Afsluitmoment LIFE-project

19 april 2019

Dit jaar loopt LIFE+ Vochtig Haspengouw af en daarom organiseren we op 25 mei een afsluitmoment in Zammelen. In het kader van het LIFE+ project werden in diverse natuurgebieden in Vochtig Haspengouw Europees belangrijke habitats hersteld: glanshaverhooilanden, blauwgraslanden en broekbos.

Krachtige impuls voor natuur in Vlaanderen

18 april 2019

Minister van Natuur Koen Van den Heuvel verhoogt het budget om natuurgebieden aan te kopen eenmalig met 2.5 miljoen euro. Zo kan Natuurpunt verschillende topnatuurgebieden verder uitbouwen. Daarnaast kondigt de minister aan dat hij nog deze legislatuur in totaal 1.100 hectare natuur versneld wil erkennen als natuurreservaat. Dat betekent dat er aanzienlijke bijkomende middelen vrijkomen om de natuurgebieden de komende 27 jaar te kunnen beheren en open te stellen voor het publiek.

Grootste burgerwetenschapsproject van het land krijgt make-over met beeldherkenningssoftware

16 april 2019

Waarnemingen.be, de populaire website waar elke natuurliefhebber zijn observaties van dieren en planten kan melden en delen met anderen, kreeg een volledige make-over. Dankzij de geïntegreerde beeldherkenningssoftware vertelt de website haar gebruikers zelf welke soort ze gespot hebben.

40 jaar Europese Vogelrichtlijn: de IJzervallei in de kijker

15 april 2019

Het gaat niet goed met de akker- en weidevogels, konden we vorige week lezen in een rapport van het Instituut voor Natuur- en bosonderzoek waar ook Natuurpunt aan meewerkte. Maar gelukkig zijn er ook lichtpuntjes. De 24 speciale beschermingszones die erkend en afgebakend zijn in uitvoering van de Europese Vogelrichtlijn kunnen zonder twijfel tot de vogelrijkste gebieden in Vlaanderen gerekend worden. Dit geldt zeker voor de IJzervallei. Zoals recent beschreven in het vogeltijdschrift Natuur.oriolus heeft dit gebied een bijzondere betekenis voor broedende weide- en moerasvogels en als overwinteringsgebied voor watervogels. Er worden voor 25 vogelsoorten Europese instandhoudingsdoelen gerealiseerd.

Uitgestorven gewaande plant herontdekt dankzij digitaal herbarium

11 april 2019

Sinds maart vorig jaar, is een deel van het gigantische herbarium van Plantentuin Meise online raadpleegbaar voor iedereen. Plantkundigen, zowel professionelen als gepassioneerde liefhebbers vinden sindsdien hun weg naar deze digitale herbariumcollectie. Zo ook Annelies Jacobs van Natuurpunt. Haar oog viel op een herbariumexemplaar van het in België uitgestorven gewaande knarkruid uit 1866. Ze bezocht met Steven Jacobs de plek waar deze plant werd verzameld en ja hoor, daar was tot ieders vreugde na meer dan 150 jaar nog steeds een relictpopulatie van deze soort aanwezig!

Aantallen Vlaamse akker- en weidevogels blijven dalen

11 april 2019

De voorbije 12 jaar zijn aan landbouw gebonden vogelsoorten als de veldleeuwerik en de grutto verder blijven afnemen, tot op een punt dat er in sommige uitgestrekte landbouwgebieden nog nauwelijks vogels te horen zijn. Dat blijkt uit de recentste monitoring van algemene broedvogels (ABV-project, Algemene Broedvogels Vlaanderen) die het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO) vandaag bekend maakt. De tellingen werden uitgevoerd door vrijwilligers van Natuurpunt en geanalyseerd door het INBO.

1% For The Planet voor Natuurpunt van Elements

10 april 2019

Elements wordt lid van "1% For The Planet" en doneert voortaan 1% van haar omzet aan milieuorganisaties waaronder Natuurpunt.

Europese Vogelrichtlijn viert 40ste verjaardag

10 april 2019

2 april is de officiële verjaardag van deze oudste Europese natuurrichtlijn, een natuurwet die in 1979 door de Europese Commissie werd opgesteld om de bescherming van wilde vogels en hun leefgebied te verzekeren en de vogelhandel en -jacht te reguleren. En dat in alle Europese lidstaten. In Vlaanderen vieren we deze belangrijke verjaardag op 21 mei 2019 in Wetteren.

Natuurpunt en Meli zaaien samen wilde bloemen voor de bijen.

09 april 2019

De wilde bijen hebben het vandaag de dag best moeilijk. Ziektes, pesticiden en een monotoon landschap waar alsmaar minder nectar en stuifmeel te vinden is, maken het voor de wilde bijen niet gemakkelijk om te overleven. Natuurpunt en Meli slaan de handen in elkaar om hen te helpen. Samen willen we 7.000 m² wilde bloemen inzaaien. Dat is meer dan 1,5 voetbalveld aan bloemen die zorgen voor nectar voor bijen, vlinders en hommels.

Zeldzame boommarter keert terug naar Zoniënwoud

08 april 2019

Op 21 maart 2019 kon een boommarter op beeld vastgelegd worden in het Zoniënwoud nabij Brussel. Een bijzondere vondst, want het is de eerste keer dat de soort met zekerheid werd waargenomen in dit uitgestrekte bosgebied. Een overtuigend resultaat van de inspanningen voor natuurbehoud, waar zowat alle organisaties die in de natuursector actief zijn, in delen.

