Ledenwerking
Het leven wordt in sneltempo duurder. Ook als natuurvereniging ontsnappen we daar niet aan. Daarom besliste het bestuur om het lidgeld voor 2023 te indexeren vanaf 1 december 2022. Het lidmaatschap wordt € 38 per jaar.
Dat heeft logischerwijs invloed op het promotiemateriaal:
- Er komen nieuwe word-lid-folders en inschrijvingskaarten (met de voorlopige lidkaart). Bestel je nieuwe materiaal via ledenwerving@natuurpunt.be.
- We vragen om vanaf 1 december 2022 alle inschrijvingskaarten met lidgeld € 30 te vernietigen zodat ze niet meer worden gebruikt.
- Gebiedsfolders of andere ‘tijdloze’ folders met een oproep om lid te worden voor € 30, kan je wel nog gebruiken. Pas daar wel het bedrag van het lidgeld aan (bijv. met een fijne stift).
- Vergeet niet om het bedrag aan te passen op je lokale of regionale website.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Leden vormen de basis voor de werking van Natuurpunt. Hoe meer leden, hoe sterker we staan. Het zijn de leden die kalenders kopen van de afdelingen en die deelnemen aan eetfestijnen en andere evenementen. De leden vormen dus de maatschappelijke en financiële basis, ook voor de afdelingen.
De groei van het aantal leden van Natuurpunt wordt mogelijk gemaakt door twee belangrijke aspecten: leden behouden en nieuwe leden werven. Je kan leden zowel actief als passief werven. Actief leden werven doe je door mensen aan te spreken op activiteiten van Natuurpunt of door brieven te schrijven. Passief leden werven kan door bijvoorbeeld folders te verdelen. Ook door mensen te verwijzen naar de website kan je mensen enthousiast maken om lid te worden van Natuurpunt.
In deze video geven Erwin en Jasmine je de nodige tips en tricks om zelf aan de slag te gaan:
Online leden werven - via je afdelingswebsite, nieuwsflits of Facebook
Jaar na jaar groeit het aandeel nieuwe leden dat via de website van Natuurpunt binnenstroomt. Het bijzondere jaar 2020 bracht het online leden werven in een stroomversnelling. We verwelkomden dat jaar 15.000 nieuwe leden. Meer dan 10.000 daarvan kwamen binnen via de website van Natuurpunt.
Ook je afdeling heeft er baat bij om volop in te zetten op online ledenwerving. Samen met jou willen we verder groeien, ook online. Deze gids dient als een leidraad om succesvol online leden te werven. Hoe begin je eraan? Welke middelen en kanalen heb je ter beschikking? Op die vragen krijg je hier antwoord.
Of vraag een gedrukt exemplaar aan via ledenwerving@natuurpunt.be
Leden werven met een ledenwerfbabbel
Wat heb je nodig om leden te werven?
Je ledenwerfverhaal
Het is belangrijk om een leuk verhaal te vertellen. De meeste mensen kennen Natuurpunt niet zo goed als jij. Zorg er wel voor dat je verhaal niet te lang wordt. In de brochure leden werven vind je ook een schema om je verhaal mee op te bouwen en nog meer tips en tricks.
Wil je meer weten over leden werven, hoe je mensen aanspreekt en een goed verhaal opbouwt?
Het welkomstpakket
Met een welkomstpakket heb je iets in handen om de aandacht te trekken en je verhaal te brengen. Het welkomstpakket bevat het laatste nummer van Natuur.blad, de fiets- en wandelgids en wat flyers met ledenvoordelen. Je kan er ook een nummer van je lokale ledentijdschrift bij stoppen.
De ledenwerfapp (LAPP)
Met de ledenwerfapp kan je met je eigen smartphone, tablet of PC aan de slag om leden te werven en hun contactgegevens meteen op te slaan én door te sturen naar het secretariaat. Ook een domiciliëring is in enkele klikken geregeld. Geen gedoe meer met invulstroken, moeilijk leesbare namen enzovoort!
Lees in de handleiding hoe je met de app werkt.
Werk je liever op papier? Dan kan je nog steeds aan de slag met inschrijfkaarten
Wanneer je iemand hebt overtuigd om lid te worden, noteer je zijn/haar gegevens op de inschrijfkaart. Zo kan de ledenservice de inschrijving efficiënt afhandelen. Daarvan scheur je ook de 'voorlopige lidkaart' af: een bewijs voor het nieuwe lid dat hij of zij ook al kan gebruiken voor de ledenvoordelen in de winkels.
Een nieuw lid geworven, wat nu?
Probeer of je het nieuwe lid kan overtuigen om een domiciliëring te nemen.
- Gedomicilieerde leden zijn trouwe leden, de uitval is veel lager.
- Gedomicilieerde leden kosten minder aan herinneringsbrieven om hun lidmaatschap te vernieuwen. Minder papier is ook beter voor het milieu.
Vul de inschrijfkaart in.
- Bij een domiciliëring: denk aan het rekeningnummer en laat het nieuwe lid handtekenen.
- Vergeet niet je afdeling te vermelden als werver. Dat is belangrijk voor de ledenwerfbonus van 20 euro.
