Luc Verhelst

Het wordt ijskoud: vergeet de vogels niet!

16 jan 2017
Vogels

Tot nog toe was het opvallend rustig op de voederplanken in de Vlaamse tuinen. Met de winterprik en stevige nachtvorst die zich momenteel aandient, zou daar plots en grondig verandering in kunnen komen. “Door (extra) te voederen help je de vogels deze barre periode door”, zegt Gerald Driessens, vogelexpert van Natuurpunt.

De winter is voor vogels een taaie periode: insecten verdwijnen onder de grond, bessen zijn geplukt, regen en sneeuw maken het moeilijk om zaden te vinden. Bovendien zijn de dagen nog erg kort en is er dus weinig tijd om voedsel te zoeken. Vogels vinden een pak minder voedsel terwijl ze net nu extra veel energie nodig hebben om hun lichaamstemperatuur op peil te houden.

Laat de vogels dus niet in de kou staan: voorzie voldoende extra voedsel in deze moeilijke periode. Natuurlijke voeding zoals zaden en granen zijn erg gewenst en vooral zonnebloempitten worden erg gesmaakt. Vetbollen zijn in koude omstandigheden zeer nuttig en voorzien de vogels van extra energie en vet. Dat kan het verschil maken.

Op 28 & 29 januari organiseert Natuurpunt voor de 18de keer Het Grote Vogelweekend. Duizenden burgers worden dan onderzoekers voor één dag en brengen samen de Vlaamse tuinvogels in kaart. Zo’n massa gegevens zou een team wetenschappers nooit bij elkaar krijgen.

Vorig jaar telden ruim 15.000 mensen mee tijdens het weekend. De Huismus stond op 1, Koolmees op 2 en Vink op 3. De zachte winter bracht toen opvallend weinig wintervogels als Vinken, Kepen en Koperwieken op de been.

Wat brengt de telling van 2017?

Er zijn enkele bijzonderheden waar we dit jaar opvallend naar uitkijken: wat is het effect van de Usutu-uitbraak onder Merels afgelopen zomer? Zullen we minder mezen zien na het uitzonderlijk zwakke broedseizoen van het afgelopen voorjaar? Zijn er regionale verschillen te zien in de aanwezigheid van Kool- of Pimpelmezen, van Groenlingen en Kepen? De respons van een groot aantal burgers zal bepalend zijn om de antwoorden op die vragen te kunnen kennen. Natuurpunt roept op om zeker ook mee te doen als je maar weinig vogels ziet in je tuin. Het ontbreken van bepaalde soorten kan namelijk ook erg interessant zijn.

Alle tips om vogels naar je tuin te lokken en te voederen lees je op de website van Het Grote Vogelweekend.

Tekst: Gerald Driessens, Natuurpunt Studie