Philippe Verbelen

Laaiende lijstertrek redt EuroBirdwatch België

3 okt 2022
Roofvogels
Vogels

Afgelopen weekend was het de jaarlijkse EuroBirdwatch, het grootste internationale vogelkijkgebeuren, georganiseerd door BirdLife International. Maar liefst 19.000 vogelliefhebbers telden in 35 landen in Europa en Klein-Azië de trekvogels. Op meer dan 750 plekken werden mensen uitgenodigd om het fascinerende spektakel van de vogeltrek mee te maken. Dat leverde een indrukwekkende 4,6 miljoen waargenomen vogels op.

In België gebeurde de coördinatie door Natuurpunt maar ook de Waalse tegenhanger Natagora zette er dit jaar zijn schouders onder. Van op 73 vogeltrektelposten werden ei zo na 116.000 overtrekkende vogels geteld, verdeeld over 143 soorten.

Deze editie van EuroBirdwatch was alweer een groot succes. Van Europa tot Klein-Azië waren 753 activiteiten op het getouw gezet om de trekvogels in beeld te brengen voor bijna 20.000 deelnemers, goed voor 4,6 miljoen vogels. In Finland, Litouwen en Zweden werden de hoogste aantallen opgetekend (resp. ca.1,5 miljoen, 1,2 miljoen en 770.000). De talrijkste vogels waren vink, brandgans en koolmees. Al deze resultaten werden verzameld door de Slowaakse BirdLife partner. Meer info op www.eurobirdwatch.eu.

EuroBirdWatch viert dit jaar haar 30e verjaardag en is het  grootste evenement dat BirdLife en haar Europese partners organiseren. In totaal hebben doorheen de jaren 1,3 miljoen mensen deelgenomen aan dit gebeuren, goed voor ruim 100 miljoen trekvogels.

Resultaten België

Vanuit Natuurpunt én Natagora werden zoveel mogelijk vogeltellers gemobiliseerd wat op zaterdag 1 oktober een fraaie spreiding opleverde van 73 telposten. Maar waren er ook vogels te zien? De weersomstandigheden waren niet ideaal. Sommige telposten hadden af te rekenen met enkele fikse buien en vooral in de westelijke landshelft legde de aanwakkerende wind in de loop van de dag de trek aan banden. Toch mag het dagtotaal van net geen 116.000 vogels (143 soorten) gezien worden! De dag werd gered door de vinken (34.500) en lijsters met name zanglijsters (29.097) en koperwieken (11.575). Ook andere lijsters lieten zich niet onbetuigd. Vooral een dagtotaal van 299 beflijsters mag opmerkelijk genoemd worden. Nog opmerkelijk was een onverwacht grote late golf boerenzwaluwen: 10.169. Qua roofvogels was dé uitschieter een mogelijke havikarend in Brunehout en een zeearend in Brecht. Maar toch ook 21 rode wouwen en 4 visarenden.

doortrekpatroon_belgie_1_okt_22.jpg

Afbeelding: Doortrekpatroon België op 1 oktober 2022

Als we de resultaten per telpost bekijken vallen enorme verschillen op. De hoogste aantallen werden opgetekend op telposten in het midden van het land, de oostelijke en westelijke telposten kregen minder vogels voor de kijker. Zie https://www.trektellen.org/species/species_totals/2/-1/0/20221001/20221001

De hoogste totalen per provincie:

• Antwerpen: Babelbeekse Beemden (Duffel) 8.368 (telling van vader en zoon!) en Zennegat 8322
  • Vlaams-Brabant: Kesselberg (Leuven) 6318 en Pompstation Meerbeek 6279
  • Limburg: Averbode Bos & Heide (Tessenderlo) 3038
  • Oost- Vlaanderen: Damlos Overmere 2177
  • West-Vlaanderen Geitenberg Kooigem 1996

We kijken nu al uit naar zondag 16 oktober wanneer we in Vlaanderen nog eens een gezamenlijke trektelling houden.

BirdLife International is een globale alliantie van natuurbeschermingsorganisaties actief in meer dan 120 landen die samen de toonaangevende autoriteit vormen rond de status van vogels, hun habitats en de problemen waarmee vogels af te rekenen hebben. 100 jaar BirdLife https://www.birdlife.org/birdlife100/