Doneer je oude verrekijker aan vogelaars in ontwikkelingslanden

Icon
Icoon_Groot - Verrekijker

Project Kijkers voor Kijkers

Ben je toe aan een nieuwe verrekijker of telescoop? Je oude toestel kan wellicht veel betekenen voor de bescherming van vogels in ontwikkelingslanden! Lever hem daarom in bij Natuurpunt en geef zo je oude kijker of telescoop een tweede leven.

Verrekijker onmisbaar bij natuurbescherming

Verrekijkers en telescopen zijn cruciaal voor het verzamelen van vogelgegevens in de hele wereld. Alleen met goed uitgeruste vogeltellers weten we hoe het gaat met de vogels en hun leefgebieden. Welke soorten worden bedreigd en moeten dringend beschermd worden? Waar zitten ze precies en in welke aantallen? Om dat te weten te komen is een verrekijker onmisbaar.

Lever je oude verrekijker in

Help de bescherming van vogels en natuur in landen waar dat het hardst nodig is. Natuurpunt werkt samen met Vogelbescherming Nederland en de Afrikaanse Birdlife partners om de verrekijkers bij de juiste mensen te krijgen.

• Lever je verrekijker of telescoop in bij de Natuurpunt optiekpartners of in de kantoren van Natuurpunt in Mechelen of Turnhout.
  • Vogelbescherming Nederland beoordeelt de kwaliteit van de ingeleverde optiek, beslist welke kijkers op welke plek het hardst nodig zijn en verzorgt het transport.

De ingeleverde verrekijkers zijn een donatie aan Natuurpunt, en levert dus geen (inruil-) waarde op.

Kijkers voor Kijkers - Burkina Faso

Verrekijkers voor kinderen

Voor beginnende vogelaars zijn verrekijkers extreem belangrijk. Ze geven een echte focus op de vogels. Stipjes op de horizon worden echte vogels met prachtige kleuren en bijzonder gedrag. De ervaring leert dat wanneer mensen vogels een keer echt goed hebben gezien, ze steeds opmerkzamer worden op de vogels en natuur in hun omgeving.
In veel landen zijn verrekijkers voor kinderen nog heel nieuw en spannend. Helaas zijn lang niet overal voldoende middelen aanwezig om goede verrekijkers te kopen. Lever je oude verrekijker of telescoop in bij Natuurkijkers en geef hem een tweede leven in een ontwikkelingsland.