Vorse Beemden

Provincie Antwerpen

Toegankelijkheid

• Laarzen of stevige schoenen aanbevolen

• Honden zijn welkom aan de leiband

Eigenschappen

Klein gebied: < 10 ha

Kaart van het gebied

Zien en doen

Wil je de Vorse Beemden verkennen onder leiding van een ervaren wandelgids? Boek dan een afspraak met Gaby Thijs via 03-383 65 26.

Over dit gebied

Toegankelijkheid

De Vorse Beemden is gelegen is naast een belangrijke recreatieve fiets- en wandelweg, en is voorzien van een overdekt rustpunt. Het gebied is heel het jaar door toegankelijk. Honden zijn welkom aan de leiband.

Beschrijving van het gebied

De Medelaarsloop, die in het Groot Schijn uitmondt, werd verlegd via een nieuwe kokerconstructie onder de Vorse Beemden, zodat die nu ook zijn weg vindt naar het nieuw ingerichte perceel. De oevers langs het Groot Schijn werden afgegraven om nog meer water te kunnen bergen en om plaats te maken voor typische moerasvegetatie.

Samen met het Klein Medelaarsbos, Bos Kwadestraat, Ruigte en Bos Kikkerpadje, Langvorstbos , Dreef Scouts, Driesheidse Beemd, Kannunik Ullensbos en Watermolen Scheurblok maken de Vorse Beemden deel uit van het project Schijnvallei Zoersel met een totale oppervlakte van ongeveer 16ha.

Dieren en planten

Je vindt er o.a. blauwe knoop , echte koekoeksbloem, knolsteenbreek, grote egelskop, echte valeriaan, grote waterweegbree, pijptorkruid, brede orchis... Zet de tijd even stil en neem plaats op een bankje. Je zult ervan versteld staan wat de natuur allemaal op je net- en trommelvlies loslaat.

Natuurbeheer

Dit overstromingsgebied wordt beheerd door vrijwilligers van Natuurpunt Voorkempen. De oeverzone wordt jaarlijks één tot twee maal gemaaid zodat een soortenrijke moeras- en graslandvegetatie zich kan ontwikkelen. Aan de rand van het perceel zijn streekeigen bomen en struiken aangeplant en onderhouden. Soortenkenners van Natuurpunt brengen regelmatig de aanwezige biodiversiteit in kaart.

Afdeling

Vorse Beemden wordt beheerd door

Steun Natuurpunt

Doe een gift voor Vorse Beemden