Biodiversiteitonderzoek naar ongewervelden op het militair domein in Diest (2008-2009)

Auteurs
Biotopen en habitats
Insecten en ongewervelden
Inventarisatie & monitoring
Studie

In Vlaams-Brabant situeren zich enkele kleinere militaire domeinen zoals dat van Meerdaal in Oud-Heverlee en het militair domein in Diest (deelgemeente Schaffen). De kennis over de biodiversiteit van het laatstgenoemde domein was tot voor enkele jaren zeer beperkt. Daarom onderzocht een groep mensen de voorbije zeven jaar de soortenrijkdom van het gebied – vnl. het vliegveld en Fort Leopold in Schaffen en in mindere mate de citadel in Diest. Uit dit onderzoek bleek dat het gebied gekenmerkt wordt door de aanwezigheid van een bijzondere groep aan paddenstoelen, planten, insecten, broedvogels en vleermuizen. Een lacune in dit onderzoek echter betreft het ontbreken van een inventarisatie naar een reeks specifieke groepen binnen de ongewervelden, i.e. spinnen, mieren, loopkevers, nachtvlinders en (zweef)vliegen. De reden hiervoor is vnl. van praktische aard: verschillende onderdelen van deze inventarisatie zijn te arbeidsintensief om enkel door vrijwilligers gerealiseerd te worden. Dit onderzoek verdiende sterke aanbeveling daar we een hoge diversiteit aan deze ongewervelden verwachten: het gebied kent al ruim 100 jaar hetzelfde beheer.