LIFE ENPLC

Werking
Natuurbeheer

LIFE ENPLC
“ENPLC” staat voor European Network for Private Land Conservation en kan gezien worden als het vervolg op Life ELCN. Het LIFE ENPLC project is een omvangrijk internationaal project: maar liefst 11 Europese landen, goed voor in totaal 18 verschillende partner organisaties, waaronder Natuurpunt, hebben de krachten gebundeld.

De opwarming van het klimaat en het toenemende verlies aan biodiversiteit vormen een existentiële bedreiging. De belangrijkste doelstelling in kader van dit project beoogt de bescherming en het herstel van natuur en biodiversiteit en het tegengaan van de gevolgen van klimaatveranderingen op terreinen die niet in publieke eigendom zijn. Centraal staat de ontwikkeling van een blijvend netwerk tussen NGO’s en andere landeigenaars die aan natuurbescherming doen. Het doel is om binnen dit EU netwerk gebruik te kunnen maken van innovatieve tools en mechanismen om natuur en biodiversiteit te beschermen en te herstellen.

Om dat duurzaam tot stand te brengen werd de Conservation Landowners Coalition (CLC) opgericht, een samenwerkingsverband tussen landeigenaars en natuurbehoudsverenigingen. Ongeacht de verschillende achtergronden en doelstellingen van de organisaties in de CLC hebben ze allen een passie voor het behoud van land ten behoeve van natuur en voor de toekomstige generaties.

Het project team verzamelt de bestaande instrumenten voor natuurbescherming en herstel die aanwezig zijn in de Europese lidstaten Deze instandhoudingsinstrumenten, Private landowner conservation tools (afgekort PLC-tools) genoemd, worden vervolgens gereviseerd, getest en vertaald voor bredere toepassing met als doel de veelbelovendste PLC-tools te selecteren. De nadruk ligt hierbij op PLC-tools met erfdienstbaarheden, zodat inspanningen niet teloor gaan in de toekomst en dat gerealiseerde natuurwinst dus duurzaam is.

Daarnaast ondersteunt het project team de bredere toepassing van de PLC-tools, werken ze aan de hervorming van ondersteunende fiscale en andere systemen die PLC stimuleren, zetten de ontwikkeling van PLC-standaarden en -praktijken voort, en helpen bij de ontwikkeling van organisaties en hun netwerken die zich met PLC bezighouden (dit alles gebaseerd op het Amerikaanse "land trust"-model).

Tot slot werken we samen met vrijwilligers en geïnteresseerde burgers ten behoeve van de bescherming en het herstel van natuur en biodiversiteit. Zo organiseren we opleidingen, workshops, webinars en BioBlitzes voor het inventariseren en monitoren van natuur.

Natuurpunt leidt, begeleidt en ondersteunt een aantal acties binnen dit LIFE ENPLC project.

www.enplc.eu

Disclaimer

'The project European Networks for Private Land Conservation (LIFE19 PRE/NL/000003) has received funding from the LIFE Programme of the European Union.