Doe een gift voor de natuur

Icon
Icoon_Groot - Steun de natuur

Doe een online gift

Met jouw gift kan Natuurpunt kwetsbare natuur aankopen. De natuur heeft jouw steun hard nodig!

Ik doe een gift

Steun je favoriete natuurgebied

Wil je een gift doen voor een specifiek natuurgebied? Dat kan via de steunknop op de natuurgebiedenpagina's.

Zoek je favoriete natuurgebied

Steun een natuurgebied
Wim Dirckx

Ik schrijf liever over

Liever overschrijven? Dat kan!

• op rekening BE56 2930 2120 7588 van Natuurpunt
  • met vermelding van mijn favoriet natuurgebied,
  • of vermelding  'Natuurpuntfonds' (dan steun je alle natuurgebieden in ons land)

Krijg ik een fiscaal attest?

Wie op jaarbasis voor minstens 40 euro schenkt aan Natuurpunt, heeft recht op een fiscaal attest. Op het einde van de maand maart van het jaar na de gift(en), krijgt de schenker een attest per post.

Dit attest geeft recht op een belastingvermindering van 45% op het geschonken bedrag. Voor een gift van 100 euro geef je dus slechts 55 euro uit. Natuurpunt geeft aan de overheid door wie een fiscaal attest ontving.

Sinds 1 januari 2014 is het rijksregisternummer nodig om een geldig fiscaal attest af te leveren. Natuurpunt zal in de loop van het jaar hiervoor initiatieven nemen om bij alle donateurs, waarvan we het rijksregisternummer nog niet hebben, dit op te vragen.

Veelgestelde vragen over je fiscaal attest

Voor welk soort giften ontvangt een schenker een fiscaal attest?

• De gift is afkomstig van het individueel inkomen van de schenker.
  • De gift is rechtstreeks van zijn rekeningnummer gestort op het rekeningnummer van Natuurpunt vzw, Natuurpunt Beheer vzw of Natuurpunt Studie vzw. Dat zijn de drie vzw’s van Natuurpunt die een vergunning hebben om fiscale attesten af te leveren.
  • Er is geen enkele tegenprestatie voor de gift. Een tegenprestatie kan zijn: deelname aan een activiteit, levering van een goed of dienst (bijvoorbeeld hout uit een natuurgebied), logovermelding, promotie in een afdelingstijdschrift,…
  • Het lidgeld voor Natuurpunt wordt niet meegerekend als gift. In ruil voor je lidgeld ontvang je namelijk een ledenblad en kortingen op activiteiten.
  • De gift is afkomstig van een individuele schenker of een bedrijf en niet van de opbrengst van een geldinzameling (een eetfestijn, een activiteit met winst,…)
  • Het totaal van de giften bedraagt minstens 40 euro op één jaar tijd. Dat kan een enkele gift zijn of de som van verschillende giften van één schenker aan dezelfde vzw in hetzelfde jaar. Giften aan verschillende vzw’s worden niet samengeteld.

Wie krijgt het fiscaal attest?

Het fiscaal attest wordt verstuurd op naam van de rekeninghouder en naar het adres dat bij het rekeningnummer hoort.

Moet de schenker het fiscaal attest aanvragen?

Wie recht heeft op een fiscaal attest, krijgt dit automatisch met de post toegestuurd. Het is niet nodig dit aan te vragen.

Wanneer krijgt ik een het fiscaal attest?

De fiscale attesten voor het jaar 2023 (belastingaangifte 2024) versturen we eind maart 2024. Om recht te hebben op een fiscaal attest moet uw gift op 31 december 2023 op de rekening van Natuurpunt staan. Hou er rekening mee dat verrichtingen tijdens de feestdagen langer onderweg zijn. Reken op 1 werkdag + 1 dag per weekenddag + 1 dag per feestdag (dus ten laatste op 28 december storten). Giften via digitale betaalpagina's zijn nog 2 werkdagen langer onderweg (dus zeker ten laatste op 26 december storten, liefst nog vroeger).

Komen alle giften aan Natuurpunt in aanmerking voor een fiscaal attest?

Nee. Geld dat afkomstig is van een collectieve geldinzameling, geeft geen recht op een fiscaal attest. Een sponsor die een bedrag stort aan Natuurpunt en die hiervoor in ruil een logovermelding, een advertentie of promotionele aandacht krijgt, heeft geen recht op een fiscaal attest.

Geeft een gift aan een afdeling of werkgroep van Natuurpunt recht op een fiscaal attest?

Nee. De gift moet gestort worden op een rekeningnummer van de vzw die toestemming heeft om fiscale attesten af te leveren (Natuurpunt vzw, Natuurpunt Beheer of Natuurpunt Studie). Een afdeling van Natuurpunt is in de meeste gevallen een feitelijke vereniging en mag geen fiscale attesten afleveren.

Komt mijn lidgeld in aanmerking voor een fiscaal attest?

Neen, lidgelden worden door de fiscus niet beschouwd als een vrije gift. Je krijgt er namelijk iets voor terug (lidkaart, kortingen, ledenblad,...). Het is met andere woorden niet mogelijk om je lidgeld (38 euro) te betalen en daarbovenop 2 euro als vrije gift te storten om zo aan het minimumbedrag van 40 euro te komen.