Scheldevallei Moerzeke-Kastel

Provincie Oost-Vlaanderen

Toegankelijkheid

• Laarzen of stevige schoenen aanbevolen

• Honden zijn welkom aan de leiband

Eigenschappen

Grootbroekstraat
Hamme

Zien en doen

Wil je de Scheldevallei Moerzeke-Kastelverkennen onder begeleiding van een ervaren wandelgids? Boek dan een afspraak met Koen De Budt of Frans Van Havermaet: [email protected].

Over dit gebied

Toegankelijkheid

Het hele jaar vrij toegankelijk op de bewegwijzerde paden. Stevige wandelschoenen zijn aangeraden. Honden welkom, aan de leiband.

Doordat Natuurpunt in samenwerking met de gemeente Hamme en het Regionaal Landschap Schelde Durme een Trage Weg heeft ingericht, kan je nu echt midden in de natuur wandelen. De Trage weg maakt ook deel uit van één van de vijf uitgestippelde wandelroutes. In samenwerking met het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB) werden er leerpadborden geplaatst rond het Gecontroleerd Gereduceerd Getijdengebied (GGG) Lippenbroek. Zo kom je als wandelaar meer te weten over dit unieke concept en de natuurontwikkeling in het gebied.

Scheldevallei

Beschrijving van het gebied

Doordat het natuurgebied langs de Schelde ligt, kende het een bewogen geschiedenis. Ruim 900 jaar geleden werden de eerste dijken aangelegd om de landbouwgronden te beschermen tegen het steeds verder landinwaarts trekkende getij. Later werden er nieuwe dijken aangelegd om nieuwe landbouwgronden te winnen.

Het natuurgebied situeert zich in de ingepolderde winterbedding van de Schelde. De wielen in het gebied, die ontstaan zijn na dijkdoorbraken, zijn stille getuigen van de pogingen die de rivier heeft ondernomen om zijn verloren bedding terug te winnen. Andere waterpartijen zijn ontstaan door turfwinning of werden recent aangelegd als visvijver.

Het Lippenbroek was het eerste Gecontroleerd Gereduceerd Getijdengebied (GGG) ter wereld. Het werd aangelegd door de Vlaamse Overheid in het kader van een Europees project, met als doel om buiten de Scheldedijken nieuwe slikken en schorren te ontwikkelen. Slikken komen bij hoogtij onder water, en dat twee keer per dag. Daardoor is plantengroei bijna onmogelijk. Schorren komen enkel bij springtij onder water, twee keer per maand. Daar kunnen planten wel groeien. Slikken en schorren hebben een belangrijke rol in het ecosysteem van het Schelde-estuarium. Ze dienen als kraamkamer en opgroeigebied voor heel wat vissen en kreeftachtigen. Lippenbroek wordt ook gebruikt als studiegebied om andere GGG's in te richten.

Blauwborst

Dieren en planten

Sporadisch vinden we op sommige binnendijken zeldzame planten zoals de gele morgenster en de agrimonie. De vele wielen en visvijvers maken het tot een waterrijk gebied en ze herbergen diverse waterdieren als salamanders, bruine en groene kikkers, padden, libellen, waterinsecten en vissen als voorn, snoek en stekelbaars.

De zeldzame spindotterbloem heeft zich aangepast aan de getijdewerking en bloeit in het voorjaar op de schorren. Riet, ruigtekruiden en wilgensoorten domineren in de zomer dan weer de schorren. Ze maken het een ideaal broedgebied voor o.a. de blauwborst, de rietgors en de kleine karekiet.

Maar ook buiten de schorren vinden we deze vogels terug in de rietruigtes en rietkanten tussen de diverse percelen. Het natuurgebied herbergt een grote populatie reeën die je vaak kan waarnemen tijdens de morgen- of avondschemering. De vele knotbomen die Natuurpunt onderhoudt zijn belangrijk voor o.a. de steenuil. Hij broedt in holtes die ontstaan zijn in die bomen.

Het natuurgebied herbergt ook nog verschillende broedparen van de zomertortel en de wielewaal. Zij keren elke zomer terug uit hun verre overwinteringsgebied. Je hoort ze echter veel vaker dan dat je ze te zien krijgt. De opmerkelijke schreeuw van de waterral kan je dan in de winterpriode vaak horen tijdens een wandeling rond het GGG Lippenbroek.

galloway_borremans_guy_1.jpg

Natuurbeheer

Vaak werden vochtige percelen na de Eerste Wereldoorlog beplant met populieren. Hierdoor verloor het natuurgebied op vele plaatsen zijn open karakter. Natuurpunt streeft ernaar de populieraanplantingen om te zetten naar gemengde loofbossen, die typisch zijn voor rivierbegeleidende bossen. Dit bostype is zeldzaam in Vlaanderen en van groot belang op Europees niveau.

Enkele grote delen binnen het natuurgebied bestaan uit intensief bewerkte weilanden en akkers. De percelen die Natuurpunt beheert worden door middel van een verschralingsbeheer (maaien en/of begrazen zonder bemesting) omgevormd tot soortenrijke graslanden en bloemenweiden. Zo creëren we een geleidelijke overgang van bos naar graas- of hooiweiden.

In het natuurgebied zijn er ook nog enkele weilanden die omzoomd zijn met knotbomen. Die typische bomen kwamen vroeger veelvuldig voor in het landschap. Door schaalvergroting in de landbouw en door gebrek aan onderhoud, verdwenen er echter veel. Maar knotbomen hebben een belangrijke landschappelijke waarde en een grote natuurwaarde. Het behoud en het herstel van de knotbomenrijen is dan ook één van de belangrijkste beheermaatregelen in het natuurgebied. Een hele schare van vrijwilligers zorgen er voor dat de meer dan 180 knotbomen, die de afdeling in beheer heeft, op tijd hun onderhoudsbeurt krijgen (om de 5 à 6 jaar).

Afdeling

Scheldevallei Moerzeke-Kastel wordt beheerd door

Steun Natuurpunt

Doe een gift voor Scheldevallei Moerzeke-Kastel