelde Natuurpunt de krachten met acteur en vogelliefhebber Michaël Pas, acteur en notoir vogelliefhebber die als geen ander zijn passie voor vogels kan uitdragen. Het rapport van 2021, dat deze week werd verspreid onder de tellers, formuleert de krachtlijnen van dit jaarlijks evenement en bundelt de belangrijkste bevindingen.

Toch voortplanting van uitheemse schildpadden in België?

12 april 2021

In september 2020 zijn in een tuin in Blankenberge op natuurlijke wijze vier jonge Griekse landschildpadden Testudo hermanni uit het ei gekropen. Hoewel de ouderdieren reeds 50 jaar in de tuin leven en elk jaar eieren leggen, is het de eerste keer dat er nakomelingen worden gevonden.

Meer zeehonden aan de kust, en dus ook meer uitdagingen

09 april 2021

Zeehonden zijn de laatste tijd niet weg te slaan uit het nieuws. Lange tijd was het moeilijk een zeehond aan onze kust te spotten, maar de laatste jaren maken ze hun comeback. En dat is goed nieuws! Niet enkel de populatie gewone zeehond is gegroeid, de populatie grijze zeehond maakte ook een grote stijging door. De gevolgen zijn overwegend positief: we zien steeds meer rustende zeehondenpups aan onze stranden. Maar helaas zijn er ook negatieve gevolgen: het aantal verdronken zeehonden in visnetten stijgt.

Licht uit voor de glimworm

08 april 2021

De impact van nachtelijk kunstlicht op dieren en planten krijgt groeiende aandacht en wordt meer en meer erkend als ernstige bedreiging voor de biodiversiteit. Onderzoekers van de Universiteit Antwerpen hebben onderzocht wat de effecten van witte LEDs zijn op het paarsucces van de grote glimworm (Lampyris noctiluca). Ze ontdekten dat de mannetjes sterk beïnvloed worden door wit licht en dat dit al het geval is bij verrassend lage lichtintensiteiten. Wanneer de vrouwtjes in een verlichte zone zitten, zijn de mannetjes niet meer in staat om ze te vinden en kunnen ze zich dus niet voortplanten.

PAS – Problematische Aanpak Stikstof?

06 april 2021

Stikstof en de bedreiging die het vormt voor natuurlijke habitats waren volop in het nieuws de voorbije weken. Om het teveel aan stikstof terug te dringen, wordt vaak een intensiever natuurbeheer voorgesteld om extra organisch materiaal te verwijderen, door maaien, plaggen of strooisel weg te halen. In het nieuwe nummer van Natuurfocus gaan vijf wetenschappers van het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek hier dieper op in.

Regelmatig vlinders tellen loont

02 april 2021

Met de eerste warme lentedagen verschijnen ook de eerste vlinders weer. Naast het jaarlijkse Vlinderweekend organiseert Natuurpunt sinds 2007 ook maandelijkse tellingen van dagvlinders in tuinen. In 1878 Vlaamse tuinen werden de voorbije jaren op herhaalde basis vlinders geteld: tellers noteerden 104 verschillende soorten dag- en nachtvlinders. De meest voorkomende vlinder in de tuinen is het klein koolwitje. Alle resultaten van 13 jaar tellen werden uitgebreid geanalyseerd in een samenwerking tussen Natuurpunt en het INBO, in het kader van het Natuurrapport 2020.

Elia maakt luchtlijn in Gentse Kanaalzone zichtbaar voor vogels

01 april 2021

Vogelkrullen zullen er voortaan voor zorgen dat vogels de luchtlijn ter hoogte van de R4 in Evergem beter zullen zien en er dus minder vaak tegenaan zullen vliegen. Elia, de beheerder van het Belgische hoogspanningsnet, plaatst deze bebakening na een studie van Natuurpunt waaruit bleek dat vogels vaak tegen deze luchtlijn aanvlogen. België telt in totaal meer dan 5.600 km bovengrondse elektriciteitsverbindingen waarvan 325 kilometer een verhoogd risico vormt voor vogels. Elia bebakende in totaal al 50 kilometer. Uit een eerste monitoring van Natuurpunt blijkt dat het aantal vogelslachtoffers drastisch daalt na het plaatsen van de bebakening.

Interreg Care-Peat breidt uit met kapitalisatieproject

01 april 2021

Vanuit het programma Interreg Noordwest-Europa (NWE) werd de kans gegeven om reeds goedgekeurde projecten te versterken met een kapitalisatieproject om de behaalde projectresultaten in te zetten op een nieuw gebied, nieuwe sector of een nieuwe doelgroep. Met Interreg Care-Peat, het internationale veenherstelproject dat door Natuurpunt wordt gecoördineerd, hebben we deze kans gegrepen. En met succes! Het voorstel van het Care-Peat partnerschap werd goedgekeurd.

Daar is de lentebekerzwam

30 maart 2021

De lentebekerzwam, een opvallende maar zeldzame verschijning, werd in maart aangetroffen in een tuin in Berlaar. Het is de eerste keer dat de soort, die in symbiose leeft met bomen, in een Vlaamse tuin wordt aangetroffen. Wie bomen en veel mos in zijn tuin heeft en zondag naar paaseieren zoekt, kan dus ook een lentebekerzwam vinden.

