Zwart Goor

Provincie Antwerpen

Toegankelijkheid

• Laarzen of stevige schoenen aanbevolen

• Honden zijn welkom aan de leiband

Eigenschappen

Middelgroot gebied: 10-50 ha
  • rolstoelpad

Kaart van het gebied

2 routes

Zwart Goor Heidewandeling Rolstoeltoegankelijk

rolstoelpad
1.56km
Gemiddeld 23 minuten wandeltijd

Zwart Goor Groene Wandeling Rolstoelpad

rolstoelpad
4.34km
Gemiddeld 70 minuten wandeltijd

Startpunten

Zwart Goor

Merksplas
België

Zien en doen

Wil je Zwart Goor verkennen onder begeleiding van een ervaren wandelgids? Boek dan een afspraak bij Paul Prinsen, [email protected] of Joris Vranckx, [email protected]

Over dit gebied

lijn.jpg

banken.jpg

Toegankelijkheid

Het hele jaar door vrij toegankelijk op de wandelpaden. Bij regenweer en ’s winters zijn stevige schoenen of laarzen noodzakelijk. Honden zijn welkom, maar altijd aan de leiband natuurlijk. De verharde dreven zijn toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Er werd een rolstoelwandeling uitgestippeld, volg de rode route. Doorheen het gebied vind je vijf oases, rustplaatsen die uitgerust zijn met rolstoelvriendelijke banken.

lijn.jpg

drevn.jpg

Beschrijving van het gebied

Het domein werd begin 1900 aangelegd door ongeveer een 700 ha heide 'op te waarderen' met naaldhout en een landgoed van 160 ha. De toenmalige eigenaar stelde een plan op met als basis zeven dreven die stergewijs aangelegd werden met eiken en beuken. De volgende eigenaar was industrieel maar ook een vooruitstrevend landbouwer. Met grote fierheid liet hij deze twee eerste regels aanbrengen op de historische ingangspoort.

"ZWART GOOR, Vroeger vennen, gagel en heide, Heden velden, bossen en weiden"

Dat heette toen vooruitgang. Vennen en heide waren niet productief en dat kon niet langer getolereerd worden. Natuurpunt en vrijwilligers keren nu stilaan terug naar de situatie van vroger met vennen, gagel en heide.

In 1946 kochten de Zusters Norbertinnen het domein. Zij hadden nieuwe prioriteiten, namelijk hongerige stadskinderen opvangen. Aan de rand van het domein verkochten ze een 20-tal ha bossen aan landbouwers. Binnen het domein werden een 20-tal ha weides verpacht en omgezet voor maïsproductie. Maar tegen het Geheul bleef een heideterrein gespaard van 'vooruitgang', door insiders nog steeds 'de haai' genoemd. Dat heideterrein werd pas 40 jaar geleden opgeplant met grove den.

‘t Zwart Goor behoort tot Emmaüs vzw dat een zorgnetwerk aanbiedt, verspreid over de provincie Antwerpen. Er verblijven ongeveer 300 mensen met een ernstige mentale en fysieke handicap in een woonvorm waarin ze zich veilig en geborgen kunnen voelen.

ijsvogel_shutterstock_2.jpg

Dieren en planten

Door de afwisselende natuurtypes met bos, heide, dreven enz. komen er heel wat verschillende fauna en flora voor. In de oude loofbomen huizen o.a. zwarte specht, bosuil, boomkruiper, boomklever. In de omringende bossen met hulst, gelderse roos, meidoorn en sleedoorn hoor je de zang van staartmees, bonte vliegenvanger, tjiftjaf, zwartkop, zanglijster, en zoveel meer. Rond de vijver kan de de ijsvogel regelmatig waarnemen. Op de heide vind je typische soorten als gaspeldoorn, struikheide en brem. Nachtzwaluw, boompieper en boomleeuwerik broeden alhier.

galloways_marcel_bex_gratis_mits_naamsvermelding.jpg

Natuurbeheer

In 2001 verkreeg Natuurpunt de erfpacht voor 27 ha bossen en dreven. Geleidelijk aan werden exoten verwijderd en licht gecreëerd in de toen nog donkere bossen., een werk van lange adem. De hoofdbrok van natuurherstel bestond erin terug een heideterrein van 4,5 ha te herstellen.

Bosbouwers legden in 2016 over 3 ha alle dennenbomen neer. Het kale terrein werd geplagd, dwz de bovenste humuslaag werd verwijderd en gebruikt om de 350 m lange berm langs de steenweg aan te leggen. Visuele afscherming en geluidsoverlast beperken was geslaagd. Een jaar later ontsproten overal jonge heideplantjes. Nu is het een echt volwassen heideterrein.

Natuurpunt omheinde een strook bos samen met het heideterrein en laat er elk jaar Galloways op grazen. We markeren 2 uitgewerkte wandelingen, een rode en een groene, speciaal voor minder-mobielen. Gedurende die graasperiode zijn poorten gesloten en is het rode wandelparcours niet bereikbaar.

We zetten speciaal in op het herstel van de oude monumentale dreven. Amerikaanse eik wordt er geleidelijk vervangen door inlandse eik. Drie amfibiepoelen moeten de bijhorende fauna aantrekken.

Verder wandelen

Turnhouts Vennengebied

Schrieken

Afdeling