blauwe kiekendief
Zeldzame jager
De blauwe kiekendief (Circus cyaneus) is een middelgrote roofvogel met lange vleugels en staart. Blauwe kiekendieven zijn in Vlaanderen zeer zeldzame broedvogels. Ze zijn hier voornamelijk wintergasten.

Hoe kan je de blauwe kiekendief herkennen?

• 45 tot 55 cm groot
  • opvallende witte stuitvlek boven de staart
  • gele poten
  • gele iris
  • mannetje: bovenaan blauwgrijs; onderaan wit; zwarte vleugelpunten; dikke zwarte eindband op de ondervleugel
  • vrouwtje: bovenaan bruin; onderzijde beigewit met bruine streping; zwart gebandeerde staart- en slagpennen
  • jonge vogels: rosser gekleurd op de onderdelen
  • in zweefvlucht: vleugels in ondiepe maar duidelijke V; lange staart valt op

Wat eet de blauwe kiekendief?

De blauwe kiekendief jaagt laag boven de grond - soms kortstondig biddend - in open landschappen. Hij vangt er kleine zoogdieren (bv. muizen) en vogels.

Waar leeft de blauwe kiekendief?

De blauwe kiekendief komt voor in heel Europa. In Vlaanderen is hij een zeer zeldzame broedvogel. Hij is in Vlaanderen een doortrekker en wintergast.

Hoe krijg je de blauwe kiekendief te zien?

De blauwe kiekendief is in Vlaanderen een zeer zeldzame broedvogel. Hij is voornamelijk een doortrekker en wintergast. De aantallen kunnen sterk variƫren naargelang het voedselaanbod en de weersomstandigheden. De blauwe kiekendief jaagt boven weilanden, akkers en duinen op een typische manier: snel en laag boven de grond en soms kort biddend. Vaak is de vierkante, witte stuit het eerste wat je ziet van een jagend vrouwtje. Blauwe kiekendieven overnachten op gezamenlijke slaapplaatsen, maar die zijn schaars geworden in Vlaanderen.

Dit project werd gefinancierd met de steun van de Europese Commissie.

De verantwoordelijkheid voor deze publicatie ligt uitsluitend bij de auteur; de Commissie kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het gebruik van de informatie die erin is vervat.