FAQ over het natuurdecreet en de bijhorende uitvoeringsbesluiten
Veelgestelde vragen over de wijzigingen aan het gesubsidieerd natuurbeheer
- Wat is het nieuwe decreet?
- Wat verandert er aan het gesubsidieerd natuurbeheer?
- Is in de nieuwe regelgeving nog een reservaatstatuut voorzien?
- Veranderen de voorwaarden voor het verkrijgen van een erkenning?
- Kan ik nog subsidies krijgen voor aankopen?
- Wat met onze bestaande reservaten?
- Wat zal er gebeuren met onze bezoekerscentra?
- Wat met de terreinen die we huren van gemeenten en andere overheden?
- Wat is het standpunt van Natuurpunt over deze hervorming van het gesubsidieerd natuurbeheer?
- Wat doet Natuurpunt om deze voorstellen bij te schaven?
Wat is het nieuwe decreet?
Twintig jaar geleden verscheen het eerste natuurdecreet en de uitvoeringsbesluiten waarbij een echt reservatenbeleid voor de Terreinbeherende verenigingen mogelijk werd. Het is dat decreet dat onze vereniging zo sterk heeft laten groeien wat betreft oppervlakte en achterban. Het was de basis voor het verlenen van onder andere beheer-, openstellings- en aankoopsubsidies. Omwille van verschillende redenen werd al enkele jaren geleden geopteerd een nieuw decreet uit te werken (of het bestaande te herwerken). De 2 belangrijkste redenen waren de implementatie van de Europese verplichtingen voor de Habitatgebieden, een tweede reden was de anticipatie van het Vlaamse beleid op de klacht bij Europa tegen de aankoopsubsidies aan de Terreinbeherende Verenigingen. De ene reden is al meer valabel dan de andere, maar de hoofdredenen waarom Natuurpunt mee wilde gaan in deze denkpiste waren een realistischer vergoeding van het ons beheer (via normkosten (zie later)) en administratieve vereenvoudiging. Op dit moment ziet het er naar uit dat geen van beide bewaarheid zullen worden. Het nieuwe decreet is al sinds mei 2014 door het parlement goedgekeurd. Een eerste uitvoeringsbesluit nl voor de Instandhoudingsdoelstellingen van de Natura 2000 gebieden is al in werking. Het uitvoeringsbesluit voor de beheerplannen ligt voor en een conceptnota van de Administratie rond de financiering van het beheer, de natuurinrichting, de monitoring, toegankelijkheid en het aankoopbeleid wordt afgerond en zou nog dit jaar in een uitvoeringsbesluit omgezet worden. De nog goed te keuren uitvoeringsbesluiten moeten alles concreet maken. Het zijn de ontwerpen die ons alle reden geven om sterk verontrust te zijn.
Wat verandert er aan het gesubsidieerd natuurbeheer?
Er zijn twee grote principiële wijzigingen aan het gesubsidieerd natuurbeheer.
Alle subsidies staan open voor alle doelgroepen. De belangrijkste nieuwigheid is dat iedereen aankoopsubsidies kan aanvragen. Beheersubsidies kon iedereen al krijgen.
De subsidiesystemen voor bossen en andere natuur worden geïntegreerd. Zo spreekt men nu nog enkel van natuurterreinen en natuurbeheerplannen.
De principes van het nieuw gesubsidieerd natuurbeheer liggen vast in het decreet tot wijziging van de regelgeving van natuur en bos van 9 mei 2014. Deze principes zijn dus al goedgekeurd. De concrete uitwerking van deze principes (hoeveel financiering en voor wat, procedure aanvragen erkenningen, …) zijn niet opgenomen in dit decreet. De concrete uitwerking zal gebeuren via 3 uitvoeringsbesluiten: het BVR beheerplannen en erkenning van reservaten, het BVR financiering en het BVR criteria duurzaam natuurbeheer.
Is in de nieuwe regelgeving nog een reservaatstatuut voorzien?
