Vink - Zingend - Elwin van der Kolk

Common Chaffinch
Fringilla coelebs
Vinken (Fringillidae)

De vink is met zijn grijsblauw petje, roestrode borst en witte vleugelstrepen een bekende tuinvogel. De zang eindigt (bij ons) vaak op suskewiet.

Grootte
14 - 16 cm - spanwijdte: 25 - 28 cm
21 gram
Levensverwachting

5 jaar

Favoriete maaltijd

insecten en zaden

Burgerlijke staat

partnertrouw

Woonplaats

beboste omgevingen

Karakter

groepsdier

Afkomst
Inheems

Hoe herken je de vink?

• blauwgrijs petje dat doorloopt tot in de nek
  • wangen en borst roest- tot wijnrood, bruinige rug
  • twee witte vleugelstrepen, zwarte staart met witte staartzijden (vooral in vlucht zichtbaar)
  • vrouwtjes fletser gekleurd (lijkt op vrouwtje huismus)
  • hun snavel is kort en kegelvormig
Vink - Elwin van der Kolk
Vink - Zingend - Elwin van der Kolk

Het geluid van de vink

Kenmerkende, aflopende zang, met aan het einde een korte verhoging in tonen (vinkenslag).

Audio file
Beluister hier
Audio file
Beluister hier

Hoe leeft de vink

Wat eet de vink?

De vink eet in het broedseizoen vooral insecten. In het najaar en de winter wordt dit dieet aangevuld met zaden (vooral van grassen, kruisbloemigen, beuken, duizendknopen en ganzenvoeten) en plantaardig materiaal (o.a. bladknoppen).

Vink - Wouter Cardoen
Wouter Cardoen
Vink man vrouw - François Van Bauwel
François Van Bauwel

Hoe plant de vink zich voort?

De meeste vinken houden er maar één partner op na. Vaak blijven man en vrouw meerdere jaren samen. Het vrouwtje staat in voor de nestbouw, het uitbroeden van de eieren en neemt het gros van de voederbeurten voor haar rekening. De meeste vinken hebben één legsel per jaar, goed voor vier tot vijf eieren.

Icoon - Wist je dat

Wist je dat?

• De Ieperse korenmeester en kroniekschrijver Augustijn van Hernighem bericht als eerste over een zangwedstrijd met vinken (vinkenzetting) op 1 mei 1595. De Ypersche Bladwijzer maakt zelfs gewag van een vinkenzetting die reeds in 1593 zou hebben plaatsgevonden De Ieperse gilde der vinkeniers zou zijn opgericht in 1627.

• Op 75% van de schilderijen waarop voedsel wordt afgebeeld door de Antwerpse meester Frans Snyders (1579-1675) komen vinken voor. De vogels werden aan stokjes geregen en voor consumptie te koop aangeboden op de markten. Zij werden door gewone lieden aangeleverd, die vinken en andere zangvogels vingen met behulp van een steenuil als lokvogel. De vogels raakten vastgekleefd in vogellijm en werden vanuit de beschutting met tot twee meter lange blaaspijpen gedood. Gevogelte was in die tijd een hoofdbestanddeel bij banketten. Bij het gildefeest van de Antwerpse Sint-Lukasgilde in 1617 werden 34 kapoenen, 22 paar snippen, 8 paar patrijzen en 325 vinken opgediend tijdens twee maaltijden.

• Gekooide vinken werden vroeger vaak blind gemaakt, omdat men geloofde dat blinde vinken beter zouden zingen. Het blind maken gebeurde met behulp van een dunne ijzerdraad die gloeiend gemaakt werd en dicht bij de ogen van de vink werd gehouden. Als reactie kneep de vogel de ogen dicht waardoor de verschroeide randen van de ogen aan elkaar kleefden. Het hoornvlies werd in dit geval dus niet verminkt. Soms gingen vinkeniers ook driester te werk en werden de ogen volledig uitgebrand.

• In grote delen van Vlaanderen staat de vink bekend als botvink of boekvink. De dialectnaam gaat vermoedelijk terug op bokvink, waarbij bok zou staan voor beuk. Vinken zijn inderdaad verzot op beukennootjes dus die link ligt voor de hand.

• Op advies van de expertencommissie Immaterieel Cultureel Erfgoed heeft Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Joke Schauvliege het vinkenzetten toegevoegd aan de Inventaris Vlaanderen voor Immaterieel Cultureel Erfgoed. De inventaris verhoogt de zichtbaarheid van het immaterieel cultureel erfgoed en stimuleert het bewust omgaan met en het borgen van dat erfgoed. De inventaris telt nu 37 tradities, fenomenen of gewoontes (carnaval van Aalst, de garnaalvisserij te paard in Oostduinkerke, krulbollen en kantklossen).

Waar vind je de vink?

De vink broedt in bossen, parken en tuinen. In de winter zoeken vinken vaak voedsel op akkers en velden. Vinken zie je overal, zolang er maar bomen in de buurt zijn. Zelfs open landbouwgebied met verspreide bomenrijen of enkele doorgeschoten heggen of brede houtkanten volstaan.

> Bekijk deze soort op waarnemingen.be

Kom deze soort veel voor?

Vink is en blijft een erg algemene soort in Vlaanderen die het bovendien erg goed doet. Vooral in landbouwgebied lijkt de soort nog verder uit te breiden. De soort is er tevens in geslaagd zich aan te passen aan de verstedelijking en houdt goed stand in urbaan en suburbaan gebied.

Icoon - Vogelhut

Start tijdig met het voederen van de vogels in je tuin

Vanaf de herfst zoeken vogels actief naar een voedselplek voor de winter. Door je voedertafel dan al te vullen, weten ze dat ze in de winter in jouw tuin terecht kunnen.
Wanneer het echt koud wordt, kan je vetbollen en pindaslingers aanbieden.

Hoe voeder je tuinvogels, en wie eet wat?

Icoon - Vrijwilligers - Helpende handen

Help de vink

Wat kan jij doen?

Tijdens Het Grote Vogelweekend van Natuurpunt blijkt de vink regelmatig de meest algemene winterse tuinbezoeker te zijn. Gemengd zaad en zonnebloempitten lokken vinken naar bijna elke tuin. Zeker bij vorst en sneeuwval kunnen grote groepen naar de voedertafel komen.

Wat doet Natuurpunt?

Wij promoten het vogelvriendelijk inrichten van tuinen op verschillende manieren. Via de website, nieuwsbrieven, tuingids … We organiseren ook jaarlijks het Grote Vogelweekend.

Leer soorten herkennen en geef je waarnemingen door

ObsIdentify - Shutterstock
NP

Trek met je telefoon naar buiten en identificeer soorten met de gratis app ObsIdentify: de natuurherkenner in je broekzak. Door je waarnemingen op te slaan, lever je tegelijk een belangrijke bijdrage aan het onderzoek rond soorten. Download de app hier:

Download voor iOS    Download voor Android