Beheerteam Vinderhoutse Bossen

Beheerwerken Vinderhoutse Bossen
Marc Sesselle

Het Beheerteam Vinderhoutse Bossen is actief in de oude boskern van de Groenpool Vinderhoutse Bossen in Drongen en een stukje van Lievegem.

Ons beheerteam staat in voor het onderhoud van de paden, het maaien van de bloemrijke dreven en het hakhoutbeheer in de bosranden. We gaan zoveel mogelijk manueel te werk met de zeis, handzaag of spade. Zo kunnen we in alle stilte werken en beperken we het gebruik van fossiele brandstoffen.

Een deel van het natuurbeheer bestaat helaas ook uit het verwijderen van invasieve exotische plantensoorten zoals reuzenbalsemien en paplaurier. Die horen hier van nature niet thuis maar verspreiden zich razendsnel, ten koste van onze streekeigen soorten.

Het natuurbeheer in de oude boskern van Natuurpunt maakt deel uit van het totaalproject Groenpool Vinderhoutse Bossen. Die groenpool zal de komende jaren nog verder worden uitgebouwd onder leiding van de Vlaamse Landmaatschappij (VLM), samen met het Agentschap Natuur en Bos (ANB), de stad Gent, de gemeente Lievegem en Natuurpunt.

Soorten die wel varen bij ons natuurbeheer

’s Winters is het bos grotendeels overstroomd en wandel je langs echte moerasbossen waar veel dood hout, mossen en varens een heerlijke wilde indruk geven.

De eenbes is een oudbosplant die, zoals de naam het zegt, slechts één besje produceert. Het is een subtiele schoonheid die bloeit van april tot mei.

In mei word je getrakteerd op een heus vogelconcert langs het stukje wandelpad dat onder de hoogspanningsleiding loopt. De combinatie van struiken, bramen en bloemrijke graslanden zorgt dat het hier voor muzikanten als zwartkop, tuinfluiter en zanglijster heerlijk toeven is.

De keizersmantel is een grote oranjerode parelmoervlinder die je in de zomer ziet fladderen in de bloemrijke dreven.

De kleine bonte specht kun je vooral herkennen aan zijn kenmerkende roep ‘kikikikiki’. Hij houdt van dode populieren en leeft hoog in de bomen.

Het zijn maar enkele bijzondere dieren en planten die je kunt tegenkomen in de Vinderhoutse Bossen en die het goed doen mede dankzij een goed uitgekiend natuurbeheer. In totaal leven er meer dan 1000 verschillende soorten, van kleine insecten en mossen tot grote zoogdieren als reeën.

Activiteiten

We organiseren af en toe beheeractiviteiten in de Vinderhoutse Bossen. Daarop is iedereen welkom: jong of al wat ouder, ervaring of geen ervaring, iedereen kan helpen!

Ontdek onze activiteiten en kom eens langs

Contact opnemen

Heb je een vraag? Wil je graag deel uitmaken van ons beheerteam?

Neem contact op via [email protected]