Ja. Natuurreservaten komen in het nieuwe systeem overeen met de natuurterreinen van type 4 waarvoor een aparte erkenning wordt aangevraagd. Je moet dus een natuurbeheerplan type 4 indienen en dan gelijktijdig de erkenning als reservaat aanvragen. Het eerste wordt door ANB al dan niet goedgekeurd. De erkenning wordt door de minister gegeven.
Naast deze type 4 natuurterreinen, komen er nu ook natuurterreinen van type 1-2-3. Het verschil tussen deze types ligt in het ambitieniveau (welk percentage van de opp. van het terrein moet je natuurstreefbeeld nastreven dat voorkomt in een lijst als bijlage bij het uitvoeringsbesluit) en het engagement. Aan elk type natuurterrein zijn andere subsidievoorwaarden verbonden.
Type 1 | Type 2 | Type 3 | Type 4 | ||
Voorwaarden | |||||
Grootte | >10 ha | ||||
Verhouding opp natuurdoelen tov totale opp | >30% | >90% | >90% | ||
engagement | 24j | 24j | 24j | eeuwig | |
Voordelen | |||||
Beheersubsidies | normkosten | normkosten | normkosten | ||
Inrichtingssubsidies | nee | 50% | 80% | 90% | |
Openstellingssubsidies | mogelijk | mogelijk | mogelijk | mogelijk | |
Aankoopsubsidies | nee | nee | nee | ja |
Veranderen de voorwaarden voor het verkrijgen van een erkenning?
Ja. Als je een terrein wil erkennen, moet het aan volgende voorwaarden voldoen:
Over minstens 90 % van het oppervlakte moet een natuurstreefbeeld tot doel zijn gesteld
De natuurstreefbeelden die in aanmerking komen zijn gelimiteerd tot volgende lijst uit bijlage 3 bij het BVR natuurbeheerplannen:
Europese habitats
bepaalde regionaal belangrijke biotopen
leefgebieden van Europees beschermde soorten
leefgebieden van habitattypische soorten
leefgebieden van soorten waarvoor een soortbeschermingsprogramma werd goedgekeurd
mozaïeklandschappen en climaxvegetaties
de totale oppervlakte waarop natuurstreefbeeld wordt gerealiseerd moet 10ha zijn binnen een “ecologisch aaneengesloten geheel”. Wat dit laatste betekent is nog niet helemaal duidelijk. Maar uit de laatste voorstellen blijkt dat een perceel landbouwgrond tussen twee gebieden van kleiner dan 10ha het ecologisch geheel doorbreekt (lees het geheel wordt twee gehelen en beiden zijn geen 10 ha groot (en kunnen dus niet erkend worden))
voldoen aan het toetsingskader reservaten
erfdienstbaarheid tot openbaar nut opnemen in akte
Kan ik nog subsidies krijgen voor aankopen?
Ja. Iedereen, niet enkel de terreinbeherende verenigingen zoals vroeger, kan aanspraak maken op subsidies voor aankopen onder bepaalde voorwaarden. De voorwaarden voor subsidies voor aankopen zullen echter grondig wijzigen. Onder meer volgende voorwaarden staan momenteel in de voorstellen:
de beheerder moet een beheerplan type 4 hebben
het aangekochte perceel moet voldoen aan de voorwaarden om erkend te worden als reservaat
elke aankoop zal een doelmatigheidstoetsing ondergaan
een versnelde procedure is mogelijk als er wordt aangekocht in zoekzone, afgebakend leefgebied van een EU soort binnen SBZ, een IHD zone buiten SBZ of een projectgebied dat door ANB is geconfinancierd ikv LIFE
Deze voorstellen zijn het voorwerp van besprekingen tussen ANB en de sectororganisaties, en zijn één van de grootste knelpunten in het huidig voorstel.
Wat met onze bestaande reservaten?
