Sijs - Elwin van der Kolk

Eurasian siskin
Spinus spinus
Fringillidae

Een immer vrolijke en sierlijke verschijning, de sijs. Oorspronkelijk zijn deze gele neefjes van de putter polder- en bosvogels, maar je treft ze ook al eens aan in tuinen. In de winter doen ze zich graag tegoed aan de zaden van elzen en berken.

Grootte
11 - 12,5 cm - spanwijdte: 20 - 23 cm
13 g
Favoriete maaltijd

elzen- en berkenzaden

Burgerlijke staat

monogaam in het broedseizoen

Vrij algemeen
Woonplaats

broedt uitsluitend nabij naaldhoutbos, in de winter zwermen ze ook uit naar parken en tuinen

Karakter

gezellige groepsvogel

Verleiding

muzikaal gekwetter

Afkomst
Inheems

Hoe herken je de sijs?

• klein en sierlijk, met opvallend korte staart
  • bovendelen zijn geelgroen en fijn gestreept
  • vleugels zijn donker, met een felgele of geelwitte vleugelstreep
  • mannetjes hebben een zwart petje, zwarte bef en kanariegele borst, terwijl vrouwtjes wat fletser zijn

Met zijn compacte en elegante voorkomen en de gele, groenige accenten in het verenkleed is de sijs een onmiskenbare verschijning. Qua omvang valt hij nog het best te vergelijken met een pimpelmees.

Sijs - Elwin van der Kolk

Het geluid van de sijs

De hoge vluchtroep van de sijs klinkt het meest bekend in de oren - iets als ‘plié-è’. Als sijzen zingen, ontaardt dat in een lang, grillig en muzikaal gekwetter. De sijs kan ook andere vogels imiteren.

Audio file
Beluister hier

Hoe leeft de sijs

Wat eet de sijs?

Sijzen zijn verzot op zaden, vooral die van elzen, berken en naaldbomen. De snavel van de sijs is perfect op zijn dieet afgestemd. Lang, spits en kegelvormig: ideaal om zaden uit dennen- of sparrenappels, elzenproppen en berkenkatjes te peuteren. Tijdens de doortrek eten sijzen ook graag pinda’s.

Sijs - Luc Meert
Luc Meert
Sijs - waarnemingen.be - Filip De Ruwe
waarnemingen.be - Filip De Ruwe

Hoe plant de sijs zich voort?

De sijs is er vroeg bij: al in de winter worden paartjes gevormd. Mannetjes werken zich in de kijker zangstondes vanop sparrentoppen en extatische, vlinderachtige baltsvluchten. Sijzen maken hun nesten graag hoog in naaldbomen.

Icoon - Wist je dat

Wist je dat?

• Sijzen zijn nogal makke vogeltjes. Vroeger werden ze gevangen met lijmstokken, terwijl ze al bengelend zaadjes uit elzenproppen hingen te peuteren. Vandaar komt ook de uitdrukking ‘sijsjeslijmer’. Dat betekent zoveel als ‘een nietsnut’.
  • Als kooivogel was de sijs vroeger erg populair. De soort liet zich met gemak een resem trucjes aanleren: wagentjes voortrekken of met een vingerhoedje en een koordje water uit een drinkbakje scheppen bijvoorbeeld.

Waar vind je de sijs?

Tijdens het broedseizoen gedragen sijzen zich erg onopvallend, verscholen in naaldhoutbossen. Tussen oktober en maart is de beste periode om sijzen te spotten. Dan zie je ze vaak bengelen aan elzenpropjes in broekbossen, parken of zelfs tuinen.

> Bekijk deze soort op waarnemingen.be

Kom deze soort veel voor

De sijs is in Vlaanderen een vrij algemene soort.

Icoon - Vogelhut

Start tijdig met het voederen van de vogels in je tuin

Vanaf de herfst zoeken vogels actief naar een voedselplek voor de winter. Door je voedertafel dan al te vullen, weten ze dat ze in de winter in jouw tuin terecht kunnen.
Wanneer het echt koud wordt, kan je vetbollen en pindaslingers aanbieden.

Hoe voeder je tuinvogels, en wie eet wat?

Icoon - Vrijwilligers - Helpende handen

Help de sijs

Wat kan jij doen?

Met enkele elzen of berken in je tuin is de kans groot dat er nu en dan een sijzengroepje een korte, winterse voedselstop zal maken. Wanneer de elzen weinig zaad dragen (of wanneer op het eind van de winter alle elzenpropjes zijn leeggegeten) komen ze ook wel eens naar de voedertafel. Vooral pindanetjes worden bijzonder gewaardeerd. Ook zonnebloempitten zijn een favoriete hap.

Wat doet Natuurpunt?

Wij promoten het vogelvriendelijk inrichten van tuinen op verschillende manieren. Via de website, nieuwsbrieven, tuingids … We organiseren ook jaarlijks het Grote Vogelweekend.

Leer soorten herkennen en geef je waarnemingen door

ObsIdentify - Shutterstock
NP

Trek met je telefoon naar buiten en identificeer soorten met de gratis app ObsIdentify: de natuurherkenner in je broekzak. Door je waarnemingen op te slaan, lever je tegelijk een belangrijke bijdrage aan het onderzoek rond soorten. Download de app hier:

Download voor iOS    Download voor Android