Natuur.huis Schapenstal

Picknickgelegenheid
Icoon - Wandeling met gids
Geleide wandeling boeken

Natuurpunt Nete & Aa kern Vorselaar kon enkele jaren geleden het eiken gebinte van een 18de eeuwse schapenstal aankopen in Retie. Vandaag is de schapenstal een natuur.huis in natuuurgebied het Schupleer.

maandag: Gesloten
dinsdag: Gesloten
woensdag: Gesloten
donderdag: Gesloten
vrijdag: Gesloten
zaterdag: Gesloten
zondag: 13:30-17:00 van mei t/m september

Dijkbaan 2290 Vorselaar België
Zien en doen

Begin 2010 is een enthousiaste ploeg vrijwilligers begonnen met de heropbouw van de stal, in de prachtige omgeving van het natuurgebied Schupleer. Na vele werkdagen werd de stal feestelijk geopend op 25 september 2011.

Met de heropbouw van de stal redt Natuurpunt een zeldzaam stuk Kempens erfgoed van de ondergang én geeft het een nieuwe functie. Respect voor de authentieke bouwstijl wordt gekoppeld aan een actief gebruik van de stal. De combinatie van duurzame bouwtechnieken uit het verleden (gebruik van  hernieuwbare materialen zoals leem, inheems hout en riet), met moderne elementen (een composttoilet met groendak, hoge toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers) geven de stal ook een voorbeeldfunctie.

Een gedeelte van de stal wordt  gebruikt als schaapskooi voor de kudde Kempense Heideschapen die het natuurgebied begraast. Maar daarnaast is er ook een ontmoetingsruimte die kan gebruikt worden door scholen en verenigingen. De stal en de hoogstamboomgaard errond kunnen ook dienen als rustpunt voor wandel- en fietstochten, als  kader voor openluchtevenementen, als tentoonstellingsruimte... In het toeristisch seizoen van mei tot september is de stal elke zondagnamiddag toegankelijk voor het brede publiek als toeristisch infopunt.

De schapenstal staat ter beschikking van verenigingen, scholen en particulieren voor de organisatie van diverse activiteiten op vlak van wandelingen, natuur- en milieueducatie, recreatie, toerisme, gemeenschapsvorming....

Vaste activiteiten

Vanaf begin mei tot eind september is de schapenstal op het Schupleer elke zondagnamiddag vanaf 13.30 tot 17 uur open voor het publiek.
Vrijwilligers van Natuurpunt en VVV Vorselaar verzorgen er de permanentie. Bezoekers kunnen in de stal terecht voor toeristische info over Vorselaar en omgeving, en uiteraard ook over onze natuurgebieden. Er is tevens een kleine tentoonstelling ivm de ijzerertsontginning in de Aavallei die eindigde in 1914.

Sinds 2014 zorgen we elkezondag voor Gageleer en fruitsap (appelsap van onze eigen boomgaard) die in de stal of buiten in de boomgaard kunnen geconsumeerd worden. De schapenstal kan zo een trefpunt worden voor alle Natuurpunters, fietsers, wandelaars en toeristen die er passeren.

Leuk voor kinderen

Als de lente in het land is zorgt onze kudde Kempense heideschapen voor nieuw leven. Aan de stal kunnen de kinderen dan de nieuwe lichting lammetjes bewonderen, en mogen deze een knuffel geven. Ook worden er in de loop van het voorjaar verschillende keren demonstraties schapendrijven verzorgt door onze herder Marc en zijn trouwe hond Senna.

Zin in een geleide wandeling?

Geleide wandelingen door het natuurgebied Schupleer kunnen aangevraagd worden bij Josee Stuyven via [email protected]

Vragen over het gebruik van de stal kan u richten aan  [email protected]