Een tijdschrift maken

Waarom maak je een tijdschrift voor je lokale werking

Een tijdschrift is de ideale manier om te communiceren over lokale successen en nieuwtjes, om natuurhelden een platform te geven en om mensen aan te spreken om zich mee in te zetten voor de natuur dicht bij huis. 

Maar moet dat dan op papier? Wij raden alvast aan van wel, om drie redenen. 

  1. Een gedrukt tijdschrift biedt een tastbaar contactmoment met de leden uit de regio.
  2. Bovendien nodigt een papieren tijdschrift meer uit tot écht lezen dan een online-nieuwsbrief – mensen zitten al zo vaak aan een scherm gekluisterd. Op papier blijft je boodschap beter hangen. 
  3. Tot slot is de kans groter dat je gedrukt tijdschrift binnen het huishouden gedeeld wordt: een tijdschrift op de salontafel leggen zal sneller gebeuren dan een nieuwsbrief naar je gezinsleden doorsturen per e-mail.

Hoe maak je een tijdschrift?

Hoe bepaal je de inhoud van je tijdschrift?

Lokale tijdschriften zet je logischerwijs in om lokale verhalen en informatie te verspreiden. Recente nieuwtjes, verwezenlijkingen, samenwerkingen … kunnen allemaal een plek krijgen. Een lokaal tijdschrift is ook ideaal om te communiceren over geplande activiteiten.

Vaste formats werken goed om je communicatie te stroomlijnen en je tijdschrift karakter te geven. Onderstaande stappen helpen je op weg.

  • Stel twee vragen centraal: ‘wat wil jij vertellen’ en ‘wat willen je leden lezen’? Het helpt om het antwoord op beide vragen telkens samen te vatten in één zin. Dat is je bladmissie.
  • Vervolgens kan je de bladmissie verder uitdiepen in functies die je tijdschrift moet vervullen om aan je missie te voldoen. Groepeer je functies eventueel in een aantal hoofdcategorieën.
  • Tot slot giet je alle functies in een overzicht en kan je gaan nadenken over hoe je die functies wil vertalen naar rubrieken en verhalen. Het is handig om een tabel te maken waarin je per rubriek inhoudelijke en vormelijke elementen opsomt. Die tabel is de blauwdruk van je tijdschrift.

Hoe bepaal je de vorm?

Om als lokaal tijdschrift duidelijk onder de Natuurpuntvlag te communiceren, werk je de vormgeving best in de overkoepelende huisstijl uit. Kleuren, lettertypes en iconen zorgen zo voor herkenbaarheid in je tijdschrift. Daarnaast zijn sprekende foto’s uiteraard essentieel om je teksten tot leven te brengen. De archieven van Luc Meert en Wim Dirckx zijn vrij te gebruiken.

Hoe je binnen de Natuurpunt-huisstijl werkt, vind je in de Huisstijlgids. Die wordt binnenkort vernieuwd, tot dan kan je nog de huidige raadplegen.
 

Afbeelding
Ledenmagazine Natuur. - Winter 2023
NP

Inspiratie voor je tijdschrift

Om je op weg te helpen, stellen we binnenkort voorbeeldpagina’s op van veelgebruikte rubrieken:

  • Voorwoord en inhoudstafel
  • Kort nieuws
  • Interview
  • Column
  • Belevende reportage
  • Waarnemingen
  • Snuitrubriek
  • Kalender
  • Fotorubriek

Meer info binnenkort

Uiteraard kunnen we elkaar ook persoonlijk inspireren. Daarom organiseren we vanuit het secretariaat jaarlijks een online-uitwisselingsmoment. Daarin staan we stil bij onze noden en vragen als tijdschriftmakers en wisselen we ervaringen en ideeën uit om onze tijdschriften fris en leeswaardig te houden. De aankondiging voor het uitwisselingsmoment gebeurt via de vrijwilligersflits.

Verzend je tijdschrift met Bpost

In juni ’24 stopte de overheid de subsidies aan Bpost voor de levering van kranten en magazines zoals die van Natuurpunt. Bedoeling is om de vrije markt te laten spelen. Dit zorgde voor een prijsstijging bij Bpost. Voor een magazine stijgt de prijs van € 0,414 naar € 0,524. De prijs voor magazines met een kleinere oplage valt iets hoger uit, al bieden de meeste drukkerijen aan om via hun account te werken, waardoor je alsnog gebruik kan maken van de lagere prijs voor grote oplages en zelfs iets lager kan uitkomen dan de € 0,524. De prijzen zijn niet onderhandelbaar en de potentiële concurrenten van Bpost hebben nog geen aanbod om magazines in heel Vlaanderen te bedelen. 

Tot eind ’26 voorziet de overheid een regeling om de meerkost (vergelijking met tarieven in ‘23) terug te betalen aan vzw’s zoals de onze. Dit werkt via een belastingdskrediet. We krijgen de meerkost dus terug in de vorm van een vermindering op de belastingen. Voor wie deze werkwijze geen optie is (omdat er geen belastingsaangifte is) zal de overheid nog een regeling uitwerken. Meer informatie hierover zou in november 2024 volgen. 

Goed om weten: 
-    vanaf nu geldt er één tarief voor alle magazines (+ eventuele bijlagen) tussen 81 en 375 gram
-    de tax voor bijlages valt weg. Voorheen moest er een extra betaald worden als het magazine 3 of meer bijlages bevatte of een commerciële bijlage.

Icon
Icoon - Wist je dat

Vragen?

Wil je graag meer in detail bekijken hoe je een lokaal tijdschrift uitwerkt? Neem dan contact op met hoofdredacteur Quinten Lengeler:

[email protected]
015 15 14 82