Beheerwerkenapplicatie

Videohandleiding Beheerwerkapp

In 2022 is er ook een app versie van de module beheerwerken.

Deze wordt stelselmatig gelanceerd via infosessies. 

Vrijwilligers die willen, kunnen hem nu al gebruiken.

Hij is te vinden in de Playstores onder Natuurpunt Beheerwerken. 

Bekijk de videohandleiding en geschreven handleiding voor meer informatie.

Download hier de handleiding BWA app

Begrotingstool

Je zal vanaf nu je begroting kunnen opvolgen in verschillende stappen.
  • In opmaak : Je kan de ingevulde begroting opslaan en nog verder bewerken en bespreken.
  • Ingediend : Je begroting is ingediend en klaar voor de volgende stap
  • Praktische feedback : Je consulent planning en uitvoering hebben de nodige feedback bezorgd aan de budgetbeheerder
  • Finaal goedgekeurd : je ontvangt hiervoor een mail, met een overzicht welke materialen  en/of werken goedgekeurd zijn.
Vragen? Mail naar [email protected]

Gebruiksovereenkomsten

In deze module kan je gebruiksovereenkomsten aanmaken, opvolgen..

Gebruiksovereenkomsten handleiding deel 1

Gebruiksovereenkomsten handleiding deel 2

Beheerwerken

Beheerwerken handleiding deel 1

Handleiding BWA functie Kaart / Tijdlijnweergeven

Beheerwerken handleiding deel 2

In deze module kan je werken aanvragen voor de terreinploeg, registreren van uitgevoerde werken, overzichtskaartjes bekijken..

Vragen? Mail naar [email protected]

Wat is er nieuw in de applicatie?

Versie 5.1

  • Layout
  • Navigatiemenu 
  • Scherm Kaart / Tijdlijnweergeven 
  • Beheereenheden 

Versie 4.1

  • Filteren in het scherm reguliere taken 
  • Tegelijk selecteren en aanvragen van reguliere taken 
  • Rood kleur voor niet meer geldige beheereenheden 
  • Bijlagen kunnen toegevoegd worden 

Versie 4.0

  • Verbetering van in- en uitzoomen van de kaart 

Versie 3.0

  • Nieuwe detailscherm 
  • Status niet-uitgevoerd wordt toegekend aan taken gepland 
  • Meer wijzigingsmogelijkheden op detailscherm 
  • Mogelijk om werktaken aan te vragen 
  • Meer filters voor reguliere taken 
  • Toegang voor consulenten en ploegbegeleiders 

Bekijk hier alle nieuwigheden van de Beheerwerkenapplicatie

FAQ's BWA

Waar vind je de beheerwerkenapplicatie?

De beheerwerkenapplicatie vind je terug op https://beheerwerken.natuurpunt.be. Het beste sla je deze op bij je favorieten. Op de vrijwilligerswebsite vind je deze ook terug onder Mijn Natuurgebied--> Beheerwerkenapplicatie.

Hoe krijg ik toegang tot de beheerwerkenapplicatie?

Iedereen die een functie van conservator, voorzitter, aankoper of beheerteamlid heeft in onze contactendatabank krijgt automatisch toegang tot de projectgebieden waarvoor hij deze functie heeft. Je kan inloggen met dezelfde inloggegevens als op de vrijwilligerswebsite van Natuurpunt. Ben je nog niet geregistreerd op de vrijwilligerswebsite van Natuurpunt dan kan je zelf registreren op https://www.natuurpunt.be/user/register.

Ik krijg enkel kadasterpercelen te zien, hoe kan ik beheereenheden kiezen?

De beheereenheden worden voorlopig nog achter de schermen geïmporteerd. Bespreek het kaartje met de beheereenheden met je Consulent Planning en dan worden ze opgeladen. 

Ik krijg op mijn overzichtsscherm geen taken te zien, terwijl er zeker taken ingevoerd zijn in het systeem.

Dan heb je hoogstwaarschijnlijk nog een filter opstaan. Bovenaan het scherm heb je een datumfilter, die standaard opstaat om het te laden gegevens in eerste instantie te beperken. Wil je het datumbereik veranderen, pas je de datums aan en klik je vervolgens op zoeken.

Hoe kan ik uitgevoerde taken in het verleden registreren?

