Ook in West-Vlaanderen zorgden mens en natuur voor bijzondere leefgebieden: de typische polderweilanden, waar ‘s zomers weidevogels broeden en ‘s winters trekkende ganzen neerstrijken.
Er werd turf gestoken in de Blankaart, waardoor er een meer ontstond in het overstromingsgebied van de Ijzer. Of stadswallen, met bijbehorende grachten, en natte weiden waar broed -en trekvogels het wisselen van de seizoenen markeren

Uitkerkse Polder

Kom wandelen in het belangrijkste weidevogelgebied van Vlaanderen, zowel in de zomer als in de winter geniet je hier van duizenden vogels in hun typisch weidelandschap in de polders.

Stadswallen van Damme

Een unieke combinatie tussen natuur en cultuur. Hier ontdek je talrijke amfibieën, insecten en vogels. In de winter is Damme gekend voor de aanwezigheid van grote groepen overwinterende ganzen.

De Blankaart

Verken de IJzervallei langs moerassen en weilanden, of met een boottocht op de fluisterboot in. Zo ontdek je het gebied zonder de dieren en talrijke vogels, waaronder lepelaars, te storen.

Download je wandelplannetje

Dit project werd gefinancierd met de steun van de Europese Commissie.

De verantwoordelijkheid voor deze publicatie ligt uitsluitend bij de auteur; de Commissie kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het gebruik van de informatie die erin is vervat.