Opleidingen rond natuurstudie

Wil je weten hoe je Waarnemingen.be kan gebruiken? Of hoe je soortenteller wordt? Ontdek onze opleidingen natuurstudie!

Waarnemingen.be en mobiel invoeren voor beginners

Heb jij al gehoord van waarnemingen.be en de mobiele apps ObsMapp en iObs? Dat zijn handige tools om thuis of in het veld je natuurwaarnemingen in te geven. Zo werk je mee aan een actuele databank van de fauna en flora in de gebieden die je bezoekt.

Tijdens deze workshop leggen we je uitgebreid uit hoe je waarnemingen invoert en raadpleegt. We zetten je bovendien op weg met de app en mobiel waarnemen. Je leert ook praktische toepassingen om meer uit je waarnemingen te halen.

• de workshop duurt 2,5 uur
  • breng je eigen smartphone mee als je meteen aan de slag wilt met de app

Vraag deze opleiding aan

Waarnemingen.be en mobiel invoeren voor gevorderden en natuurbeheerders

Met meer dan 30 miljoen waarnemingen bevat waarnemingen.be een schat aan informatie. Wil jij meer halen uit het digitale platform en uit de mobiele apps Obsmapp en iObs? Of help je graag anderen op weg? Vraag dan deze workshop voor gevorderden aan!

Tijdens de workshop krijg je info over:

• de achtergrond van het systeem
  • de mogelijkheden: waarnemingen raadplegen per gebied en per soort, alerts instellen, verschillende soorten grafieken en lijsten maken enzovoort
  • streeplijsten
  • de mobiele apps Obsmapp en iObs

Je krijgt ook een blik achter de schermen met o.a. gebiedenbeheer, vervagingen instellen en de validatieprocedure.

• de workshop duurt 2,5 uur
  • breng een smartphone en/of laptop mee

Vraag deze opleiding aan

Hoe gebruik je ObsIdentify in je excursies?

Hoe kan je ObsIdentify inzetten als gids? Hoe ga je ermee aan de slag om een leuke competitie vol natuurbeleving te creëren met je afdeling, natuurstudiewerkgroep, school, bezoekerscentrum of (gezins)groep? Hannes Ledegen legt het je uit in deze webinar.

Je leert hoe je nieuwe mensen kan begeleiden om met ObsIdentify aan de slag te gaan in het veld. Je krijgt inspiratie voor leuke activiteiten met de app en bekijkt hoe je lokale educatieve instellingen kan betrekken. Er zijn ook functies speciaal voor groepen. Na de webinar kan je bovendien makkelijk zelf een opleidingsavond houden voor vrijwilligers in je buurt. Je kan daarvoor de lesmaterialen van Natuurpunt Studie en Natuuracademie gebruiken.

Bekijk de webinar

Broedvogelkartering via AVIMAP en ObsMapp

Broedvogelkartering is de beste manier om het precieze aantal broedvogelterritoria in een gebied te bepalen. Zusterorganisatie SOVON ontwikkelde daarvoor AVIMAP. Dat is een digitaal platform waarmee je eenvoudig en snel telgegevens invoert en verwerkt.

Tijdens deze workshop stellen we voor hoe AVIMAP werkt. We bekijken ook hoe je je smartphone kan gebruiken om broedvogeltellingen te noteren in het veld en nadien te koppelen met AVIMAP (met de nadruk op ObsMapp voor Android). Je kan de workshop ook aanvragen in combinatie met de opleiding waarnemingen.be en mobiel invoeren voor gevorderden.

• de workshop duurt 3 uur
  • breng je smartphone en/of laptop mee (we voorzien ook enkele tablets)

Word soortenteller voor de Meetnetten

Om de toestand van soorten op te volgen en trends te ontdekken, moeten we herhaald monitoren via een vaste methode. Het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek werkte gestructureerde Meetnetten uit voor een 80-tal soorten. Natuurpunt Studie coördineert de vrijwilligerswerking in dit project.

Tijdens deze opleiding verneem je hoe die meetnetten tot stand zijn gekomen. Je leert in detail over de telmethode en de beste periode om te tellen. We kunnen ingaan op één of meerdere soortgroepen, naargelang de interesse en de aanwezigheid van de soorten in de streek. Voor moeilijkere soorten gaan we ook in op hoe je ze kan vinden en herkennen in het veld.

Praktisch: de opleiding duurt 2 uur

Vraag deze opleiding aan

Fauna en flora voor gevorderden

Wil je je verder verdiepen in een bepaalde soortgroep? Vraag met je afdeling of werkgroep een cursus fauna en flora voor gevorderden aan!

Er bestaan cursussen over vogels, dagvlinders of libellen, maar ook over minder bekende soortgroepen, zoals korstmossen, nachtvlinders, pissebedden, wilde bijen en wespen, spinnen, kevers enzovoort. We organiseren die telkens in samenwerking met de lokale studiewerkgroep(en).

Interesse in een soortgroep die niet in het lijstje staat? Contacteer ons en we bekijken of we een aanbod op maat kunnen samenstellen.

Icon
Icoon - Wist je dat

Vragen?

Neem contact op via [email protected]