Kerkuil - Elwin van der Kolk

Barn owl
Tyto alba
Kerkuilen (Tytonidae)

De kerkuil is met zijn hartvormige gezicht en gitzwarte ogen één van de meest opvallende uilensoorten.

Grootte
33-39 cm, spanwijdte 82-99 cm
430 – 620 g
Levensverwachting

3-6 jaar

Favoriete maaltijd

veldmuizen

Burgerlijke staat

koppels blijven jaren bij elkaar

Vrij algemeen
Woonplaats

Open of half-open cultuurlandschappen dichtbij dorpen en steden

Karakter

Verleiding

man kerkuil verleidt zijn vrouw met allemaal lekkere hapjes, favoriet: muizen zonder kop

Afkomst
Inheems

Hoe herken je de kerkuil?

• Een lichaamslengte van 29 tot 44 centimeter groot
  • Zwarte ogen
  • Grote kop met wit, hartvormig gezicht
  • Goudbruine bovendelen en vaak wit lijkende, licht gestippelde onderzijde
  • Lange poten

Kerkuil - Elwin van der Kolk

Het geluid van de kerkuil

Spookachtige krijs en geblaas, op het nest en in vlucht.

Audio file
Beluister hier

Hoe leeft de kerkuil

Wat eet de kerkuil?

De kerkuil jaagt ‘s nachts door kort boven de grond te vliegen en de grond af te speuren naar voedsel. Op het menu staan vooral knaagdieren (muizen en zelfs ratten), maar ook vleermuizen en kleine vogels.

Kerkuil kijkt - Shutterstock
NP
kerkuil_foto_steven_roels
Steven Roels

Hoe plant de kerkuil zich voort?

De kerkuil bouwt zijn nest in kerktorens, schuren en andere gebouwen. De vogel legt gemiddeld twee keer per jaar zo’n 4 tot 6 eieren. De moeder bewaakt het nest terwijl de vader voor de aanvoer van voedsel zorgt.

Icoon - Wist je dat

Wist je dat?

• De kerkuil houdt niet van vrieskou omdat zijn verenkleed hier niet aan is aangepast. Bij langdurige sneeuw sterven veel kerkuilen omdat ze dan niet in staat zijn om muizen te vangen en ze hebben geen vetreserve om op te overleven.
  • De Vlaamse populatie kerkuilen ging in de jaren 1960 en 1970 sterk achteruit, maar dankzij initiatieven van vrijwilligers (Kerkuilwerkgroep) kwam de soort er weer helemaal bovenop.
  • Eens de kerkuil zich heeft gevestigd verandert hij nooit meer van leefgebied.
  • De Kerkuil kan bij heldere sterrenhemel en ook bij maanlicht heel goed zien (100 x beter dan wij). Een deel van het gezichtsveld wordt door beide ogen gezien (binoculair zicht). Hierdoor kan de uil de afstand tot de prooi inschatten. De grote ogen zitten onbeweeglijk in de oogkassen. De uil moet daarom de kop draaien als hij in een andere richting wil kijken. De kerkuil presteert het zelfs om de kop 270 graden (=driekwart), zowel naar links als rechts te draaien, terwijl zijn lichaam roerloos op zijn plaats blijft.

Waar vind je de kerkuil?

De kerkuil verblijft zijn hele leven lang in hetzelfde leefgebied. Hij jaagt in open gebieden als akkers en weilanden. Je krijgt hem ‘s nachts vaak te horen, maar niet gauw te zien.

> Bekijk deze soort op waarnemingen.be

Kom deze soort veel voor

De kerkuil overschreed in de periode 2016-2018 telkens de kaap van 1000 broedparen. Hoewel deze lang niet altijd succesvol waren, toont het wel aan dat het de soort voor de wind gaat in Vlaanderen. Dit kan in belangrijke mate toegeschreven worden aan de inspanningen van de leden van de Kerkuilwerkgroep Vlaanderen die jaarlijks vele honderden nestkasten controleren en/of vervangen en bijplaatsen op voor de soort kansrijke locaties.

Leer soorten herkennen en geef je waarnemingen door

ObsIdentify - Shutterstock
NP

Trek met je telefoon naar buiten en identificeer soorten met de gratis app ObsIdentify: de natuurherkenner in je broekzak. Door je waarnemingen op te slaan, lever je tegelijk een belangrijke bijdrage aan het onderzoek rond soorten. Download de app hier:

Download voor iOS    Download voor Android

Icoon - Vrijwilligers - Helpende handen

Help de kerkuil

Wat kan jij doen?

Het laten plaatsen van een kerkuilenkast verhoogt de kansen op een broedgeval en op succes. Je kan hiervoor beroep doen op de Kerkuilwerkgroep Vlaanderen.

Wat doet Natuurpunt?

Natuurpunt zet zich in om het leefgebied van deze soort te verbeteren door natuur aan te kopen en te herstellen.
De vrijwilligers van de Kerkuilwerkgroep Vlaanderen, afdeling van Vogelbescherming Vlaanderen, zetten zich in voor de algemene bescherming van de in het wild levende kerkuilen in Vlaanderen.