Praktische info activiteiten organiseren Natuuracademie

Icoon - Wandeling met gids

Praktische informatie

Voor de meeste cursussen, lezingen en infoavonden gelden onderstaande afspraken. Wijken we hiervan af, dan vind je dit bij de desbetreffende lezing, workshop of cursus.

>> Aanvraagformulier voor het boeken van een cursus, lezing of activiteit

Vaak gestelde vragen

Welke activiteiten organiseert Natuuracademie?

Wil je als Natuurpunt-afdeling, organisatie, bedrijf of gemeente een activiteit organiseren? In de portfolio vind je alle lezingen, workshops en cursussen die je kunt boeken. De portfolio is ingedeeld in verschillende categorieën. Binnen elke categorie vind je bovenaan een overzicht van alle mogelijke cursussen en activiteiten die je met Natuuracademie kunt organiseren.
In de agenda vind je alle lopende activiteiten.

Hoeveel kost het inhuren van een lesgever?

Voor wie

Prijs per dagdeel
Overheden en commerciële partners  Offerte op aanvraag
Avansa, sociaal-culturele en milieuverenigingen, onderwijsinstellingen, Regionale Landschappen, natuureducatieve en bezoekerscentra van de overheid, culturele centra 180 euro + vervoersonkosten
Leden Natuuracademie studiewerkgroepen en geledingen Natuurpunt, leden van ons Open Netwerk 140 euro (vervoersonkosten inbegrepen)

• Vanaf 50 deelnemers, vragen we 50% extra.
  • Organisaties door of voor kansengroepen kunnen op aanvraag een aangepaste offerte krijgen.
  • Prijzen geldig vanaf 1 juni 2022.
  • Voor de gemaakte offertes en contracten blijven de prijsafspraken gelden.
  • Vervoersonkosten rekenen we aan 0,4259 euro/km vanaf de woonplaats van de lesgever.

Welke deelnemersprijs adviseren jullie?

Natuurpunt voert een beleid waarin we bewust kiezen voor verschillende tarieven om ons aanbod voor iedereen toegankelijk te maken. De zorg en behoud van natuur is dermate belangrijk dat we willen dat zo veel mogelijk mensen leren en beleven in de natuur.

Tarief Prijs per dagdeel
Steuntarief: met een paar extra euro maak je onze activiteiten betaalbaar voor iedereen 15 euro
Standaardtarief / Steuntarief voor leden: dekt de kosten van je cursus 13 euro
Ledentarief: als lid van Natuurpunt en/of het Open Netwerk kan je genieten van een korting 11,5 euro
Sociaal tarief: voor wie het wat minder breed heeft 5 euro

Wil je als afdeling of werkgroep deze prijzen ook hanteren en gebruiken bij je inschrijvingen? Bekijk de handleidingen op de vrijwilligerssite

Waar is de aanvrager voor verantwoordelijk?

De aanvrager zorgt voor:

• voert lokale promotie via verschillende kanalen: eigen website, mailing, Facebook, gemeenteblad, … Laat ons tijdig weten wanneer je onvoldoende deelnemers dreigt te hebben. Dan kunnen we actie ondernemen.
  • zorgt voor lokaal en drankpauze.
  • zorgt voor diascherm, beamer en laptop. Eventueel kunnen beamer en laptop door lesgever meegebracht worden indien de aanvrager dit vooraf meedeelt.
  • zorgt ervoor dat een vertegenwoordiger van de organisatie aanwezig is tijdens de activiteit. Onze lesgevers nemen geen verantwoordelijkheid op voor de praktische organisatie.

Wat gebeurt er na het indienen van het aanvraagformulier?

• Na verzending van dit aanvraagformulier ontvang je een automatische bevestigingsmail met je gegevens.
  • Natuuracademie geeft aan of we kunnen ingaan op jouw vraag. En zo ja, stuurt een prijsofferte. We hebben onderling contact rond de data en lesgevers.
  • Na goedkeuring van de prijsofferte en het vinden van geschikte data en lesgevers sturen we een reservatieformulier met alle praktische afspraken. We vragen deze aan te vullen en terug te sturen.
  • Op basis van de gegevens die op het reservatieformulier staan, voeren we de activiteit in op de activiteitendatabank van Natuurpunt. Zo komt de activiteit op onze website.
  • Na jullie goedkeuring van de plaatsing van de activiteit op de website van Natuurpunt plaatsen we de activiteit in Uit-in-Vlaanderen.
  • Na de activiteit sturen we de factuur.

Voor welke doelgroep of welke voorkennis is nodig?

We hebben twee soorten cursussen:

• Basiscursus: in een basiscursus maak je op een laagdrempelige en prikkelende manier kennis met natuur en milieu. Voorkennis is niet vereist.
  • Verdiepingscursus: een verdiepingscursus biedt diepgaande vorming over een thema. Voorkennis rond het thema is wenselijk. Deze cursus kan een vervolg zijn op een basiscursus.

Vragen?

Voor alle praktische vragen en informatie kan je terecht bij: