Overeenkomsten natuurbeheer

Aucklandcouncil.nz
Amsterdam Wetlands - Jan Tuijp
Jan Tuijp

Meer praktische info zoals de geschreven handleiding en videohandleiding vind je terug op Beheerwerkenapplicatie.

Wil je meer achtergrond informatie over de landbouwwetgeving rond de gebruiksovereenkomsten, dan kan je hieronder de inhoudelijke handleiding nalezen.

Ben je toch absoluut niet in de mogelijkheid om de gebruiksovereenkomsten online in te voeren, dan kan je via [email protected] een invulbare Word-Versie vragen.

Voordelen van de nieuwe module

• Overzichtelijk raadplegen van alle gebruiksovereenkomsten en hun status (ontwerp, getekend, afgelopen)
  • Bekijken van de effectief getekende documenten (scan)
  • Nieuwe gebruiksovereenkomsten op kaart aanmaken
  • Overzicht uit te voeren werken door gebruikers op kaartniveau
  • Mogelijkheid om uitgevoerd beheer door gebruikers te monitoren

Enkele principes

• Alle lopende gebruiksovereenkomsten worden bij voorkeur opnieuw getekend. 90% van de getekende GBO zijn ingevoerd, en dienen na controle door vrijwilliger enkel ingediend te worden.
  • Er wordt maar één gebruiksovereenkomst per gebruiker per projectgebied opgemaakt. Bij uitbreidingen, vervalt de vorige versie, en wordt de ganse overeenkomst opnieuw getekend.
  • De basisduurtijd is één jaar met mogelijks tot twee maal stilzwijgende verlenging van één jaar. In uitzonderlijke situaties als bij aankoop van gronden, kunnen meerjarige gebruiksovereenkomsten opgemaakt worden.

Nieuwe wettelijke bepalingen

Er werden enkele nieuwe voorwaarden opgenomen in de overeenkomst waar de gebruiker standaard aan moet voldoen.
  • Er wordt expliciet in opgenomen dat de gebruiker op onze gronden geen agromilieumaatregelen mag activeren.
  • Bij maaibeheer worden faunastroken voorzien.
  • Bij registratie in landbouwaangifte enkel op te nemen met teeltcode ‘natuurlijk grasland met minimumactiviteit’.
Indien een overeenkomst afwijkt van deze voorwaarden moet dit door de vrijwilliger duidelijk bij de algemene opmerkingen worden vermeld.

We zetten de nieuwe flow even op een rijtje

• GBO wordt door vrijwilliger (vw) ingevoerd, gekopieerd of bevestigd.
  • GBO wordt door Consulent Planning beoordeeld.
  • GBO wordt door vw afgedrukt en ondertekend door vw en gebruiker, en opgestuurd in 2 exemplaren naar secretariaat.
  • GBO wordt door diensthoofd Beheer getekend.
  • Getekende GBO wordt verstuurd naar gebruiker.
  • Getekende GBO wordt opgeladen in BWA en is daar raadpleegbaar.

Volgende statussen volgen hieruit

• Nieuw: in databank, maar de verdere flow nog niet gestart
  • Ingediend
  • Goedgekeurd
  • Geweigerd
  • In uitvoering: GBO is getekend door 3 partijen
  • Stopgezet: GBO wordt vroegtijdig stopgezet door
  • Afgelopen: contracttermijn is afgelopen

Hooiverkoop

Hooi
Public Domain Pictures

In eerste instantie is het belangrijk om te zorgen dat we voor onze eigen koeien voldoende wintervoeding verzamelen. Als jullie dus hooi beschikbaar hebben, contacteer eerst jullie Consulent Beheeruitvoering alvorens het hooi weg te doen. Als wij het niet nodig hebben, kan het verkocht worden.

Hooi kan gerust verkocht worden aan 15 eurocent/kg, zelfs 20 eurocent/kg. Al deze prijzen zijn bij afhaling door de landbouwer/koper op het terrein; als er moet geleverd worden, moet je de transportkosten ook aanrekenen aan de koper.

• 3 euro/pakje (+ eventueel transport)
  • 25 - 30 euro/grote baal (200 kg) (+ eventueel transport)
  • 35 - 50 euro/grote baal gewikkelde voordroog! (400 kg) (+ eventueel transport)

Vragen over Beheerpraktijk?