Kuhls pijlstormvogel
Wouter Van Gasse

Kuhl's pijlstormvogel voor het eerst gefilmd in België

31 okt 2018
Inventarisatie & monitoring
LIFE BNIP
Natura 2000
Noordzee
Strand en zee
Vogels

Pijlstormvogels zijn buitenbeentjes: ze brengen het grootste deel van hun leven op zee door en leggen enorme afstanden af. De Zuid-Europese Kuhl’s pijlstormvogel wordt maar zeer zelden in de Noordzee waargenomen. Op 25 en 26 oktober werd er één waargenomen langs de Nederlandse en Belgische kust. Dat exemplaar kon in De Panne zelfs gefilmd worden.

Dit verhaal start in Den Haag, waar enkele vogelspotters op een trektelpost de Kuhl’s pijlstormvogel in het vizier krijgen. De pijlstormvogel vliegt dan langzaam zuidwaarts, op een kleine kilometer uit de kust. Dat lijkt een enorme afstand, maar met behulp van telescopen zijn belangrijke verenkleedkenmerken wel waarneembaar. Overigens werd dezelfde vogel vier uur later voor de kust van Westkapelle (Zeeland) opgemerkt. Door een schare vogelliefhebbers konden daar meer details worden waargenomen, zoals de gele snavel. Omstreeks half vijf vloog de pijlstormvogel langs Wenduine, waar een handvol waarnemers gelukkige getuige konden zijn van de unieke waarneming. Een dag later, op vrijdagochtend, vertoefde hij op zee voor De Panne. Wouter Van Gasse kon de Kuhl’s daar zelfs filmen. In totaal werd de vogel vanop 7 verschillende locaties langs de Nederlandse en Belgische kust waargenomen, over een afstand van 130km. De gemiddelde snelheid van de vogel bedroeg ca. 20 km/h.

Net als andere pijlstormvogels komt een Kuhl’s pijlstormvogel enkel aan land om te broeden. Dat doet hij vooral op rotsige eilanden, zoals de Canarische eilanden en de Azoren. De grootste broedkolonie bevindt zich op Madeira. Kuhl’s pijlstormvogels leven vooral van vissen en weekdieren en zijn in staat tot 15m diep te duiken. Buiten het broedseizoen leggen pijlstormvogels duizenden kilometers af. Door hun typische manier van vliegen, een keilende vlucht waarbij ze maximaal profiteren van de wind en weinig met de vleugels slagen, verbruiken ze daarbij weinig energie.

Het gaat hier om de eerste levende Kuhl’s pijlstormvogel die in België wordt waargenomen. Sinds de eeuwwisseling wordt de Kuhl’s pijlstormvogel immers opgesplitst in meerdere soorten: de echte Kuhl’s pijlstormvogel uit het Atlantische gebied en de Scopoli’s pijlstormvogel uit het Middellandse-Zeegebied. Van waarnemingen die in de jaren 1990 gebeurden is het dus niet duidelijk om welke van de 2 het precies ging.

De Nederlandse naam ‘Kuhl’s pijlstormvogel’ verwijst naar een Duitse bioloog, Heinrich Kuhl (1797-1821). Hij was verbonden aan het natuurhistorisch museum in Leiden en beschreef talrijke dier- en plantensoorten als nieuw voor de wetenschap.

Tekst: Gerald Driessens & Wim Veraghtert, Natuurpunt Studie