Hongarije: eigenwijs natuurrijk

Treinreis naar Hongarije: 1 juni 2024 - 9 juni 2024

Turen over de poesta, zoekend naar Sakervalk en Grote trap, spelende Roodpootvalken grabbelend naar een lekkere libellenhap, terwijl Roodbuikvuurpadjes zorgen voor een onvergetelijk concert. Of wat te denken van keizerarenden, majestueus zwevend in het ijle luchtruim, terwijl Draaihalzen het cultuurlandschap er een magische toets geven. Het kan, in Hongarije. Natuurpunt trekt eropuit, met de trein. Ontdek samen met ons de rijkdom van nationaal park Hortobagy en het adembenemende Bükk gebergte. Deze unieke trip werd voor Natuurpunt speciaal op de sporen gezet door Starling Reizen.

Keizerarend, Zwarte ooievaar, Roodbuikvuurpad en Ortolaan
Starling Reizen
Keizerarend, Zwarte ooievaar, Roodbuikvuurpad en Ortolaan (StarlingReizen). Bijna dagelijkse kost op deze unieke Natuurpunt Reis

Eindeloze steppen

De Hongaarse vlakten zijn zowat de meest westelijke uitloper van de grote Aziatische steppes. En net hier ligt het Hortobagy nationaal park: werelderfgoed, biosfeerreservaat en iconisch uithangbord van de Hongaarse poesta. Voor Hongaren is het een emblematisch restant van hoe daar vroeger werd geleefd, de bakermat van hun cultuur, hun roots, hun wezen. Voor Natuurpunters is het ronduit één van de meest indrukwekkende natuurparels van Centraal-Europa, een plek die je gewoon een keer moet hebben beleefd.

Wat zich bij een eerste aanblik aandient als een eindeloze en monotone vlakte, ontpopt zich bij nadere screening als een bijzonder gevarieerd en rijk pallet aan ecosystemen: van de halasto’s of visvijvers, over de rijke begroeide oevers van de Tisza tot de uitgestrekte steppes: Baardmannetjes, Zeearend en Arendbuizerd op een boogscheut van Roodpootvalk, Siesel en Grote trap. Maar ook een geweldige variatie aan landschappen en biodiversiteit in al zijn kleuren en vormen.  Zet je schrap voor een stevig portie natuurbeleving vanop de eerste rij.

Natuurpunt Reizen Hongarije
NP
Om alvast een beetje in de sfeer te komen. Herken je ze alle vijf?

Oeroude beukenbossen

Vanuit Hotobagy zie je aan de noordelijke einder de zuidelijke uitlopers van de Karpaten. Hier liggen de beboste heuvels van het Bükk-gebergte. Dit oeroude beukenbos herbergt enkele typische Centraal-Europese soorten. Vooral de spechten doen het er goed met o.a. Grijskopspecht, Zwarte specht, Middelste bonte specht en Draaihals. Een raak roffelend kwartet. Maar ook Appelvinken (met hun typische harde ‘tsik’-roep) en Withalsvliegenvangers zullen regelmatig op de daglijst staan. Leefgebied van de Lynx, broedstek van de Keizerarend, gezegend met een schat aan voorjaarsflora en dagvlinders: je komt hier elke seconde ogen te kort. En met de trein: ecologischer kan het niet zijn!

Meer concrete info over het dagprogramma

Natuurpunt Reizen Hongarije
NP
Dat wordt smullen, op alle vlak: voor vogelaars, dagvlinderaars, plantenfreaks, liefhebbers van weidse rust, fotografen of voor de culinaire meerwaardezoeker die houdt van ecologisch reizen!

Natuurpunt Reizen: net dat ietsje meer!

Natuurpunters die samen op reis gaan. In een ver verleden was dit een vaste traditie: de nationale Wielewaalreizen - onder deskundige leiding van de voorzitter - zitten bij de ‘oude knarren’ nog steeds in het collectieve geheugen. Spanje, Griekenland, Turkije. De bestemming maakte niet uit: samen, actief, buiten, met respect voor de natuur. Waarden die we toen maar ook nu nog hoog in het vaandel dragen. Die draad pikken we al enkele jaren weer op. Aansluiten bij een traditie van weleer betekent ook dat we die traditie in ere willen houden. Wijlen Wielewaalvoorzitter Henri Franckx nam velen in zijn ongebreideld enthousiasme mee naar - toen nog - exotische bestemmingen. Waarheen de trip ook ging, de grote leider hoedde zijn schapen en iedereen kwam thuis met een onvergetelijke ervaring maar vooral ook met meer respect voor de natuur. Ook op deze Natuurpunt-reis naar Hongarije staat een Natuurpunt-begeleider voor u klaar om er het allerbeste van te maken.

Nazorg

Natuurpunt drukt haar stempel op reizen van touroperators. Dat doen we niet enkel in de voorbereidende fase of tijdens de reis, maar ook na de trip houden we jou op de hoogte. Een fraai geïllustreerd reisverslag, met een stevige selectie van de beste beelden, wordt op de webstek geplaatst. De prachtige reisverslagen van eerdere Natuurpunt Reizen vind je hier.

Let op: wanneer je het leest is de kans dat je meteen zal willen boeken erg groot. Enkele maanden na de trip nodigen we jullie nog eens uit. Gewoon. Gezellige babbel, leuke powerpoint, nieuwtjes delen over volgende reizen. Omdat we Natuurpunters zijn en samen een zelfde passie, missie en visie delen.

We zetten deze keer ook bewust in op een meer duurzame manier van reizen. Wie niet wil vliegen, willen we niet in de kou laten staan, integendeel : we geloven rotsvast dat we dit segment de komende jaren verder moeten uitbouwen. Europees natuur op een duurzame manier ontdekken, daar zetten we mee onze schouders onder.

Disclaimer

Natuurpunt vzw is geen reisorganisator en geen reisbemiddelaar. De vereniging wil haar leden de kans bieden samen op reis te gaan, onder begeleiding van een team van Natuurpunt-.begeleiders. Om dit mogelijk te maken, werkt Natuurpunt samen met verschillende reisorganisatoren uit binnen- en buitenland, wiens reisprogramma’s en filosofie aansluiten bij de missie en de visie van Natuurpunt vzw. Het zijn reizen van deze reisorganisatoren die u op deze pagina’s terugvindt. Deze reizen worden enkel door Natuurpunt mee onder de aandacht van haar leden gebracht. Wenst u deze reizen te boeken, dan dient u zich te wenden tot (de website van) de betrokken reisorganisator. De reisvoorwaarden van de reisorganisator beheersen de uitvoering van het reiscontract. Natuurpunt vzw komt niet tussen in de contractsluiting en draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de uitvoering van het reiscontract.