Natuurpark Rivierenland

Met Natuurpunt Mechels Rivierengebied zijn we samen met Natuur en Bos en stad Mechelen één van de stichtende partners van het Natuurpark Rivierenland. Ondertussen is het Natuurpark uitgebreid met alle omliggende Natuurpuntafdelingen, de meeste omliggende gemeentes en enkele andere organisaties en overheidsinstellingen.

Het doel van het Natuurpark Rivierenland is om door middel van samenwerking actiever en doortastender aan natuurherstel te werken. Samenwerkingen laten ons toe om bij momenten sneller te schakelen en samen met de partners de nood aan natuurherstel te verkondigen. Dit wordt vertaald in de vorm van 5 ambities:

• De biodiversiteit in de kerngebieden behouden, versterken en uitbreiden;
  • Verbinden van natuur in een sterk verstedelijkt gebied;
  • Toekomstbestendig maken van de regio;
  • Naar een kwaliteitsvolle en evenwichtige beleving van het Natuurpark;
  • Draagvlak creëren via een sterke samenwerking.

Op de site van het Natuurpark kan je meer lezen over deze ambities en vind je ook de ambitienota terug.

Vanuit Natuurpunt Mechels Rivierengebied volgen we het Natuurpark actief op. We zetelen in het parkbureau (dagelijkse opvolging) en de stuurgroep (lange-termijnopvolging). Daarnaast overleggen we met de andere Natuurpuntafdelingen op continue basis over de mening en visie van Natuurpunt over beslissingen binnen en standpunten van het Natuurpark.

Heb je vragen over het Natuurpark? Contacteer dan afdelingsvoorzitter Jorn Van de Velde ([email protected]).

Logo Natuurpark Rivierenland: tekst in combinatie met een blauwe otter

Ravestein als nieuw bezoekerscentrum?

Wie vaak in onze gebieden komt, kent ons huidige bezoekerscentrum vast en zeker wel. Dit vormt al sinds een vaste waarde binnen onze werking, maar tegelijkertijd is er nood aan uitbreiding en vernieuwing. Daarom zijn we op zoek naar een nieuw bezoekerscentrum, dat meteen als bezoekerscentrum voor heel het Natuurpark Rivierenland zal dienen. De optie die voorlopig het meest interessant oogt, is de Ravesteinsite in Hever, Boortmeerbeek.

Ondertussen zijn we al meer dan anderhalf jaar met enkele vrijwilligers van Natuurpunt Mechels Rivierengebied en Natuurpunt Boortmeerbeek aan het nadenken over de mogelijkheden van deze site - kasteel, park en ruime omgeving - als bezoekerscentrum en voor natuurherstel. Aangespoord door ons denken heeft gemeente Boortmeerbeek beslist om een marktbevraging uit te schrijven. Deze stelt ons in staat om het voorstel formeel aan de gemeente voor te stellen. Op dit moment (maart-april '24) zijn we bezig met ons antwoord op de marktbevraging te formuleren. Als dat aanvaard wordt, moeten we samen met alle afdelingen binnen het Natuurpark en hun vrijwilligers verder uitwerken wat dit betekent voor onze werking en samenwerking en moeten we onderhandelen over een erfpacht. Wordt vervolgd!

Heb je vragen hierover en hoe dit binnen onze werking past? Contacteer dan afdelingsvoorzitter Jorn Van de Velde ([email protected]) of lid van de werkgroep rond Ravestein Luc Fillee ([email protected]).

Dronebeeld Ravestein - Erik van Eycken

Life Wetlands4Cities

Als Natuurpunt Mechels Rivierengebied zijn we partner binnen het Europese project Life Wetlands4Cities. Dit project, dat getrokken wordt vanuit het Natuurpunt-secretariaat, heeft als bedoeling om natte natuur in ons werkingsgebied te herstellen, met het oog op klimaatadaptatie. We zorgen hierdoor met andere woorden voor zowel biodiversiteitsherstel als verkoeling en droge voeten in Mechelen en omgeving. Een win-win!

Voorlopig hebben we binnen dit project al een zonnepomp aangelegd om het Mechels Broek natter te houden. Dit heeft alvast al succes! Andere acties die voor vernatting zorgen, staan ook gepland.

Wil je meer weten over het Wetlands4Cities-project? Contacteer dan afdelingsvoorzitter Jorn Van de Velde ([email protected]), betrokken conservators Patrick Van Herp (Den Battelaer, [email protected]) en Tony Van den Broeck (Mechels Broek, [email protected]) of projectverantwoordelijke binnen Natuurpunt Lander Wantens ([email protected]).

Wetlands4Cities