In 10 jaar tijd tot de helft minder insecten

13 november 2019

Veel insectensoorten, zowel zeldzame als veel voorkomende, gingen sterk achteruit de laatste decennia. Sommige soorten stierven zelfs uit. Gevoelsmatig nemen we aan dat er rondom ons minder insecten vliegen dan vroeger. Uit eerder onderzoek bleek al dat de insectenbiomassa heel sterk afnam. Nieuw onderzoek in Duitsland (gepubliceerd in het tijdschrift Nature) leert ons nu om welke soorten het precies gaat en wat de oorzaken zijn.

Van Kollebloemen en Zoetelievekes

12 november 2019

De herdenking van de Wapenstilstand is in de eerste plaats een mensenverhaal. Toch krijgt de biodiversiteit van de poldernatuur ook in die herdenking een plaats.

Wie niet zoekt, die vindt: kammetjesstekelzwam gezien in Lier

06 november 2019

Hij lijkt recht uit een koraalrif te komen: de kammetjesstekelzwam. Natuurpunter Joeri Belis ontdekte hem tijdens een herfstwandeling in Lier en het is een echt juweeltje. In Vlaanderen zijn er eerder nog maar 6 waarnemingen geweest. Hoe komt het dat zo’n paddenstoel, die gewoon op dood beukenhout groeit, toch zo zeldzaam is?

Coca Cola medewerkers beleefden een onvergetelijke dag in de natuur

04 november 2019

Coca Cola wil duurzaam omgaan met water en stelt zichzelf als doel om wereldwijd 100% van het water dat het gebruikt voor zijn dranken terug te geven door steun aan waterprojecten. Twee waterprojecten van Natuurpunt worden op die manier ondersteund: Het Stappersven in Kalmthout en de Demervallei rond Aarschot.

Favolaschia calocera, een nieuwkomer uit de tropen

31 oktober 2019

Het is een klein maar opvallend oranje zwammetje van amper 3 cm diameter. Het lijkt een beetje op een mini-pingpongpalet en het heeft de exotische naam Favolaschia calocera. Op 23 oktober 2019 werd hij voor het eerst opgemerkt in Vlaanderen door Rudy Claeys in het Provinciaal domein de Palingbeek (Zillebeke, West-Vlaanderen). Een Nederlandse naam is er nog niet maar in het Engels noemen ze hem de “Orange pore fungus”. En hij werd voor het eerst waargenomen in Madagascar.

Bedreigde vroedmeesterpad werkt aan comeback

30 oktober 2019

Het voortbestaan van de vroedmeesterpad in Vlaanderen hangt aan een zijden draadje. Afgelopen jaren nam het aantal fluitende dieren, op de meeste plaatsen, af. De overblijvers dragen het lot van hun ganse nageslacht, wat gerust letterlijk genomen mag worden. Dankzij het lopende soortbeschermingsprogramma (SBP) krijgt de soort nu een duwtje in de rug. Vanmiddag werden de eerste vroedmeesterpadden op een gecoördineerde manier uitgezet in Vlaanderen. Een Europese primeur!

Daar zijn de kraanvogels weer!

29 oktober 2019

De trek van de kraanvogels is weer begonnen. Met z’n duizenden tegelijk vliegen ze over het oostelijk deel van de Lage Landen. Gisteren werden er op 2 uur tijd zo’n 17.000 gezien in de buurt van Sankt-Vith. De komende dagen worden er nog meer verwacht.

Bruine klauwier: een nieuwe soort voor België!

28 oktober 2019

Op 25 oktober 2019 werd in Heist een bruine klauwier ontdekt, een soort die nog nooit eerder in België gezien is. Het was alweer even geleden dat we nog eens een nieuwe soort aan de Belgische vogellijst konden toevoegen. Maar met een volwassen bruine klauwier was het eindelijk nog eens raak.

2019: het jaar van de blanke champignonparasol

24 oktober 2019

Het valt iedereen op, er staan dit jaar opvallend veel paddenstoelen. Dit heeft alles te maken met de regen die met bakken uit de lucht viel de voorbije weken. Hoe meer regen, hoe meer paddenstoelen. Een aantal in het oog springende soorten zijn vliegenzwammen die massaal verschijnen en de blanke champignonparasol die overal opduikt.

Gevolg klimaatopwarming: soorten worden gevoeliger voor pesticiden

22 oktober 2019

Vele pesticiden worden schadelijker bij hogere temperaturen. Onderzoekers van de KU Leuven gingen na waarom dit komt. Ze koppelden hierbij twee gekende wetmatigheden: dieren worden kleiner als het warmer is, en kleinere dieren zijn gevoeliger aan pesticiden. Hieruit bleek inderdaad dat de hogere toxiciteit van pesticiden als het warmer wordt, net komt doordat ze krimpen.

