De Schelde

Kijkverdriet

Ravels
Oppervlakte
Middelgroot gebied - Tussen 10 en 50 hectare
Het Kijkverdriet situeert zich tussen het kanaal Dessel-Schoten en de Staatsbossen van Ravels, ongeveer 3 km ten zuidoosten van het dorpscentrum. Het meest interessante deel is gelegen in een depressie waar intense kwel optreedt. In deze slenk komt een vrij stabiele hoge grondwaterstand voor, waarbij het grondwater binnen wortelbereik blijft. Dit resulteert in soortenrijke, vochtige heidevegetaties met veenelementen.

Het gebied is beschermd als landschap en gelegen in vogel-en habitatrichtlijngebied. Aansluitend vind je nog een aantal percelen, deels in privé-bezit en deels van de Vlaamse Overheid. Het meest interessante deel is gelegen in een depressie waar intense kwel optreedt. In deze slenk komt een vrij stabiele hoge grondwaterstand voor, waarbij het grondwater binnen wortelbereik blijft. Dit resulteert in soortenrijke, vochtige heidevegetaties met veenelementen.

Het voorkomen van spaanse ruiter, draadgentiaan, heidekartelblad, gevlekte orchis, welriekende nachtorchis, zonnedauw, klokjesgentiaan en moerassmele onderstrepen het belang van dit gebied. Buiten die zeer waardevolle vegetaties bevinden zich er nog verschillende soortenrijke graslanden met orchideeën, reukgras, knoopkruid, pinksterbloem en blauwe knoop.

Typische broedvogels voor dit gebied zijn blauwborst, rietgors, kleine karekiet, waterral, kievit, roodborsttapuit, grasmus en bosrietzanger. Het gebied is ook zeer waardevol voor libellen gezien de aanwezigheid van diverse vennen.

Op de meeste percelen wordt een maaibeheer (verschralingsbeheer) toegepast, al dan  niet gevolgd door nabegrazing, afhankelijk van plaatselijke evoluties.

In het gebied komen veel openbare wegen voor die aan de geïnteresseerde bezoeker de mogelijkheid geven het gebied te ontdekken. Bewust worden de zeer kwetsbare terreinen zelf niet opengesteld voor het publiek.

Boshuis Ravels

Jachtweg 27

2380 Ravels

wardsteel274@gmail.com

Openingsuren

Ieder zondagnamiddag van 13 tot 18 uur. Er is een cafetaria.

Steun Kijkverdriet met een gift