Op onderzoek

50 dingen - 44. Volg 5 verschillende dierensporen
50 dingen - 50. Schep met een net in het water en kijk wat er leeft
50 dingen - 45. Verzamel 5 verschillende schelpen

41. Spot een vogel met een verrekijker

Zoek met een verrekijker een vogel. Verrekijkers kan je ontlenen in deze bezoekerscentra: BC Uitkerkse PolderBC KiewitBC De Bourgoyen. Of aankopen in de Natuurpunt winkel. De meest voorkomende tuinvogels vind je terug op de Natuurpunt Vogelposter.

42. Zoek 5 verschillende vogels rond je huis

Vind jij 5 verschillende vogels in jouw tuin? Meer info om tuinvogels te kunnen herkennen vind je hier. Uitgebreide info over alle mogelijke vogelsoorten vind je hier.
De meest voorkomende tuinvogels vind je terug op de Natuurpunt Vogelposter.

43. Neem 5 verschillende kriebeldieren op je hand

Kriebeldieren zijn kleine dieren. Zij spelen graag verstoppertje zodat ze niet worden opgegeten. Zoek ze onder een steen, blaadjes, een stuk hout op de grond,... Welk dier kriebelt er het meest en welke naam kan je voor hen fantaseren?

Wil jij weten hoe het kriebeldiertje heet? Gebruik dan ObsIdentify: de natuurherkenner in je broekzak. In Karrewiet leggen we je uit hoe eenvoudig het werkt. Download: iObs (iOS) en ObsIdentify (Android).

44. Volg 5 verschillende dierensporen

Op modderige stukjes kan je gemakkelijk dierensporen vinden. Wil je ook weten van welk dier ze komen? Dat kan met behulp van een dierensporen zoekkaart. Ga hiervoor bijvoorbeeld naar Bezoekerscentrum De Watersnip.

Meer weten over dierensporen? Er is een gratis webinar over dierensporen (ook over vogels, vogelzang en bijenvriendelijk tuinieren).

45. Verzamel 5 verschillende schelpen

De naam van je vondsten kan je vinden op een zoekkaart die je kan aankopen in de Natuurpunt winkel

Ook kan je de schelpen op naam brengen met ObsIdentify: de natuurherkenner in je broekzak. In Karrewiet leggen we je uit hoe eenvoudig het werkt. Download: iObs (iOS) en ObsIdentify (Android).

46. Bekijk eens een spin onder de loep

Vang een spin, bekijk en tel alle delen van een spin onder een loep en laat ze weer vrij. Loeppotjes kan je kopen in de Natuurpunt winkel. ObsIdentify is voor spinnen nog niet nauwkeurig genoeg. Veel voorkomende spinnen kan je wel vinden op onze spinnenpagina's.

47. Zoek kikkerdril

Vanaf eind maart kun je kikkerdril (kikker eitjes) in vijvers of beken vinden. Zijn er al kleine pootjes te zien? Hoeveel eitjes denk je dat het zijn? Ga hiervoor bijvoorbeeld naar Bezoekerscentrum De Watersnip.

48. Besluip een vlinder zo dicht mogelijk

Een vlinder is een fantastisch sierlijk en mooi diertje. Ze zijn nóg mooier als je ze van dichtbij kan bekijken. Hoe dicht kan jij de vlinders in je tuin besluipen? Hier vind je verschillende soorten vlinders en hoe je vlinders kan tellen.

49. Zoek de mooiste steen

Zoek de mooiste steen en schrijf er onderaan de datum en vindlocatie op. Zo kan je een hele stenenbibliotheek aanmaken. Ga bijvoorbeeld naar Bezoekerscentrum De Watersnip.

50. Schep met een net in het water en kijk wat er leeft

Schep met een netje in de beek in je buurt of in de zee. Schepnetjes kan je ontlenen in volgende bezoekercentra: BC Uitkerkse Polder en BC SchulensmeerKijkkaarten om de naam van je vondsten te vinden kan je aankopen in de Natuurpunt winkel.

Download de 50 dingen kaart