Project Natuurgaard De Wending

Werking
Natuuracademie

Looptijd: 2013-2015

Natuuracademie startte eind 2013 een samenwerking met het OCMW Turnhout voor het uitwerken van een natuureducatieve tuin voor en met senioren nabij woon- en zorgcentrum De Wending in Turnhout. De educatieve natuurtuin ‘Natuurgaard De Wending’ wil een meerwaarde betekenen voor de bewoners, voor de verenigingen in de buurt, voor de scholen... en voor het ruime publiek. Natuuracademie wil van dit tuinproject een sociaal project maken door de mensen uit de omgeving mee te nemen bij de realisatie van de natuurtuin en de uitbouw van de educatieve werking.

Natuurgaard De Wending in Turnhout is woensdag 7 september 2016 officieel geopend met het aanplanten van verhoogde moestuinbakken. Een heerlijke dag met veel zon en heel wat enthousiaste bezoekers.

De tuin tussen het woon- en zorgcentrum De Wending en het AZ Campus Sint-Elisabeth is nu uitgerust met wandelpaden, kunstwerken en allerlei tuinelementen. Op verschillende manieren kunnen senioren en omwonenden genieten van deze nieuwe stadstuin die enkel van het stadspark wordt gescheiden door de Parklaan. Zo zijn er moestuinkamers uitgewerkt door bewoners en vrijwilligers, een kippenren, waterelementen, een bijenhotel, compostzone,...

De tuin kreeg voor de inrichting subsidies van het Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete en de Vlaamse Landmaatschappij.

Natuurgaard De Wending
Joke Flour