Bezorg de inschrijfkaart per post of e-mail aan het Natuurpuntsecretariaat. De post mag naar: Natuurpunt vzw t.a.v. ledenservice, Coxiestraat 11, 2800 Mechelen. Het e-mailadres is ledenservice@natuurpunt.be. De ontvangen lidgelden schrijf je over op rekeningnummer BE26 0000 0009 9929. Stuur het geld nooit op per post!
Ledenafdrachten en ledenwerfbonus
Per lid krijgt de afdeling waaraan dit lid verbonden is 3 euro per jaar. De zogenaamde ledenafdracht. Afdrachten worden twee keer per jaar berekend, namelijk voor de periode januari tot april en de periode mei tot december.
Daarnaast is er ook de ledenwerfbonus. Afdelingen die inzetten op ledenwerving worden beloond. Per nieuw lid dat de afdeling werft, krijgt de afdeling éénmalig 20 euro. Een nieuw lid wordt gedefinieerd als iemand die de afgelopen vijf jaar geen lid geweest is van Natuurpunt.
- Vermeld duidelijk de naam van je afdeling op de inschrijfkaart.
- Je kan een URL op maat aanvragen om op je eigen website achter de knop 'word lid' te plaatsen. Zo krijgt je afdeling ook voor deze geworven leden de ledenwerfbonus van 20 euro. Mail hiervoor naar ledenwerving@natuurpunt.be
- Maken jullie gebruik van de nieuwe afdelingswebsites van Natuurpunt? De ledenwerfbonus is automatisch gekoppeld aan de word lid-knop op jullie afdelingswebsite.
- Willen jullie ook overstappen op een eigen afdelingswebsite? Vul dan dit formulier in en wij zetten je afdelingswebsite voor je klaar.
Leden werven met een QR-code in je gebied
Wat is een QR-code?
Een QR-code is een soort van barcode die je met je smartphone kan scannen. Wanneer je een QR-code scant, word je doorverwezen naar de link of online toepassing die zich achter de QR-code bevindt.
Elke link kan je in principe omzetten in een QR-code.
Wanneer is een QR-code nuttig?
Een QR-code is vooral nuttig bij drukwerk (affiche, banner, brieven ...). QR-codes worden ook steeds vaker gebruikt om betaalverzoeken te versturen of betalingen uit te voeren. Denk bijvoorbeeld aan de Bancontact-app.
Wandelaars uitnodigen om lid te worden
Je kan een banner, affiche of infobord in een natuurgebied plaatsen waarmee je de wandelaars uitnodigt om lid te worden van Natuurpunt. De bezoeker kan dan ter plaatse de QR-code scannen met de smartphone en komt meteen op het formulier terecht om lid te worden.
Download hier de handleiding om zo'n QR-code aan te maken en te gebruiken >>
Actuele ledenlijsten downloaden & etiketten afdrukken
Ledenlijst downloaden
Als voorzitter of secretaris kan je de actuele ledenlijst van je afdeling downloaden. Dat doe je via de applicatie 'Rapporten en Downloads'. De afdeling kan zelf een beheerder van het ledenbestand aanduiden die ook toegang heeft tot de ledenlijst.
Opgepast: de niet-hernieuwden worden nu in een apart Excel-bestand weergegeven.
Tip: Wil je nieuwe leden verwelkomen? Spoor ze op in de applicatie door een startdatum in te geven. Je krijgt dan een lijst met nieuwe leden vanaf die datum. In de handleiding lees je hoe je dat doet onder 'ledenlijst per afdeling'.
Etiketten afdrukken
Je kan ook een PDF-bestand downloaden, kant-en-klaar om zelf adresetiketten af te drukken. Opgelet! Enkel bruikbaar bij etiketten Avery - 70 x 37 mm - 24 etiketten per vel.
Leden behouden
Als leden zich goed voelen bij Natuurpunt, zullen ze met plezier hun lidmaatschap vernieuwen.
Spring omzichtig om met e-mailadressen van je leden
Als lokale afdeling beschik je over de mailadressen van je leden. Je gebruikt deze om ter promotie van je activiteiten of om te informeren over je werking.
Mailadressen zijn volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG/GDPR) immers persoonsgegevens die vertrouwelijk moeten behandeld worden.
- Gebruik het bcc veld of alternatieven zodat de mailadressen van de geadresseerden niet voor iedereen zomaar zichtbaar zijn.
- Wanneer je dit per vergissing toch doet, dan is er sprake van een datalek. Natuurpunt is verplicht om elk datalek te documenteren en afhankelijk van het geval ook te melden aan de Gegevensbeschermingsautoriteit en de betrokkenen zelf.
- Zie daarover (link naar tekst op website).
- Om wantrouwen over phishing mails te vermijden raden we aan en om geen collectieve betalingsverzoeken met rekeningnummers te verzenden per mail. Ondertussen werken we aan een gidsje voor online ledenwerving.
Nooit eerder was onze natuurfamilie zo omvangrijk. Wil je graag weten hoeveel leden jouw afdeling of een afdeling uit je buurt heeft?