zangvogels

Weet je al dat vogels écht hun best doen om mooi te zingen?

Wees maar zeker! Met hun lied proberen mannetjes vrouwtjes te versieren en dan kan je maar beter je best doen, dat weten ze wel. Vrouwtjes houden van goede zangers. Vogels zingen ook om aan iedereen duidelijk te maken: “Dit is mijn plek!” Daarmee bedoelen ze een plek om te paren en te broeden zonder gestoord te worden door ruziestokers.

Als babyvogeltjes uit hun ei kruipen is het heel belangrijk dat de ouders genoeg eten vinden voor hun kroost. Sommige vogels willen daarom geen vogels in de buurt die hetzelfde lusten. Ze zouden maar eens alle rupsen of wormen opeten…

De merel is zo’n zangvogel die echt wel op privacy en een eigen stukje grond en lucht gesteld is. Hij zingt prachtig en doet heel hard zijn best maar dat wilt dus niet zeggen dat hij een groot publiek wil. Luistersnuiters vindt hij natuurlijk helemaal niet erg. Geniet van het concert!

weetjes merel

Merellied

weetjes zanglijster

Zanglijsterlied

weetjes nachtegaal

Nachtegaallied

Challenge:

Kan jij ook zo mooi fluiten? Vul jouw longen met een bom frisse lucht. Lippen tuiten en fluit het uit fluitesnuit!

Wil je meer weten over de vogels in je tuin? Check de website van Natuurpunt en tel in januari de vogels in je tuin tijdens Het Grote Vogelweekend.