Samenwerking Ecoflora en Natuurpunt zorgt voor meer natuur

29 maart 2021

Ecoflora, pionier in ecologische tuinproducten, en Natuurpunt delen dezelfde visie en passie rond natuur. Samen promoten we daarom de ecologische inrichting van tuinen, parken en bedrijfsterreinen. De afgelopen jaren werden zo al heel wat plekken omgetoverd in groene oases voor mens en dier. En daar wordt ook de lokale natuur beter van. Door een commissie op de verkoop van bloemenweides en nestkasten aan Natuurpunt te schenken kan Natuurpunt ook investeren in de aankoop en het duurzaam beheer van natuurgebieden in Vlaanderen. Dit jaar gaat de bijdrage naar meer bos in Halle en het nieuwe Faunahuis in Brakel.

Opinie

Blijven de betonmolens draaien?

29 maart 2021

Als Vlaanderen het overaanbod aan slecht gelegen bouwgronden niet eerst aanpakt en zich bezint over een andere schaderegeling, wordt het behoud van open ruimte een onbetaalbare operatie. De bouwshift nader bekeken.

Tijd om de Noordzeenatuur zijn fundament terug te geven

28 maart 2021

Mooie riffen spotten is niet exclusief voorbehouden aan verre snorkelvakanties aan de Australische kust. Het grijze water van onze Noordzee herbergt zijn eigen riffen.

Algemene broedvogels in Vlaanderen: trend zet zich door

25 maart 2021

Sinds 2007 organiseert het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO) in samenwerking met Natuurpunt Studie een jaarlijkse monitoring van een 100-tal algemene en schaarse broedvogels in Vlaanderen in het ABV-project. Jaarlijks rapporteert het INBO de nieuwe cijfers die daaruit voortvloeien in zogenaamde indicatoren. Recent werden de tellingen van 2020 mee verwerkt en geanalyseerd.

Lichtvervuiling beïnvloedt bestuivers zelfs overdag

23 maart 2021

Lichtvervuiling is wereldwijd een toenemend milieuprobleem. Dat de impact daarvan erg divers en complex is, wordt door wetenschappelijk onderzoek steeds duidelijker. Uit een nieuwe Zwitserse studie blijkt dat de invloed van lampen zelfs overdag doorwerkt.

Waterrijke natuur is onze bondgenoot tegen klimaatverandering en biodiversiteitsverlies

22 maart 2021

22 maart is Wereldwaterdag, een dag waarop in de hele wereld aandacht gevraagd wordt voor de waterproblematiek. Voor Natuurpunt is deze dag een ideale kans om aandacht te vragen voor de waarde van wetlands of waterrijke gebieden.

Wijzigingen schenkingen en legaten voor goede doelen

19 maart 2021

Onlangs kondigde de Vlaamse Regering belangrijke wijzigingen aan i.v.m. schenkingen en legaten voor goede doelen. Vanaf 1 juli zijn alle schenkingen en legaten voor goede doelen vrijgesteld van schenkbelasting. Dit wil zeggen dat u een som geld, maar ook een grond of ander vastgoed onbelast aan een goed doel kan schenken tijdens uw leven of in uw testament. Uw schenking aan Natuurpunt zal dan 100 % voor de natuur zijn. Bovendien wordt het fiscaal voordeel van het duo-legaat afgeschaft.

Bedreigde bruinvis verstrikt in warrelnetten

18 maart 2021

De laatste jaren is het aantal bruinvissen in de Belgische Noordzee enorm gedaald. Deze daling is hoogstwaarschijnlijk te wijten aan een combinatie van factoren zoals daling in voedselaanbod en sterfte door bijvangst. De afgelopen weken vielen twee bruinvissen aan de Belgische kust ten prooi aan illegale warrelnetten, waarbij één het leven liet. Natuurpunt pleit voor meer en betere handhaving.

Forse financiële steun voor herstel Landschap De Liereman na brand 2020

17 maart 2021

In april 2020 werd natuurgebied Landschap De Liereman opgeschrikt door een wildbrand die 30 hectare van het kerngebied in de as legde, waaronder uiterst waardevolle veenvegetaties. De negatieve impact van de brand op de kwetsbare habitats en soorten van De Liereman is groot. Natuurpunt bleef niet bij de pakken zitten en startte al snel met gerichte herstelmaatregelen in de vernielde vegetaties. Een zeer kosten- en arbeidsintensief beheer. Gelukkig konden we rekenen op financiële hulp van onze leden en alle betrokkenen. Maar we krijgen nu ook hulp van de Vlaamse Regering, die op initiatief van minister Zuhal Demir besliste om 500.000 euro uit te trekken om de herstelmaatregelen in Landschap De Lierman de komende 5 jaar te ondersteunen.

Straf slachtoffers bodemkrimp niet, pak de droogte grondig aan

17 maart 2021

De Pano-reportage van donderdag over de verdroging van Vlaanderen heeft heel wat mensen wakker geschud. De wilde politieke ideeën die her en der worden geopperd zullen het watertekort echter niet oplossen, een goed beleid kan dat wel.

Open natuur doet leven

15 maart 2021

Het is ons om de biodiversiteit te doen. Om de enorme rijkdom aan planten en dieren en de ecosystemen waar ze deel van uitmaken. Ze verdienen bescherming want ze staan onder grote druk. Voornamelijk in de open biotopen zoals soortenrijke graslanden, moerassen, venen en heide. Als we niets doen, dreigen ze te verdwijnen en sterven talloze soorten uit. Daarom beheren we die open natuur actief en herstellen we ze waar mogelijk.