Wim Dirckx

Landbouw versus natuur? Open brief aan de lokale afdelingen van CD&V

17 feb 2024
Lokaal nieuws
Organisatie

Natuurpunt Gent begrijpt dat de boeren bezorgd zijn; ze hebben alle recht op een zekere toekomst. Jammer genoeg werd door politici van CD&V en landbouworganisaties al snel de natuur als zondebok opgevoerd. Natuuruitbreiding zou dé grote oorzaak zijn van alle problemen waar boeren mee kampen. Dat is pertinent onwaar en leidt alleen maar de aandacht af van de echte oorzaak: het falende landbouwbeleid waar zowel het milieu, de natuur als de boeren zelf de dupe van zijn. Onze bestuurders-vrijwilligers kropen in hun pen en schreven een open brief naar de lokale mandatarissen van CD&V. Wij hopen van harte dat toekomstige gesprekken constructiever en eerlijker zullen verlopen.

Geachte Heer, Mevrouw,

De polarisatie tussen natuur en landbouw bereikt ongekende hoogten.

Als vrijwilligers van Natuurpunt Gent betreuren wij dat ten zeerste.

Het raakt ons op menselijk vlak dat vrijwilligers - wij zelf en samen met ons vele andere vrijwilligers van onze natuurvereniging - worden weggezet als subsidieslurpers, dieven van landbouwgronden en tegenstanders van de Vlaamse landbouw.

Die polarisatie en de 'framing' van Natuurpunt en zijn vele vrijwilligers - van ons dus - is in de eerste plaats gecreëerd door CD&V bij monde van uw voorzitter.

Wij ervaren die 'framing' als grensoverschrijdend, wars van inhoudelijke integriteit, haaks op hoe je respectvol omgaat met mensen, in het bijzonder vrijwilligers die zich op vele manieren belangeloos inzetten voor de natuur en - soms zelfs in weer en wind - het beste van zichzelf geven.

De onterechte en ongeziene aanvallen worden door ons en onze vele vrijwilligers ervaren als respectloos en nodeloos kwetsend.

Hoewel wij vrijwilligers zijn, die veelal fijn samenwerken met landbouwers, zijn wij niet zinnens dit zomaar aan ons te laten voorbijgaan.

Want ook welwillende vrijwilligers hebben een stem. Die stem van Natuurpunt Gent is inmiddels '9000 gezinnen en zo'n 500 vrijwilligers' groot.

Met vriendelijke groet,

Alle bestuurders-vrijwilligers van Natuurpunt Gent

An Fiers
Lieve De Meyer
Bart Vangansbeke
Hugo Vinck
Ann De Paepe
Pieter Vangansbeke
Anton Christiaens
Michiel Van de Voorde
Guido Van Renterghem
Arlette Boeckx
Marnix Aerssens
Mathias De Backer
Frank Vermeulen
Gert De Caluwe

> Nood aan meer achtergrond? Die vind je in dit artikel.