Wil je uitgevoerde werken ingeven, gebruik dan het scherm 'Planning van Mijn projecten'--> Knop: Registreer taak  (popup) .  Het gewone scherm om een werktaak voor de ploeg aan te maken volgt een goedkeuringsflow van de consulenten en daar kunnen geen taken in het verleden worden aangemaakt. De taak wordt dan in de agenda getoond. Als je nog eens op de taak klikt, kan je het aantal gewerkte uren ingeven.

Ik heb mijn taken vorig jaar als regulier ingediend, worden ze dan automatisch terug mee opgenomen?

Regulier beheer bij de werkploegen dient toch elk jaar herbevestigd te worden. Dit gebeurt via het scherm Werktaken>> Reguliere Werktaken. Taken die nog niet bevestigd zijn voor dat jaar, hebben een rood icoon. Taken die al wel herbevestigd zijn, hebben een blauw icoon. Wil je een nieuwe werktaak ook aanduiden als regulier, duid dan het aanvinkvakje 'Herhalend' aan bij het aanmaken van deze taak.

Wat betekent de roze achtergrond op de percelen?

De roze achtergrond betekent dat deze percelen erkend zijn. Let wel, deze wordt niet automatisch aangevuld. Momenteel is de versie van 2017 zichtbaar die we van ANB hebben ontvangen.

Er ontbreken percelen of beheereenheden in mijn projectgebied, wat moet ik doen?

De laag wordt voorlopig maar halfjaarlijkse aangepast met de nieuw aangekochte percelen. Is het een recent aangekocht perceel, maak je dan geen zorgen, dan verschijnen ze bij de volgende kaartupdate. 

We kunnen enkel de polygonen tonen die binnen de grenzen van je projectgebied vallen. Heb je percelen die hierbuiten vallen, overleg dan met je Consulent Planning om eventueel het projectgebied aan te passen.

Ik wil een taak wijzigen, maar kan dit niet meer, hoe komt dit?

Je kan een taak enkel maar wijzigen in bepaalde statussen. Als de ploeg de uitvoerder is en ze is al door de consulent goedgekeurd, kan je ze niet meer wijzigen.

Er staan een heleboel taken in het menu Reguliere taken, die niet meer van toepassing zijn, wat moet ik doen?

Door op het rode kruisje te klikken worden de werktaakvoorstellen voorgoed verwijderd. De werktaken die hieruit zijn ontstaan worden uiteraard niet verwijderd.

Op welke manier kan ik een beheereenheid selecteren?

Er zijn verschillende manieren om een beheereenheid te selecteren. Je kan het perceel aanduiden in de dropdownlijst, of je kan op de kaart klikken. Ken je de beheereenheid ongeveer bij naam maar niet helemaal, kan je ook in het zoekveldje boven de kaart typen. Vanaf 2 letters toont hij de beheereenheden die hier mee overeenkomen.

FAQ Gebruiksovereenkomsten (GBO)

Hoe kan ik een contractant toevoegen?

Om privacyredenen worden enkel de contractanten getoond die gekoppeld zijn aan een bepaald natuurgebied. Wil je een extra contractant toevoegen, klik dan op de groene plus knop achter het vakje voor 'contractant' in het detail van een gebruiksovereenkomst. Vul de gegevens aan in het scherm dat verschijnt, en klik op 'verstuur aanvraag'. Als de administrator deze gegevens heeft verwerkt, krijg je per mail een seintje dat de nieuwe contractant is toegevoegd zodat je verder kan werken aan je gebruiksovereenkomst (de nieuwe contractant zal dus niet onmiddellijk verschijnen in de applicatie).

Ik krijg een foutmelding als ik verschillende gebruiksovereenkomsten van status wil wijzigen. Wat doe ik mis?

Als je bijvoorbeeld verschillende gebruiksovereenkomsten met de status nieuw naar de status ingediend wil wijzigen, moeten ook al de individuele gebruiksovereenkomsten correct zijn ingevuld. Krijg je een foutmelding kan dit betekenen dat deze nog niet volledig zijn ingevuld, bijvoorbeeld dat de contractant ontbreekt, of dat de landbouwrechten niet zijn aangeduid.

Ik heb een gebruiksovereenkomst ingediend, maar wil er nog iets aan veranderen, kan dat?

Je kan enkel een gebruiksovereeenkomst wijzigen in de status "nieuw". Moet er toch nog effectief een wijziging doorgevoerd nadat deze is ingediend of goedgekeurd, raadpleeg dan de administrator van de gebruiksovereenkomsten op [email protected].

Vragen over Beheerpraktijk?

Neem contact op met

  • je Consulent planning 
  • je Consulent beheeruitvoering