Momenteel bestaan er geen garanties dat bestaande reservaten hun erkenning behouden. In eerste instantie zou dit wel gebeuren, zoals opgenomen in het nieuwe natuurdecreet maar we hebben nog geen uitwerking hiervan gezien. Tussen de 4 en de 6 jaar vanaf nu, zal het natuurbeheerplan van dit reservaat geëvalueerd worden door ANB en getoetst aan het nieuwe kader met nieuwe criteria naar oppervlakte, natuurstreefbeelden, locatie, enz… Voldoet het beheerplan niet aan deze voorwaarden, dan moet het herzien worden. Het resultaat zou kunnen zijn dat het beheerplan afzakt naar een type 2 beheerplan. Wat er met de bijhorende erkenning zou gebeuren, is voor niemand duidelijk.
Wat zal er gebeuren met onze bezoekerscentra?
Er ligt momenteel geen concreet voorstel op tafel om de bezoekerscentra open te houden. Minister Schauvliege en ANB zeggen dat ze deze centra willen blijven ondersteunen als onthaalpoorten voor de natuurreservaten. Een voorstel zou nog uitgewerkt moeten worden. De drie terreinbeherende verenigingen hebben alleszins hun voorstel bezorgd. Momenteel hebben we geen garanties. Het is belangrijk om in deze discussie de rol van de centra inzake openstelling voorop te stellen. Een educatieve rol werd nooit gesubsidieerd onder het natuurdecreet en zal dat ook niet worden - die rol ligt bij de provincies.
Wat met de terreinen die we huren van gemeenten en andere overheden?
Hier moet er onderscheid gemaakt worden tussen de overgangsregeling die ANB hanteert in afwachting van het inwerkingtreden van de nieuwe regelgeving en de nieuwe regelgeving.
De overgangsregeling stelt dat vervreemding van bos van openbare besturen niet meer mogelijk is en het ANB geen erkenningen zal verlenen voor gronden in eigendom van lokale besturen tijdens de overgangsfase.
In de nieuwe regeling worden subsidies voor huur van gronden van lokale overheden alvast afgeschaft. Het is tot nu toe onduidelijk of Natuurpunt beheersubsidies zou kunnen krijgen voor het beheer van gronden van een lokale overheid en of we deze gronden kunnen indienen ter erkenning.
Bovendien is niet duidelijk wat er met bestaande reservaten zou gebeuren waarbij bepaalde percelen in huur zijn bij gemeenten (zie bovenstaande veelgestelde vraag over bestaande reservaten).
Wat is het standpunt van Natuurpunt over deze hervorming van het gesubsidieerd natuurbeheer?
Natuurpunt staat achter de principes van het decreet ter verbreding van het natuurbeheer naar een veelheid van actoren. Het vlotter toegang verlenen aan privé-eigenaars en anderen tot het natuurbeheer en het toewijzen van overheidsmiddelen aan privé-personen, om zo de Vlaamse natuurdoelen samen te realiseren, is maar verantwoord onder bepaalde voorwaarden.
In de discussie naar aanleiding van de aanpassing van het natuurdecreet legde Natuurpunt wel steeds de nadruk op kwaliteitswaarborging, realistisch normkosten voor beheermaatregelen, overgangsmaatregelen, een correct aankoopmodel en ondersteuning voor toegankelijkheid en bezoekerscentra.
De voorliggende voorstellen in de nota geven te weinig garanties naar kwaliteit, zijn op meerdere plaatsen technisch niet realistisch of ontoereikend en reiken geen of te weinig subsidies aan voor enkele cruciale posten.
Wat doet Natuurpunt om deze voorstellen bij te schaven?
Natuurpunt zet via haar beleidswerking maximaal in op het overleg rond het natuurdecreet en bijhorende uitvoeringsbesluiten. Daarnaast willen we via de natuurdecreet campagne onze bezorgdheden naar buiten brengen zodat we verder in constructief overleg met Minister Schauvliege en ANB de voorstellen kunnen optimaliseren. Ook jij kan hierbij helpen!
Zie www.natuurpunt.be/actie-red-de-natuur-je-buurt voor meer informatie.