Hoogstamboomgaard

In het najaar van 2013 plantte Natuurpunt Haacht een hoogstamboomgaard aan op het grote weiland dat je links van je ziet liggen wanneer je van Haacht naar Wespelaar rijdt. Goed voor 3 ha sublieme verrijking van de lokale biodiversiteit!

Waarom een hoogstamboomgaard?

Om cultuurhistorische én ecologische redenen! Waarschijnlijk begon de fruitteelt met de komst van de Romeinen. Abdijen en kloosters hielpen de teelt er weer bovenop na de val van het Romeinse Rijk. Na WO II werden duizenden hoogstammen gerooid en vervangen door laagstammen. Gelukkig gaat men vandaag die oude rassen weer opwaarderen (Bellefleur, Reinette, Beurré Diel, Double Flip,…)

En als klein landschapselement is een hoogstamboomgaard voor tal van planten- en diersoorten belangrijk als leefgebied. Het is een stapsteen tussen leefgebieden. Tal van insecten zoals vlinders, bijen, maar ook de Eikelmuis, de Boomkruiper, de Kleine Bonte Specht, het Steenuiltje, de Ringmus, de Grauwe vliegenvanger,… zullen er zich thuis voelen. Een boomgaard is dus veel meer dan rijen fruitbomen met als enige bedoeling fruit op te leveren.

​Koesterburen

Ook de provincie Vlaams-Brabant beseft dat we heel wat soorten moeten koesteren willen we ze een toekomst geven. Het koesterburenproject is de actie die hiervoor werd opgezet en hierbij worden de gemeenten aangespoord actie te ondernemen.

De gemeente Haacht aanvaardde een aantal geselecteerde koesterburen. Hierdoor werd al een eerste stap genomen in de richting van de effectieve deelname aan de campagne en de uitvoering van concrete koesteracties. Bovendien besliste Haacht om deel te nemen aan de koestercampagne 'Je hebt meer buren dan je denkt'. Dit betekent dat concrete acties zullen ondernemen worden die de koesterburen en de hele gemeentelijke biodiversiteit ten goede zullen komen.

De aanplant van de boomgaard kadert mooi in het koesterburenproject omdat de Eikelmuis, die haar leefgebied heeft in hoogstamboomgaarden, een geselecteerde Koesterbuur is in Haacht.

Hoogstamboomgaard