Boortmeerbeeks Broek

Provincie Vlaams-Brabant

Toegankelijkheid

• Laarzen of stevige schoenen aanbevolen

• Honden zijn welkom aan de leiband

Eigenschappen

Boortmeerbeek
België

Over dit gebied

Toegankelijkheid

Het hele jaar vrij toegankelijk op de wandelpaden. Stevige wandelschoenen aangeraden.  In natte periodes is het gebied niet toegankelijk zonder laarzen. Honden welkom, aan de leiband. Startplaats van de wandeling is Dorpplaats Boortmeerbeek (kerk). De wandeling is begwegwijzerd door Toerisme Vlaams-Brabant. De verbinding naar de Pikhakendonkwandeling is ook aangeduid.

Ransuil

‘Broek’ is een oud Nederlands woord voor moeras. Het Boortmeerbeeks Broek is een uitgestrekt valleigebied met natte weilanden, akkers, broekbossen en enkele zandige hoogtes. Het is een waterrijk gebied, met veel sloten, beken en poelen.

Vooral de overgangen van nat naar droog maken het gebied erg interessant, omdat ze een thuis bieden aan een brede waaier van planten en dieren. Je kan in het Boormeerbeeks Broek genieten van mooie vergezichten in een soms licht golvend landschap. De combinatie van het vele natuurschoon en de rust en stilte zal menig wandelaar weten te bekoren. Het deelgebied Ronsdonk is een typisch 'cultuurlandschap', ontstaan door menselijke inbreng.

Knotwilgen

De met knotwilgen omzoomde natte weilanden geven aan de omgeving een typisch Vlaams, landelijk karakter. Knotwilgen zijn bomen met een ecologisch nut en een hoge natuurwaarde. Ze vormen dikwijls de thuisbasis van insecten, planten, vogels, mossen en korstmossen. Knotwilgen zijn echte micro-biotopen op zichzelf. Enkele weilanden in de buurt van de knotwilgenrij zijn in eigendom en beheer van Natuurpunt. Na een maaibeurt kan je er geregeld ooievaars zien die op zoek zijn naar lekkers.

Op de zandige donk sta je met wat geluk oog in oog met een ree. 's Zomers leven de zoogdieren alleen, maar de winter brengen ze in groep door. Je kan er ook kleinere zoogdieren zien, zoals eekhoorns, hazen en konijnen.

Houtsnip

Het Boortmeerbeeks Broek bestaat voor een belangrijk deel uit hakhoutbossen met inlandse soorten (es, els eik, ...). In een cyclus van 5 à 7 jaar wordt telkens een perceel uitgedund en verjongd. Enkele grotere bomen kunnen oud worden. Hakhoutbos is een ideaal biotoop voor voorjaarsbloeiers, vlinders en zangvogels en verhoogt dus de biodiversiteit.

Hiermee brengen we een dynamiek van kleinschalige veranderingen in het bos; wat de biodiversiteit sterk ten goede komt. Zo groeien er na de kapping, in de zogenaamde naakte fase, vele bloemen. Zelfs een deel van de verdwenen planten kan via de zaadbank terugkeren, als er maar voldoende licht wordt ingebracht.

Dit trekt ook soorten aan zoals boompieper, houtsnip, .... Ook vlinders, zweefvliegen en vleermuizen genieten van deze situatie. In de dichte fase is het dan weer interessant voor zangers zoals de nachtegaal.

Ons hakhoutbeheer is zo opgebouwd dat we elk jaar een ander perceel hakken, in een cyclus van 5  à 7 jaar. Op deze manier creëren we een heel lichtopen bos. Zonder ingreep zullen de hakhoutstoven volledig uitgroeien en een lichtarm bos maken. Dit is trouwens de manier van bosbeheer die hier in het verleden jarenlang werd toegepast, niet voor de biodiversiteit maar wel voor de houtopbrengst.

lijn.jpg