De Lo’s op de grens tussen Kessel-Lo, Korbeek-Lo en Lubbeek, worden ze bedreigd? Doortrekking Expressweg: Lo’tet oet.

Afbeelding
 De Lo's
Natuurpunt Leuven
22 augustus 2020

2 Leuvense deelgemeenten hebben in hun naam het kenmerkende toevoegsel “Lo”. Ver moet je niet zoeken, het zijn Korbeek-Lo (waarvan een ander stuk bij Bierbeek hoort) en Kessel-Lo. En voor veel Leuvenaars zijn termen als de “Bovenlo” en “Benedenlo” bekende begrippen.

Het woord lo of loo is afkomstig van het Germaanse lauhaz, wat open plek in een bos of bosje op hoge zandgrond (*) betekent. En dat is exact hoe die plaatsen er nu nog in meerdere of mindere mate uitzien.

Het gaat om hoogtes in het oosten van Leuven, gevormd door de Hagelandse getuigenheuvels. Om een miljoenenlang verhaal in een beeld samen te vatten: een zee, de diestiaanzee, heeft ons de erfenis achtergelaten van ijzerzandsteenheuvels die als dikke donkerbruine rozijnen gebed liggen in een reusachtige zandcake, overdekt met leem als glazuurlaag.

Toen de diestiaanzee zich enkele miljoenen jaren geleden geleidelijk terugtrok uit onze streken, kwamen de toppen van enkele zandbanken boven water te liggen. Op die toppen oxideerde glauconiet tot limoniet, dat aaneenklitte tot harde ijzerzandsteenlagen. Tussen deze toppen spoelden de geulen ondertussen dieper en dieper weg, en lieten zanderige valleien achter waar later, o.a. tijdens de ijstijden, nog een laag leem overheen kwam.

Geen wonder dat de vroegere mens naar onze regio aangetrokken werd door de vruchtbare, gemakkelijk te bewerken grond omringd met bomen die dienden als hakhout, brandstof en nog zoveel meer. En dat bleef zo eeuwen lang, in die mate dat meerdere heuvels nog altijd extensief worden gebruikt als land- en tuinbouwgrond, maar ook deels bebost bleven.

Dat gebruik heeft het karakter en het uitzicht bepaald, in die mate dat we hier beschikken over één van de mooiste landschappen in en rond Leuven, en dat wil wat zeggen in een goed bedeelde streek zoals de onze.

In dit landschap liggen ook enkele ecologisch zeer interessante gebieden zoals kasteeldomein Heiberg en de Missie van Scheut.

Dit landschap wordt nu echter mogelijk bedreigd.

 In de vorige eeuw kwam het plan naar voor om rond Leuven een grotere ring aan te leggen. 2 delen van de ring worden gevormd door de autosnelwegen E 40 en de E 314. Deze zouden verbonden worden door een expresweg tussen Haasrode en de E 314 oprit te Wilsele.

Gelukkig werd het stuk vanaf de Tiensesteenweg richting de oprit in de laatste gewestplanherziening geschrapt (samen met de doortrekking van de E314).

Gelukkig, want dat tracé zou onze Lo’s grondig vernield hebben.

De rommelige Vlaamse ruimtelijke ordening blijft ons evenwel parten spelen. Omdat o.a. een gedeelte van Kessel-Lo last heeft van sluipverkeer diept men de plannen terug op. Maar men beseft dat een aanslag op het landschap veel tegenstand zal ondervinden. Daarom wil de huidige Vlaamse regering nu 1 miljoen EUR uittrekken om eerst de mogelijkheid te onderzoeken of de expresweg via een tunnel onder de Lo’s kan doorgetrokken worden van de Tiensesteenweg naar de E314.

Door de onstabiele zandlagen doorspekt met zwevende ijzerzandsteenrotsen is de kans echter klein dat dergelijke tunnel mogelijk wordt.

Wordt het alternatief dan een bovengronds tracé ? Het zoveelste betonlint dat zoveel meer oppervalkte verhard? Vergis je niet, bovengronds of ondergronds beton houdt het water even hard tegen om te infiltreren.

Ook stimuleert het maar weer eens meer verkeer, meer vervuiling, meer CO2,,minder gezonde lucht.

Liever niet. Of op zijn Leuvens: Lo’tet oet.

Samen met Natuurpunt Bierbeek, Natuurpunt Lubbeek en Natuurpunt Oost-Brabant volgt Natuurpunt Leuven dit project met argusogen op.