Graslandherstel in Nietelbroeken en Mombeekvallei

21 oktober 2019

Aan de zuidkant van het centrale bos in de Nietelbroeken werden een verruigd grasland en populierenbos omgevormd naar grasland. In het verruigde grasland begon de opslag van bomen te groeien. Ondanks de afwezigheid van beheer stonden hier wel nog betonie (enige vindplaats in de Nietelbroeken) en blauwe knoop. Deze twee soorten duiden samen met diverse andere planten- en zegge-soorten op de grote potentie van deze zone. Dit perceel werd pas op het einde van het LIFE-project aangekocht; we zijn dan ook tevreden dat we dit alsnog hebben kunnen inrichten.

Grondwettelijk Hof vernietigt bouwversoepeling in landschappelijk waardevol landbouwgebied

18 oktober 2019

MECHELEN - 18 oktober 2019 - Het Grondwettelijk Hof heeft beslist dat er niet zomaar mag worden gebouwd in landschappelijk waardevol landbouwgebied. Met die beslissing steunt het Grondwettelijk Hof de milieubeweging, die sinds 2017 juridisch streed tegen de decreetswijziging die de regels rond ruimtelijke ordening versoepelde en het Vlaamse landschap schade toebracht.

Paren op eigen risico bij bidsprinkhanen in Limburg

17 oktober 2019

Op een heideterrein in Midden-Limburg werden vorige maand onverwacht Europese bidsprinkhanen gevonden. Het is de eerste keer dat een populatie van deze warmteminnende soort opduikt in Vlaanderen, midden in natuurgebied. Er bestaan een aantal verklaringen over hoe de dieren hier terecht gekomen zijn. Ook over hun gruwelijk paringsritueel (het vrouwtje eet het mannetje op tijdens de daad) zijn er enkele theorieën.

Een herfst vol vlinders

16 oktober 2019

We hebben eindelijk nog eens een Belgische herfst: erg wisselvallig, en met veel paddenstoelen. Maar ook veel vlinders! Dat was al even geleden. Wat is daar aan de hand?

Stikstofproblematiek leidt tot vragen rond veestapelgrootte

Stikstofproblematiek leidt tot vragen rond veestapelgrootte

Oude varkensstal verdwijnt, topnatuur verschijnt

16 oktober 2019

BLANKENBERGE - 14 oktober 2019 - In het midden van natuurgebied Uitkerkse Polder in Blankenberge gaat Natuurpunt een vervallen varkensstal afbreken. Daardoor zal er weer een open zicht komen op het landschap. Op de vrijgekomen grond zal er een nieuwe kreek komen met rietkragen, ideaal voor rietvogels. De Uitkerkse Polder is het grootste weidevogelreservaat in Vlaanderen en is internationaal bekend om zijn grote vogelrijkdom.

Nieuwe partner van Natuurpunt, zet volop in op duurzaam ondernemen

14 oktober 2019

Dirk Salens (56) is CEO van Igepa Belux in Aalter, een groothandel die zich tot voor kort voornamelijk richtte op papier. Maar die industrie staat onder druk door de aanhoudende digitalisering. Bovendien verwacht de consument een duurzaam aanbod. Het ecologisch bewustzijn was al aanwezig in het bedrijf, maar dit jaar gaan ze nog een flinke stap verder.

De vleermuizentrek: volop bezig, bijna onzichtbaar

14 oktober 2019

Het is weer die tijd van het jaar: de vogeltrek is in volle gang. Roofvogels, zangvogels, watervogels,… allemaal brengen ze vogelkijkend Vlaanderen op de been, verrekijkers en telescopen in de aanslag. Bij het vallen van de avond zoeken veel trekvogels een slaapplaats op. Niet veel later, wanneer iedereen slaapt… slaan duizenden kleine vleermuizen hun vleugels open voor hun nachtelijke tocht naar het zuiden. Daarbij leggen ze soms grote afstanden af. De vleermuizentrek onder de loep.

Velduilen beleven opnieuw topjaar aan de Vlaamse Westkust

11 oktober 2019

De polders van de Vlaamse Westkust zijn een graag geziene broedplaats voor velduilen. Normaalgezien broeden in Vlaanderen 1 of 2 paartjes velduilen per jaar, maar soms zijn er uitzonderlijke jaren. 2014 was er zo één en ook 2019 staat in de lijst. Dat ligt hoofdzakelijk aan het grote aantal veldmuizen dat er in die jaren voorradig was. Daarnaast was ook een goede samenwerking tussen plaatselijke vogelaars, landbouwers en overheidsdiensten cruciaal om er een succesverhaal van te maken. Die brachten de broedparen in kaart en troffen de nodige maatregelen om de nesten te beschermen.

Hete zomers brengen bijen in beweging

10 oktober 2019

Misschien heb je ze al eens gezien in je tuin of in een natuurgebied: de prachtige blauwzwarte houtbij of de breedbandgroefbij. Het zijn grote, opvallende bijen waarvan de verspreiding in Vlaanderen geleidelijk aan toeneemt. Ze leven voornamelijk in het zuiden van Europa maar komen nu ook hier voor, vermoedelijk door de hogere temperaturen (als gevolg van de klimaatopwarming). Die trend kunnen we reconstrueren door het jaarlijks stijgende aantal waarnemingen in waarnemingen.be en ook de toegenomen aandacht voor wilde bijen helpt daarbij.