Visie

Regionale samenwerking Natuurpunt Kempen is de regionale samenwerking tussen lokale Natuurpuntwerkingen, afdelingen, kernen en werkgroepen, in het Kempens middengebied. Hierdoor wordt de formele samenwerking die al bestond onder de naam Taxandria uitgebreid tot het hele middengebied van de Antwerpse Kempen, min of meer samenvallend met het arrondissement Turnhout. Natuurpunt Kempen is een integraal onderdeel van Natuurpunt en werkt in overeenstemming met het doel en de missie en visie van Natuurpunt vzw.

Natuurpunt Kempen wil enerzijds de Natuurpuntwerking sterker maken in de regio en anderzijds de regionale Kempische eigenheid meer laten doorwegen in de werking van Natuurpunt. De basis blijft de lokale vrijwilligerswerking, die ondersteund, versterkt en verbreed wordt door regionale initiatieven. Tegelijk staat Natuurpunt Kempen voor openheid naar andere verenigingen en individuen.

Natuurpunt Kempen is een feitelijk samenwerkingsverband tot dit met de hulp van Natuurpunt kan omgevormd worden tot een gesubsidieerde regionale vereniging. Intussen verwachten we van Natuurpunt, naast ondersteuning in de vorm van werkingsmiddelen a rato van 3 euro per aangesloten lid, de inzet van personeel voor de coördinatie van de werking een bewegingsconsulent die gemiddeld genomen twee dagen per week beschikbaar is.

Natuurpunt Kempen is volwaardig lid van de groep van de Natuurpunt regionalen. Natuurpunt Kempen brengt de geïnteresseerde actieve vrijwilligers uit de afdelingen en kernen minstens 4 keer per jaar samen voor uitwisseling, overleg en planning. Het contact wordt verzekerd door een periodieke nieuwsbrief en digitale media. Voor de communicatie en tussentijdse afstemming duidt elke lokale werking een contactpersoon of ambassadeur aan. Samen zorgen zij voor de dagelijkse werking, bereiden de samenkomsten voor en verdelen specifieke taken onder elkaar.

Natuurpunt Kempen legt in een jaarprogramma, dat in principe opgesteld wordt op de laatste bijeenkomst van het werkjaar, de prioriteiten en concrete initiatieven van het volgende jaar vast. Prioritaire aandacht gaat naar coördinatie en samenwerking voor het opvolgen van regionale beleidsdossiers, vertegenwoordiging in adviesorganen, praktische en organisatorische ondersteuning van publieksactiviteiten, afstemming in de planning van educatieve activiteiten. Deze lijst is niet limitatief en sluit geen werkingsdomein uit.

Natuurpunt Kempen neemt standpunten in over actuele kwesties in verband met natuurbehoud in de brede zin. Bij lokale dossiers gebeurt de afweging door de direct betrokken lokale werking. Bij regionale dossiers zoeken we naar een gezamenlijk standpunt en strategie. Hiervoor wordt de groep van de ambassadeurs geraadpleegd. Bij voorrang werken we pro-actief aan een standpunt dat besproken wordt op de bijeenkomsten.

Natuurpunt Kempen staat voor samenwerking met andere partners en versterking van de dialoog met geledingen in de samenleving. Dat gebeurt door deelname aan projecten en participatie in adviesraden en samenwerkingverbanden zoals het regionale landschap.

Kempens manifest Natuurpunt Kempen zet zich in voor de Kempense natuur. Daarbij staat eigenheid en onvervangbaarheid centraal. We doen dat door te ijveren voor meer waardering, een betere bescherming en versterking van de natuurwaarden. Dat gebeurt bij voorkeur op de schaal van het landschap en met oog voor de ruimtelijke en ecologische samenhang. Het toetsingskader is duurzame ontwikkeling.

Kempense natuur meer waarderen Er is kennis nodig over de natuur in de Kempen. Met speciale aandacht voor de eigenheid en onvervangbaarheid van de Kempense natuur en landschap. Natuurwaarden gaan samen met waarden op het vlak van erfgoed, gezondheid en ecosysteemdiensten. Naast kennis en educatie, is natuurbeleving belangrijk om het draagvlak te vergroten.

Kempense natuur beschermen De bedreigingen van natuur en biodiversiteit zijn gekend. In de Kempen zijn dat vandaag vooral: - vermesting die samenhangt met de intensieve veehouderij - verdroging en andere gevolgen van de klimaatontreddering - versnippering door verstedelijking, infrastructuren en ruimtelijke wanorde De bedreigingen moeten aangepakt worden op alle niveaus en bij voorrang door overleg met alle betrokkenen, doelgroepen en overheden. Soms is, mede gelet op de algemeen gebrekkige handhaving, juridische actie onvermijdelijk.

Kempense natuur versterken Voor het versterken meer robuust maken van de natuur is ruimte nodig, als antwoord op de versnippering van de veel te kleine natuurgebieden. Daarnaast moeten er middelen zijn voor een aangepast natuurbeheer. Op grotere schaal zijn maatregelen nodig voor het herstel van ecosystemen, op de eerste plaats op het vlak van waterhuishouding. Voor de versterking van de natuur is aanpak op het niveau van het landschap aangewezen.

In de Kempen komen meerdere gebieden in aanmerking voor landschapspark, grenspark of zelfs nationaal park:
- Averbode Bos & Heide in de Zuiderkempen
- Grote Netewoud in de vallei van de Grote Nete
- Kempense heuvelrug en valleien van Kleine Nete en Aa, met o.m. het ‘veenpark’ met De Zegge
- Postels veen en de Molse Meren
- Turnhouts Vennengebied en Landschap de Liereman en aansluitend de Hoge Vijverbossen en Gewestbossen
- Markvallei en de koloniën in de Noorderkempen