Beverbeekvallei

Provincie Oost-Vlaanderen

Toegankelijkheid

• Laarzen of stevige schoenen aanbevolen

• Honden zijn welkom aan de leiband

Eigenschappen

Middelgroot gebied: 10-50 ha

Kaart van het gebied

Zien en doen

Wil je de Beverbeek verkennen onder begeleiding van een ervaren wandelgids? Boek dan een afspraak met Wouter Mertens, 0495-68 89 33.

Over dit gebied

Toegankelijkheid

Het natuurgebied is vrij toegankelijk op de wandelpaden. Op termijn willen wij dit natuurreservaat meer toegankelijk maken voor wandelaars uit de buurt. Je kan nu al wandelen van aan de kerk van Nederhasselt tot de watermolen van Aspelare, maar laarzen zijn daarbij echt nodig.

Beschrijving van het natuurgebied

De Beverbeek bepaalt het landschap vanaf Herzele over Aspelare, Nederhasselt, Outer tot Ninove. Daar mondt de overwelfde beek uit in de Dender. De Beverbeekvallei bevat zeer waardevolle natuur met veel bronnen. Het gaat grotendeels om natte populierenbossen die 100 jaar geleden nog hooiland waren.

Dieren en planten

Natuurpunt zet met dit project in op het herstel van de natuurlijke elzenbossen, met een ondergroei van moeraszegge, dotterbloem, sleutelbloem en het zeldzame goudveil. Een aantal kleine landschapselementen zijn een goede habitat voor verschillende soorten vlinders, libellen en zeldzame vogels als de bosrietzanger, de wielewaal en de matkopmees.

We hopen ooit als kroonstuk de bever terug te zien om aldus de naam van het gebied alle eer aan te doen.De bever draagt door zijn waterbouwkundig ingenieurschap bij tot het waterbergend vermogen van de beekvallei. Dit is ook zeer belangrijk om Ninove in de toekomst te vrijwaren van overstromingen en stukken goedkoper dan dure inefficiënte wachtbekkens.

Natuurbeheer

Het beheer gebeurt door een combinatie van inzet van vrijwilligers en van professionele krachten via sociale tewerkstelling. Mensen, die mee een handje uit de mouwen willen steken, zijn steeds welkom.

Afdeling

Beverbeekvallei wordt beheerd door

Steun Natuurpunt

Doe een gift voor Beverbeekvallei