Image
Paarse knoopzwam, Saxifraga-Luuk Vermeer

Paarse knoopzwam

Ascocoryne sarcoides

Paarse knoopzwam is een gelatineuze paarse zwam die als opruimer leeft op dood loof- en naaldhout. In het veld kan je hem niet onderscheiden van de grootsporige paarse knoopzwam (Ascocoryne cylichnium). Daarom voer je een veldvondst in waarnemingen.be best in als "Paarse knoopzwam sl, incl. Grootsporige paarse knoopzwam"

diameter van 0,5 tot 2 cm

Vindbaar: augustus - december

Hout

Algemeen

Loof- en naaldbos

Karakter

Opruimer

Hoe herken je de paarse knoopzwam?

Het vruchtvlees is aan de buitenkant violetroze en heeft een diameter van 0,5 tot 2 cm. Aan de binnenkant is de kleur vleeskleurig roze. Vaak worden de vruchtlichamen aangetroffen in imperfecte (aseksuele) stadium, waarbij ze knopvormig, kussenvormig of hersenvormig zijn. In het perfecte (seksuele) stadium ontwikkelt het vruchtlichaam zich tot in de vorm van een tol of schijf.

Meer over belangrijke paddenstoelenfamilies

Paarse knoopzwam, Saxifraga-Luuk Vermeer
Icoon - Wist je dat

De grootsporige paarse knoopzwam niet op naaldhout groeit, deze soort verkiest vooral beuk en berk.

Waar vind je de [soort]?

tekst

Plaats een link onder de tekst > kies onder stijl voor button orange

> Bekijk deze soort op waarnemingen.be

Komt de [soort] veel voor?

tekst

Paddenstoelen zijn intrigerende en nuttige verschijningen. Ze ruimen je tuin op en zorgen op hun eigen manier voor de natuur. Wat kan jij doen voor meer paddenstoelen in je tuin

paddenstoelen zoeken - wim dirckx
Icoon - Paddenstoel

Vraag je gratis poster aan

Gratis Paddenstoelenposter Natuurpunt

In Vlaanderen komen meer dan 4.000 verschillende soorten voor. 22 daarvan plaatsten we op een vintage poster. Onze paddenstoelenexpert Roosmarijn selecteerde soorten die je makkelijk kan herkennen. Hopelijk kom je ze tegen op je herfstwandeling.

Vraag je paddenstoelenposter aan

Vaak gestelde vragen over paddenstoelen

Wat is het verschil tussen een zwam en een paddenstoel?

Hoewel beide termen vaak door elkaar worden gebruikt, is er een duidelijk verschil. De zwam is het organisme dat onder de grond of in hout zit en bij de meeste soorten het grootste deel van het jaar onzichtbaar blijft. Paddenstoelen zijn de vruchtlichamen die seizoenaal tevoorschijn komen om sporen te produceren en verspreiden om zich voort te planten.

Hoe oud kan een zwam worden?

In 2000 werd in het Malheur National Forest in de Amerikaanse staat Oregon een sombere honingzwam ontdekt van naar schatting 2400 jaar oud met een ondergrondse zwamvlok van 8,9 km².  Ook in Zwitserland werd een groot en oud exemplaar van deze zwam gevonden:  800m lang, 500m breed en duizend jaar oud.

Hoe herken je de juiste paddenstoel?

Het is de vraag die vele wandelaars zich al gesteld hebben. Sommige zijn makkelijk te herkennen, zoals de rode vliegenzwam.  Ook de grote stinkzwam kan je determineren met je neus. Deze verspreidt namelijk de geur van dode beesten en trekt daarmee ook een zwerm vliegen aan. Maar de meeste paddenstoelen zijn erg moeilijk om te determineren, zelfs voor experts. Natuurpunt helpt je op weg met enkele hulpmiddeltjes:

• Zoek op kleur, vorm of familie
  • Gebruik de app ObsIdentify: de natuurherkenner in je broekzak. Door je waarnemingen op te slaan, lever je tegelijk een belangrijke bijdrage aan het onderzoek rond soorten. Download hier iObs (iOS) en ObsIdentify (Android).

Door je waarnemingen op te slaan, lever je tegelijk een belangrijke bijdrage aan het onderzoek rond soorten. Bovendien krijg je van experts feedback of de determinatie correct is. Tenslotte kan je bijleren door een cursus te volgen en/of op stap te gaan met een paddenstoelenwerkgroep. Abonneer je op de paddenstoelen.flits en blijf op de hoogte van activiteiten en weetjes over paddenstoelen.