Samen voor meer bos

Bos voor Iedereen - Samen voor meer bos
Yannick Verbesselt

Vind jij, net als Tijs Vanneste, dat er meer bos zou moeten zijn in Vlaanderen? Bossen om in te verdwalen, om in te wandelen en tot rust te komen. Wij alvast wel, want meer bos is levensbelangrijk voor onze gezondheid, onze biodiversiteit én ons klimaat. Al 20 jaar werken we keihard aan meer waardevolle bossen. Maar samen met jou willen we de herbebossing nog versnellen. Voor elke € 10 die jij schenkt, kunnen Natuurpunters 4 m² bos bij planten.

Waardevol bos met drie garanties

Iedereen heeft meer dan ooit recht op een bos in zijn buurt. Toch plant Natuurpunt niet in het wilde weg bomen. Natuurpunt gaat voor gevarieerde en klimaatrobuuste bossen vol leven. Waar het mogelijk is, breiden we bestaande boskernen uit. Zo krijgen we grote aaneengesloten bossen waarin het heerlijk vertoeven is voor insecten, vogels, zoogdieren en mensen.

Bossen planten doe je vooral voor de komende generaties. Het duurt jaren voor de aanplantingen uitgroeien tot een echt bos. Natuurpunt geeft je drie bosgaranties:
1. Slim aangeplant, met een sterke mix inheemse bomen
2. Goed beheerd, door de duizenden Natuurpunt-vrijwilligers
3. Eeuwig beschermd, omdat we de gronden zelf aankopen

> Zo planten wij waardevol bos in vijf stappen
> Hier kan je komen helpen om bos te planten

Een extra vierkante meter bos voor iedereen!

In vier plantseizoenen willen we voor elke Vlaming één vierkante meter bos bij creëren. We gaan voor 7.000.000 m² extra of 700 ha. We, dat zijn de duizenden vrijwilligers van Natuurpunt verbonden aan 180 afdelingen. Overal gaan ze op zoek naar terreinen om te bebossen. Maar daar hebben ze de steun van iedereen voor nodig: overheid, bedrijven en burgers. Op onderstaande balk zie je hoever we al staan. Onderaan deze pagina kan je een overzicht vinden van alle aanplanten van de voorbije seizoenen.

bosteller 2024_02
Natuurpunt

Geplant = de terreinen waar we bomen geplant hebben of die spontaan verbost zijn sinds eind 2019. De boscompensatie die we uitvoeren voor derden, tellen we hier niet in mee.

Gepland = de terreinen die we voorzien hebben om te bebossen in de nabije toekomst.

De Vlaamse regering heeft de ambitie om deze regeerperiode 4.000 ha extra bos te realiseren, samen met de partners van de Bosalliantie. Daar lees je meer over op www.bosteller.be. Natuurpunt engageert zich voor 700 ha. Dit is een netto ambitie: de bebossingprojecten om het omvormen van minder waardevolle bosfragmenten tot open natuur te compenseren, tellen we niet mee. In ons dossier lees je waarom het binnen duurzaam bosbeheer en natuurherstel soms ook noodzakelijk is om bomen te kappen.

12 jaar Bos voor Iedereen

21 jaar geleden, toen Natuurpunt ontstond uit de fusie van De Wielewaal en Natuurreservaten beheerden we samen zo’n 3.000 ha bos. Vandaag zijn dat er bijna 10.000 ha. Die enorme groei is mede te danken aan de campagne Bos voor Iedereen, die in 2011 het levenslicht zag. Doel: burgers en bedrijven betrekken bij bosuitbreiding.

Tijdens het plantseizoen 2022-2023 plantte Natuurpunt 113 hectare extra bos in Vlaanderen (locaties hieronder op kaartje). Het jaar ervoor waren dat 61 hectares. Dat allemaal dankzij de hulp van burgers en bedrijven die hun boompje hebben bijgedragen aan Bos voor Iedereen. De fondsenwervingsactie leverde tussen oktober 2022 en februari 2023 in totaal meer dan 870.000 euro op. Een recordopbrengst, waarmee Natuurpuntafdelingen de komende jaren gronden kunnen aankopen. Samen bebossen we Vlaanderen!

kaartje met alle bosplantacties
Natuurpunt