Afbeelding
Stein Temmerman

Geen omgevingsvergunning meer voor motorcrossterrein MC Lille

11 jan 2024
Categorieën
Natuurbeleid
Provincie Antwerpen
Vergunningen

De Raad voor Vergunningsbetwistingen vernietigde de omgevingsvergunning van het motorcrossterrein MC Lille. Natuurpunt is net als de omwonenden opgelucht met deze uitspraak. Hopelijk zet dit de positieve transitie in gang naar een motorsport met elektrische motoren waardoor de geluidsoverlast beperkt wordt.

De Raad voor Vergunningsbetwistingen besliste dat het niet wettig is om voor motorcross afwijkende geluidsnormen te hanteren dan de algemeen geldende normen. Dit is een belangrijke uitspraak aangezien geluidsoverlast en de daardoor veroorzaakte hinder voor omwonenden en natuur het belangrijkste argument is van ons beroep.

We begrijpen dat iedereen zijn hobby moet kunnen uitoefenen. Maar de impact daarvan op mens en milieu moet tot een aanvaardbaar niveau beperkt blijven. Er zou aanvankelijk nog gecrosst mogen worden met motoren met verbrandingsmotor zonder een garantie voor een transitie naar elektrische motoren. Terwijl het ons essentieel lijkt dat de motorsport de transitie maakt naar elektrische motoren. Hierdoor zal niet alleen de geluidshinder dalen maar ook de stikstofdepositie zal verminderen. 

In dergelijke vorm kan de motorsport een duurzame toekomst tegemoet gaan, waarbij de hinder voor omwonenden en natuur en milieu tot een minimum wordt beperkt. 

Bovendien moet een motorcrossterrein volgens de milieuregels op 500m van een natuurgebied liggen om de hinder tot een aanvaardbaar niveau te beperken. De Raad stipt aan dat een natuurgebied niet enkel slaat op die gebieden die uitdrukkelijk de bestemming van natuurgebied hebben. Maar dat ook de erkende natuurreservaten daaronder vallen. De Vlaamse Regering die dat in de vergunning anders zag, heeft onterecht het natuurreservaat Kindernouw aan de overzijde van de straat niet onderzocht.

Sinds 2014 zijn de provincie Antwerpen en de Vlaamse Overheid op de hoogte van meer geschikte locaties om motorsportactiviteiten in te richten. Zowel de clubs als de overheid hebben echter verkozen om de bevindingen van het kaderplan geluidssporen te negeren en in te zetten op een hervergunning op een locatie waar dit niet mogelijk is.