Polderreservaat Dudzele
Frank De Scheemaeker

Natuurpunt Brugge is actief in Brugge, gelegen aan de rand van de zandstreek. Het grondgebied strekt zich uit tot aan de kust. Daardoor is er, met de zee op fietsafstand, een variatie aan biotopen te ontdekken: groene polders, kanalen, heideveldjes, bosgebieden, stadsparken, strand en duinen.
Een team van gedreven vrijwilligers maakt daar werk van meer en betere natuur.

Wil je graag meewerken? Heb je iets te melden? Laat het ons weten.

Wat wij doen

Wie onze natuur beter wil leren kennen, kan mee op één van onze uitstappen in de wijde omgeving van Brugge. Telkens staat een gids klaar om de aanwezigen deskundige uitleg te geven. Deze excursies zijn gratis en voor iedereen toegankelijk. Ook kun je een gidsbeurt op aanvraag laten regelen, zowel individueel als in groep. Neem voor afspraken daarover contact op met Wim Jans, e-mail wjans566@gmail.com.

Natuurpunt Brugge organiseert cursussen van uiteenlopende aard, dikwijls samen met de Stad Brugge en het CVN. Paddenstoelen, roofvogels, reptielen en amfibieën, planten, mossen en korstmossen, vlinders e.d. kwamen al aan bod. Andere boeiende en vaak verrassende onderwerpen volgen. Natuurpunt Brugge ondersteunt en begeleidt ook om de paar jaar een cursus 'Natuurgids' die door CVN ingericht wordt.

In de natuurreservaten van Natuurpunt Brugge worden geregeld werkdagen georganiseerd. Wie een steentje wil bijdragen is meer dan welkom. Bij zo’n werkdag is er telkens lichter en zwaarder werk voorzien, voor elk wat wils. Het is wel handig om vooraf een seintje te geven aan de conservator. Die kan dan zorgen voor een drankje en hapje tussendoor.

Voor alle activiteiten in Brugge en ommeland is er de Spille, een driemaandelijks compagnon voor alle activiteiten in de regio, en diverse artikels over alles wat er op natuurgebied leeft en beweegt in heel de regio.

Waarom lid worden?