Resultaten in de buurt van 'Leuven'

Natuurgebieden in de buurt

Lovenarenbroek

Leuven Klein gebied - Minder dan 10 hectare
Gelegen naast het Ecocentrum in het Provinciaal Domein is dit het laatste relict van het eens zo uitgestrekt Lovenarenbroek. De botanische waarde is een afspiegeling van de vroegere plantenrijkdom van dit gebied. Kalkrijke kwel geeft aanleiding tot het voorkomen van zeldzame planten. Het natuurgebiedje biedt interessante educatieve perspectieven voor de bezoekers van het Ecocentrum.

Koeheide

Bertem Middelgroot gebied - Tussen 10 en 50 hectare

Nabij Bertem ligt een parel van een natuurgebied: de Koeheide. Het is een gebied van grote natuur- en cultuurhistorische waarde, waar de wilde hamster thuis is.

Wijgmaalbroek

Wijgmaal Middelgroot gebied - Tussen 10 en 50 hectare
Natuurgebied Wijgmaalbroek bevindt zich op de grens van Leuven met Rotselaar, ten westen van de Dijle. Het ligt ten noorden van Leuven en maakt deel uit van de zuid-noordelijke as van de Dijlevallei. Deze vallei bevindt zich op een belangrijke trekroute voor vogels.

Activiteiten in de buurt

Vroege vogeltocht in het Mechels Broek met bezoek aan ringstation

Heel wat vogels bereiden zich stilaan voor op de trek. Ze eten hun buikjes rond met bessen en insecten alvorens hun verre reis naar het zuiden aan te vatten.

Wie: Natuurpunt Mechels Rivierengebied

Waar: Muizen, Bezoekerscentrum Mechels Rivierengebied

Mee het Torfbroek beheren

Heb je eens zin in een andere vorm van natuurbeveling?  Het Torfbroek is een klein, maar een zeer gevarieerd kalkrijk laagveen.

Wie: Natuurpunt Kampenhout

Waar: Kampenhout, Torfbroek, parking

Mee het Torfbroek beheren

Wie: Natuurpunt Kampenhout

Waar: Kampenhout, Torfbroek, parking

Natuurbeheerdag Peulisbossen

Natuurpunt De Putter organiseert een werkmoment in Peulisbossen. Wil je eens mee de handen uit de mouwen steken? Welkom in het team!

Wie: Natuurpunt De Putter

Waar: Peulis, Peulisbossen

Z Z

Beheer- en onderhoudswerken in het Floordambos

Maaien Orchideeën-perceeltje, wegnemen omgezaagde boom, wandelpad vrijmaken, poel ruimen, hakhoutbeheer plannen.

Wie: Natuurpunt Machelen-Vilvoorde-Steenokkerzeel