Regenwormen in de moestuin houden van nietsdoen

07 april 2019

Hoe kan je de biodiversiteit in je moestuin vergroten? Door er voor te zorgen dat regenwormen er zich thuis voelen. De hoogste verscheidenheid aan regenwormen vind je in een natuurlijke moestuin waar er weinig ingegrepen wordt. De manier waarop je dus je moestuin gebruikt, kan een positieve invloed hebben op de natuur in Vlaanderen.

Nooit zo weinig merels en mussen in Vlaamse tuinen

04 april 2019

Dat blijkt uit een diepgravende analyse van het Grote Vogelweekend, de tuinvogeltelling die Natuurpunt organiseerde op 26 en 27 januari 2019. Behalve verliezers zijn er ook winnaars in onze tuinen: de koperwiek, een Scandinavische lijster, werd opvallend vaak gezien in Vlaanderen. Het toenemend succes van het telweekend, met dit jaar een recordaantal van 36.488 tellers, zorgt voor een hoop interessante gegevens over tuinvogels.

Landbouwers en natuurbeschermers onder één dak voor boerennatuur

03 april 2019

Het lijkt niet evident om landbouwers en natuurbeschermers met elkaar te verbinden. Na de tweede wereldoorlog evolueerde de landbouwsector in sneltempo richting intensiever en grootschaliger. De boerennatuur, die oorspronkelijk bij de landbouw hoorde, ging hiermee sterk achteruit en natuurbescherming drong zich op. Nochtans hebben beide partijen iets dat hen bindt: het gebruik van het land. Daarbij staat het behoud van de schaarse resterende open ruimte voorop.

Volop hazen en reeën op ecoduct De Munt in Wuustwezel

01 april 2019

Natuurpunt Studie onderzocht in 2018 (in opdracht van het Departement Omgeving van de Vlaamse Overheid) welke dieren allemaal gebruik maken van het ecoduct De Munt in Wuustwezel. Het gaat voornamelijk om soorten als ree, haas, marterachtigen en amfibieën. De inrichting van de omliggende terreinen heeft er ook voor gezorgd dat er, voor een groot aantal soorten, extra leefgebied gecreëerd is. Het feit dat verschillende diersoorten profiteren van de aanleg van het ecoduct, gecombineerd met het zeer beperkte aantal verkeersslachtoffers, wijst erop dat de combinatie van een ecoduct en een raster zijn vruchten afwerpt.

Werken aan een onderwater wildernis in de Noordzee

29 maart 2019

Vanavond start de nieuwe tv-reeks ‘Blue Planet North Sea’, gemaakt door de wereldvermaarde BBC-Earth redactie. Helaas, de voorgaande zin is nep. De biodiversiteit in de Noordzee staat onder druk en er is geen sprake meer van de ooit rijke onderwater wildernis. Dat is een probleem, want biodiversiteit is nodig om de klimaatverandering af te remmen en de gevolgen ervan op te vangen. Niet alleen op land, maar ook in zee.

Zeebaars sterft door plastic in maag

27 maart 2019

Op 23 maart 2019 werd een verse, onbeschadigde, dode zeebaars aangetroffen op het strand van Zeebrugge. Het exemplaar was 53 cm lang en woog 1.373 gram. Aan de schubben kon worden afgeleid dat deze zeebaars 5 of 6 jaar oud moest zijn. Het dier werd ingezameld voor verder onderzoek en bleek te zijn gestorven door een stuk plastic in het spijsverteringskanaal.

Edegem krijgt 187 500 euro voor nieuw klimaatbos in Edegemse Beekvallei

25 maart 2019

Na een Vlaamse projectoproep vorig jaar krijgen tachtig klimaatinitiatieven van gemeenten en lokale verenigingen in totaal 12 miljoen euro aan subsidies. Eén daarvan is de inrichting van een perceel van drie hectare grond in de Edegemse beekvallei. “Natuurpunt Zuidrand Antwerpen kocht die gronden vorig jaar met financiële steun van gemeente Edegem”, vertelt schepen voor omgeving Sofie De Leeuw, “Vervolgens dienden we samen een subsidiedossier in om de gronden in te richten tot klimaatbos en natuurgebied ontsloten door nieuwe trage wegen. De Vlaams minister van Omgeving, Natuur en Landbouw kent ons nu 187 500 euro toe om het project te realiseren.”

Vlaanderen kleurt oranje: wat er aan de hand is op de akkers

25 maart 2019

Het is een jaarlijks terugkerend fenomeen in de lente: akkers en graslanden kleuren fluo-oranje. Oorzaak? Round-up, een product dat ingezet wordt om graslanden letterlijk schoon te vegen voor nieuwe teelten. Wat overblijft zijn kale, oranje velden waar elke vorm van leven tijdelijk doodgespoten wordt. Anno 2019 stellen veel burgers zich -terecht- vragen bij die werkwijze.

Natuur is een krachtig antwoord op het klimaatvraagstuk

21 maart 2019

Tienduizenden betogers op de klimaatmarsen. Onze hoofdstad, wekelijks overspoeld door scholieren en studenten die pleiten voor meer klimaatactie. En signformyfuture, het burgerinitiatief dat de grootste Belgische klimaatcampagne ooit op poten zet. Het klimaatvraagstuk doet onze samenleving daveren. Terwijl het debat zich vooral toespitst op technologie, ligt een krachtig antwoord gewoon onder onze neus: in de natuur.

Boerenzwaluwen komen alsmaar vroeger terug naar België

19 maart 2019

De eerste boerenzwaluw van het jaar werd al op 14 februari gemeld in Henegouwen. Dat is extreem vroeg. Nu, één zwaluw maakt de lente niet. Maar een eerste lading zwaluwen doet dat wel. En dat blijkt nu het geval te zijn. Zwaluwen komen de voorbije decennia steeds vroeger aan.