Communicatie bij grote beheerwerken

Tractoor
Manu Buscher
Grote natuurwerken stuiten vaak op verzet. Bomen kappen, vakantiehuisjes slopen, vijvers uitgraven: af en toe gaat het fout en ontstaan er protesten. Mensen zijn emotioneel verbonden met hun omgeving. Het is dan ook normaal dat ingrijpende veranderingen vaak op weerstand stuiten, of dat nu gaat om natuur, infrastructuur, nieuwe verkavelingen, wegenwerken,… In deze nota staan een aantal korte richtlijnen hoe je daar als afdeling mee om kan gaan.

Reageer steeds begripvol

Empathisch, respectvol en participatief communiceren is niet vanzelfsprekend maar het is bijzonder belangrijk bij kleine en grote natuurinrichtingswerken. Het is belangrijk dat je begrip toont voor de mening van de tegenstanders. Dat mensen zich verzetten tegen grote inrichtingswerken is - meestal - een signaal dat zij om de natuur in hun buurt geven. Maar mensen houden niet van verandering. Probeer daar begrip voor op te brengen.

Voorbeeld

In Diepenbeek kreeg de afdeling te maken met tegenstand tegen het kappen van bomen. Dat maakte deel uit van een landinrichtingsproject dat ook ruimte moest maken voor boomkikkers. Een bezorgde buurtbewoonster schreef een brief. En Richard Vuurstaek antwoordde, ook heel persoonlijk, met een heldere uitleg. Ook op Facebook ontstond er heibel. Vrijwilliger Koen Thonissen kroop in zijn pen en antwoordde de critici met respect en overtuigingskracht.

Bekijk hier voorbeelden van communicatie bij grote werken

Voorkomen is beter dan genezen

Grote inrichtingswerken zullen altijd op verzet stuiten. Daar kan je van op aan. Maar door een groot draagvlak in de buurt te hebben, neem je de voedingsbodem voor dat verzet weg. De tegenstanders zullen dan veel meer geïsoleerd staan en weinig steun krijgen.

Het allerbelangrijkste is ervoor te zorgen dat het natuurgebied en het natuurbeheer sociaal verankerd zijn in de buurt. Zijn er veel buurtbewoners betrokken? Komen er af en toe lokale politici op je activiteiten? Heb je goede contacten met de buren, met landbouwers, met jagers? Voelen de mensen zich betrokken bij wat Natuurpunt doet?

In het ideale geval laat je de buurt meedenken over de toekomst van je natuurgebied. Is er een deel van het gebied (of dat eraan grenst) dat je kan inrichten samen met de buurt? Bijvoorbeeld door een speelbos, een geboortebos, een boomgaard,… Dan krijg je nog meer draagvlak. En dat is tenslotte de kern van Natuurpunt. Zonder draagvlak: geen leden en geen vrijwilligers, geen werking.

Ga je grote werken starten?

1. Aankondiging op voorhand

Door de werken tijdig aan te kondigen, voorkom je dat mensen onvoorbereid geconfronteerd worden met ingrijpende veranderingen in hun omgeving. Niet communiceren is geen optie omdat de werken toch zichtbaar zullen worden en mensen zich dankzij sociale media razendsnel kunnen organiseren.

2. Blijven communiceren tijdens de werken

Over eerste resultaten, tijdelijke hinder tijdens de werkzaamheden, etc.

3. Communicatie na de werken

Over de positieve effecten die de werken gehad hebben op het gebied.

Bekijk hier de handleiding voor grote beheerwerken

Download hier de handleiding van wat je doet als er een protestgroep is opgestaan

Vragen over de perswerking?

Neem contact op met: