Een kostenplaats bij Natuurpunt Studie
Een kostenplaats is een projectrekening bij Natuurpunt Studie die kan aangevraagd worden door natuurstudiewerkgroepen. Wanneer je als natuurstudiewerkgroep over een kostenplaats beschikt, wil dat zeggen dat je voor alle inkomsten en uitgaven van de werkgroep gebruik maakt van de rekening van Natuurpunt Studie, onder een uniek nummer.
Dit nummer ziet er als volgt uit: XXX-9999. Het eerste deel van dit nummer duidt je werkingsgebied aan: REG voor ‘regionaal’, LOK voor ‘lokaal’ en GEW voor ‘gewestelijk’. Het tweede deel is een uniek cijfer voor je werkgroep.
Enkel voorzitter en penningmeester van de werkgroep hebben toegang tot het financieel overzicht van de kostenplaats via de Natuurpunt-Rapportenapplicatie.
Waarom een kostenplaats bij Natuurpunt Studie?
Een kostenplaats bij Natuurpunt Studie heeft heel wat voordelen:
- Alles op 1 plek: via de Natuurpunt-Rapportenapplicatie (https://rapporten.natuurpunt.be) vind je alle rapporten en downloads waar je vanuit jouw functie toegang tot hebt: van ledenlijsten tot bestuurssamenstelling tot financieel overzicht.
- Een duidelijk overzicht: met duidelijke en gemakkelijk te downloaden uittreksels heb je een goed overzicht van alle inkomsten en uitgaven van je werkgroep. Handig voor de opvolging van je werking, maar ook bij eventuele fiscale controle.
- Wij betalen je facturen: facturen kan je nu laten opmaken op naam van Natuurpunt Studie en wij regelen de betaling voor je. Ook online aankopen van grote bedragen kunnen volledig via ons worden geregeld worden.
- Fiscale attesten mogelijk! Hét grootste voordeel van een kostenplaats is dat Natuurpunt Studie fiscale attesten kan uitschrijven. Dit kan een stimulans zijn voor mensen om een financiële gift aan je werkgroep te doen.
Hoe een kostenplaats aanvragen?
Heb je interesse in een kostenplaats voor je werkgroep? Vraag er 1 aan via werkgroepen@natuurpunt.be.
Hoe een kostenplaats gebruiken?
Facturen
In geval van een factuur vraag je de leverancier een factuur op te maken op naam van:
Natuurpunt Studie vzw
XXX-9999 (nummer van de kostenplaats van je werkgroep)
Coxiestraat 11
2800 Mechelen
BE 0408.032.874
Deze factuur bezorg je aan invoice@natuurpunt.be.
- Natuurpunt Studie regelt de betaling, ook als het een voorafbetaling betreft
- Betalingen gebeuren doorgaans op dinsdag en donderdag
- Bij hele grote betalingen, graag een seintje op voorhand.
Onkosten
Bij kleine bedragen of dringende betalingen, kan je het bedrag voorschieten en terugvorderen via een onkostennota. De onkostennota bezorg je samen het betalingsbewijs en/of factuur aan nps-onkosten@natuurpunt.be.
- Onkostennota’s bezorg je ons liefst zo snel mogelijk en ten laatste binnen de 3 maanden (te rekenen vanaf de datum van de gemaakte kost)
- Onkostennota’s houd je binnen hetzelfde jaar. Gemaakte kosten van de laatste helft van het jaar moeten dus ten laatste eind december ingeleverd worden.
Online aankopen
Online aankopen van grote bedragen kunnen ook rechtstreeks door Natuurpunt Studie betaald worden.
Stuur hiervoor een mailtje naar werkgroepen@natuurpunt.be met de link(s) naar de producten die wel aankopen.
Inkomsten
Op je kostenplaats kan je alle inkomsten laten toekomen: de toelage ‘Zin in Natuurstudie?!’, giften of andere inkomsten.
Personen die een gift willen doen aan je werkgroep of voor een specifiek project, kunnen volgende gegevens gebruiken:
Natuurpunt Studie vzw
IBAN BE12 2300 5247 4592
BIC GEBA BEBB
Omschrijving: ‘Gift + project (indien van toepassing) + XXX-999 (nummer van de kostenplaats van je werkgroep)’
Fiscale attesten
Bij een gift van minstens €40 heeft de schenker recht op belastingvermindering van 45% van het gestorte bedrag.
Natuurpunt Studie bezorgt de schenkers vervolgens een fiscaal attest.
Opmerking: de namen van de schenkers zal je niet zien in het financiële overzicht, omdat deze wegens privacy-redenen zijn afgeschermd. Ontvang je graag de namenlijst (bv. voor bedanking), kan je deze opvragen via werkgroepen@natuurpunt.be.
Afsluiten boekjaar
Bij het begin van het jaar sluit de dienst boekhouding van Natuurpunt alle projectrekeningen af, voor goedkeuring door de Algemene Vergadering van Natuurpunt in maart. Dat wil zeggen dat er voor voorgaande jaren geen wijzigingen aangebracht kunnen worden.
Het is daarom belangrijk dat eind december wordt nagekeken of alles klopt. Opmerkingen of correcties geef je zo snel mogelijk door via nps-onkosten@natuurpunt.be.
Na de jaarafsluiting in januari zullen de bewegingen van kosten en opbrengsten van het voorbije jaar resulteren in een nieuw beginsaldo voor het nieuwe boekjaar. Dit is vanaf half maart zichtbaar op je uittreksel.
Hoe het financieel overzicht raadplegen?
Enkel de voorzitter en penningmeester van de werkgroep hebben toegang tot het financiële overzicht. Deze functies kan je zelf aan personen toekennen in de Verenigingsapplicatie: https://vereniging.natuurpunt.be/.
- Om het financiële overzicht te raadplegen, surf je naar de Natuurpunt-Rapportenapplicatie: https://rapporten.natuurpunt.be/. Na login, zie je hier een overzicht met alle Natuurpunt-rapporten waar je toegang tot hebt.
- Het rapport WKG17 bevat alle boekhoudkundige bewegingen van je werkgroep binnen het boekjaar naar keuze. Downloaden doe je best in Excel-vorm.
- Het beginsaldo zal slechts zichtbaar zijn vanaf half maart (zie eerder)
- De eerste pagina van het uittreksel bevat informatie over hoe je het rapoort kan begrijpen.
Hoe 'lees' je de uittreksels?
- De lijnen "Over te dragen opbrengsten werkgroepen" geven het overzicht van wat er de afgelopen jaren is overgedragen na het afsluiten van het boekjaar
- Na de bovenstaande lijnen zie je de bewegingen van het huidig boekjaar
- Kosten = lijnen met negatieve bedragen, opbrengsten = lijnen met positieve bedragen