Een overzicht van onze publicaties

Nieuwsflits

Schrijf hier in op onze nieuwsflits. Maximaal 1 keer per maand zal je onze nieuwsbrief ontvangen in je mailbox. De nieuwsbrief bevat nieuws, maar uiteraard ook nog een uitnodiging voor de komende activiteiten, of interessante weetjes.

Natureluur+

Natureluur+ is het driemaandelijks tijdschrift van de vzw Natuurpunt Land van Schelde Dender Durme, een overkoepelende vzw voor de natuurpuntafdelingen 's Heerenbosch, Hamme en Dendermonding.

'Natureluur' was tot en met 2020 een uitgave van Natuurpunt ‘s Heerenbosch, actief in de regio Baasrode-Dendermonde, Buggenhout-Opdorp-Opstal en Lebbeke-Denderbelle-Wieze. Omdat we besloten hebben om met Natuurpuntafdelingen Hamme en Dendermonding te gaan samenwerken, hebben we een nieuwe redactieraad samengesteld met de drie afdelingen en het magazine een vernieuwde layout gegeven. In januari 2021 lag dan ook het eerste exemplaar van Natureluur+ in de brievenus van 1800 leden. De naam 'Natureluur' kreeg een '+' erbij, de plus van meer en beter.

Het tijdschrift verschijnt 4 x per jaar en alle leden van de drie afdelingen krijgen het automatisch in hun brievenbus. Wil je het boekje liever digitaal ontvangen, dan kan dat als je ons een mailtje stuurt ([email protected]).

Als je lid bent van een andere Natuurpunt-afdeling, kan je tegen kostprijs ook een abonnement nemen op ons boekje. Daarvoor stort je € 10 op rekeningnummer BE13 7370 7397 1839, met vermelding van je lidnummer, je adres, en 'abonnement Natureluur+'

Er is de mogelijkheid om te adverteren in ons magazine. Download onderaan de bijgevoegde pdf voor alle info.

• verantwoordelijke uitgever: Brian Roelandt, Hof ten Bos 30, 9200 Dendermonde

• contact: [email protected]

• coördinatie: Robin Bosteels

• oplage: 2000

Natuurgebied in Buggenhout, Opwijk en Lebbeke

Het natuurgebied Heistergem is een gecontroleerd overstromingsgebied dat op de grens ligt tussen Buggenhout, Lebbeke en Opwijk. Het is tevens het grootste wachtbekken in onze regio langs de Vondelbeek, ruim 17 ha groot, met een waterbergingscapaciteit van 126.000 m³. Het risico op overstromingen langsheen de Brabantse beek en de Vondelbeek is hierdoor sterk gereduceerd.

De Vlaamse milieumaatschappij (VMM) is verantwoordelijk voor het beheer van dit gebied samen met de 3 voornoemde gemeenten. Natuurpunt neemt de natuur-educatieve doelstellingen voor haar rekening.

De 3 gemeenten hebben nu in samenwerking met de natuurpuntafdelingen ’s Heerenbosch en Ijsvogel-Opwijk een folder met wandelroute uitgebracht. De wandelroute is 2,2 km lang en brengt je langs een zeer gevarieerd wandelpad dat je laat genieten van poelen, rietkragen, jonge en oude boscomplexen, grasland en wastines door schapen begraasd. Er is eveneens een vijver met vogelkijkwand: hier kan je watervogels spotten. Het pad loopt langs de historische site “Hof ten Dijke”.

Voorzie anderhalf tot twee uur om de omgeving te observeren of gewoon te genieten.
De folder is gratis te bekomen bij de milieudienst van Buggenhout en Lebbeke, of je kan hem hieronder downloaden.

Nieuwe afdelingsfolder

We hebben een nieuwe afdelingsfolder met handige overzichtskaart van al onze natuurgebiedjes, en onze werkgroepen.

Download de folder onderaan deze pagina.

PDF icon opwijk_wandelfolder_wachtbekken_heistergem_hr.pdf (11.19 MB)

PDF icon natuurpunt_-_natureluur_advertentie_2021.pdf (462.82 KB)

PDF icon 2021_algemene_folder_npsheerenbosch.pdf (2.24 MB)