Wat is ObsIdentify?

Welke vlinder zit daar? Welke plant is dat? Maak een foto met je smartphone en ObsIdentify geeft je het antwoord. De app herkent meer dan 22.000 soorten wilde dieren en planten. De badges en challenges dagen je uit om nieuwe soorten te ontdekken. Jij leert de natuur beter kennen en je waarnemingen helpen bij het onderzoek naar de natuur in België.

ObsIdentify doet waar het zeer goed in is: wilde dieren en planten herkennen in 1 klik. Maar je kan ook sterren verzamelen met badges en deelnemen aan challenges. Voor elke soortgroep krijg je een badge waarop je tot maximaal 5 sterren verzamelt. Bij elk niveau krijg je tips op maat. De app daagt je zo uit om op zoek te gaan naar meer soorten.

Obsidentify - Natuurpunt

Ga de uitdaging aan

Ga de uitdaging aan met een challenge, mini-onderzoekjes waarbij je samen met andere natuurliefhebbers specifieke soorten gaat zoeken. Zo is er bijvoorbeeld de meikever-challenge, waar je zoveel mogelijk foto’s van meikevers ingeeft in ObsIdentify. Of je kan meedoen met de egelchallenge of op zoek gaan naar lentezoemers. De waarnemer kan zelf opvolgen hoeveel waarnemingen er voor die challenge verzameld zijn, door hemzelf en door anderen.

Elke waarneming telt

ObsIdentify is gekoppeld aan de databank waarnemingen.be. Wie de app regelmatig wil gebruiken, maakt best een account aan. Zo zijn de determinaties die de app doet niet alleen leuk voor de waarnemer, maar belanden ze meteen in de databank van waarnemingen.be. Met 46 miljoen waarnemingen is dat nog steeds de grootste natuurdatabank van België.

Met al die data kunnen natuurbeschermers, onderzoekers en beleidsmakers aan de slag. Op die manier is ObsIdentify meer dan gewoon spielerei. Ook als je weinig kent van natuur, kan je toch bijdragen aan betere kennis over die natuur. Het is wel belangrijk dat ObsIdentify enkel gebruikt wordt voor het op naam brengen van planten en dieren in de ‘wilde natuur’, want met foto’s van potplanten en huisdieren, daar kan ObsIdentify niks mee.

In 2020 werd de eerste versie van ObsIdentify vooral gebruikt om planten op naam te brengen; in de herfst waren paddenstoelen het meest populair. Nochtans staan vogels bij natuurliefhebbers doorgaans op één als het op populariteit aankomt, maar die zijn nu eenmaal niet zo gemakkelijk met een smartphone te fotograferen.

Achtergrond

De app ObsIdentify werd gelanceerd in 2020 en in 2021 een volledige make-over. De eerste versie was bedoeld om in te schatten of het brede publiek een app als ObsIdentify kan smaken. En of ze dat deed! Hij is ondertussen al meer dan 300.000 keer gedownload in Vlaanderen en Nederland door minstens 180.000 gebruikers. De verhoogde interesse in natuur tijdens de coronacrisis is hier niet vreemd aan.

Download

ObsIdentify is beschikbaar voor zowel Android als iOS. Via onderstaande QR code kan je ObsIdentify downloaden voor je telefoon. Voor de herkenning van soorten heb je een internetverbinding nodig.

Ga naar je app-store en download de vernieuwde ObsIdentify-app

ObsIdentify is een product van Stichting Observation International, in België vertegenwoordigd door Natuurpunt, en tot stand gekomen in een samenwerkingsverband tussen Observation International, Naturalis Biodiversity Center en COSMONiO Imaging BV en is mede mogelijk gemaakt door het Prins Bernhard Cultuurfonds.

Download ObsIdentify op je smartphone