Image

Ruigpootuil

Boreal owl/Tengmalm’s owl
Aegolius funereus
Strigidae

De ruigpootuil is één van de kleinere uilensoorten, met ongeveer de grootte van een steenuil. Opvallend is vooral zijn volle ronde kop. Het is een uitgesproken broedvogel van sparrebossen.

22 - 27 cm - spanwijdte: 50 - 62 cm
Mannetje: 100 g Vrouwtje: 160 g

10 tot 16 jaar

Muizen

Burgerlijke staat

Sommige individuen strikt monogaam, andere polygaam

Zeldzaam

De dichte wouden van Europa, Azië en Noord-Amerika.

Karakter

Territoriaal

Roepen in de nacht

Uitheems

Hoe herken je de ruigpootuil?

• Vrij klein, met een lichaamslengte rond 25 centimeter en een spanwijdte tot 60 centimeter
  • Felgele iris en gele snavel
  • Kleine, witte sluier met zwarte omranding benadrukt de ‘verbaasde’ gelaatsuitdrukking. Bovenkop bruin met witte vlekken.
  • Rugveren zijn grijsbruin met duidelijke cirkelvormige witte plekken op de schouders
  • Borstveren lichter gekleurd met grijsbruine vlekken en strepen
  • De poten zijn tot aan de klauwen extra beverderd, vandaar de naam ‘ruigpootuil’

Ruigpootuil - Elwin van der Kolk
ruigpootuil nestholte - Elwin van der Kolk

Het geluid van de ruigpootuil

Heel vocale uil, maar enkel 's nachts. Zijn lied bestaat uit een herkenbare reeks ‘poe’-klanken die toenemen in toonhoogte, kracht en snelheid.

Audio file
Beluister hier

Hoe leeft de ruigpootuil

Wat eet de ruigpootuil?

Op het menu van de ruigpootuil staan vooral muizen, maar ook andere kleine zoogdieren en kleine vogels.

Ruigpootuil - waarnemingen.be
waarnemingen.be
Ruigpootuil - waarnemingen.be
waarnemingen.be

Hoe plant de ruigpootuil zich voort?

Ruigpootuilen hebben een zeer gevarieerd liefdesleven. Sommige vrouwtjes nemen meerdere mannelijke partners (polyandrie), sommige mannetjes nemen meerdere vrouwtjes (polygynie), maar andere paartjes zijn dan weer strikt monogaam gedurende meerdere broedseizoenen. Er wordt verondersteld dat dit beïnvloed wordt door de beschikbaarheid van prooien. Als er veel kleine zoogdieren in de buurt zijn, worden de uilen opportunistischer en neigen ze naar polygamie.

De ruigpootuil broedt vooral in boomholten, het verlaten nest van de zwarte specht is heel geliefd. In België broeden ze tegenwoordig echter vooral in nestkasten. Nadat het mannetje een nestholte heeft gevonden die hij geschikt vindt, gaat hij op zoek naar een vrouwtje dat hij leuk vindt. Om haar aandacht te krijgen gaat hij de hele nacht door zingen, maar om een vrouwtje echt te overtuigen van zijn waarde laat hij voedsel achter in de potentiële nestholte. Als het vrouwtje de nestplek en het eten lekker vindt, blijft ze hangen. Het vrouwtje legt twee tot zeven eieren (sterk afhankelijk van het aantal beschikbare prooien) en broedt die zelf uit. Na een kleine maand komen de jongen tevoorschijn. Daarna duurt het nog een maand of twee totdat de jongen volledig onafhankelijk zijn.

Icoon - Wist je dat

• Mannetjes wegen gemiddeld 100 gram terwijl vrouwtjesuilen tot maar liefst 160 gram kunnen wegen.
  • De ruigpootuil kan tijdens het jagen uren stil blijven zitten terwijl hij wacht tot er een prooi passeert.
  • De ruigpootuil lokaliseert zijn prooi puur op basis van zijn gehoor, dat uitstekend ontwikkeld is.

Waar vind je de ruigpootuil?

De ruigpootuil leeft in de dichte wouden van Europa, Azië en Noord-Amerika. In België komt hij enkel voor in de dichte sparrenbossen op de hoogste toppen van de Ardennen, waar hij ‘s nachts actief is.

> Bekijk deze soort op waarnemingen.be

Kom deze soort veel voor?

In België komt de ruigpootuil in wisselende aantallen en in een beperkt gebied voor. Het is een zeldzame soort in ons land.

Help de ruigpootuil

In gebieden waar de ruigpootuil voorkomt kan extra nestgelegenheid worden aangeboden onder de vorm van nestkasten.

Wat doet Natuurpunt?

Icoon - Vogelhut

Start tijdig met het voederen van de vogels in je tuin

Vanaf de herfst zoeken vogels actief naar een voedselplek voor de winter. Door je voedertafel dan al te vullen, weten ze dat ze in de winter in jouw tuin terecht kunnen.
Wanneer het echt koud wordt, kan je vetbollen en pindaslingers aanbieden.

Hoe voeder je tuinvogels, en wie eet wat?